• lillama

Vart ska jag börja?

Fick äntligen ett JA från sambon.
    De kommer bli i September.
    Snabba ryck ja vet, men så svårt kan de väl inte vara eller?

Vart ska ja börja, va behöver man göra för att få ett bra bröllop och inte missa något?
    Måste man inte skicka in några papper på att man ska gifta sig?

• Svar på tråden Vart ska jag börja?
  • JennyO

*Ler* snabba ryck

Boka Kyrka/festlokal

Skicka in hindersprövning till Skatteverket

Titta på kläder

prata med cateringfirma el liknande

fixa ringar

Allt sådant är ju högprioriterat, resten fixar sig ;)

Lycka till! Vi gifter oss 1 september och är nästan i mål med planeringen

• ofelia

Grattis! Och det är nog inga problem med planeringen. Istället för att göra saker lite pö om pö under flera månader får ni bara se till att ta tag i allt på samma gång.

Hur mycket planering som krävs beror ju också på vilken typ av bröllop ni vill ha. Som JennyO redan påpekat är nog det viktigaste att boka lokal och skicka in ansökan om hindersprövning (de kan ju gå på semester snart på skatteverket så få gärna iväg ansökan så snart som möjligt). Gifter ni er kyrkligt behöver ni bara boka kyrka så får ni präst "på köpet". Ska ni däremot gifta er borgerligt, och på annan plats och tid än i stadshusets drop in, behöver ni boka vigselförrättare också.

Skicka ut inbjudningar till de personer ni vill ha med skulle jag också säga är bra att göra så fort det går, så att dessa har en chans att boka in datumet. Och om ni vill ha fotografering bör man ju boka fotograf också.

Lycka till!

• Chicita

1: Du börjar med att boka kyrkan (för det var väl där du ville gifta dig om jag minns rätt från en annan tråd).
    2: Sen beställer du blanketter om hindersprövning och eventuellt efternamnsbyte på  skattemyndigheten. Dom är giltiga i 4 månader så skicka in dom omedelbums innan semestrar och liknande.
    3: Hurdant bröllop ska ni ha? Bestäm om det bara blir ni + barnen + vittnen eller stor baluns med släkt och vänner.
    4: Sätt budget och boka eventuell lokal.
    5: Beställ catering om ni ska ha det, annars börjar det bli dags att bestämma menyn. Vem ska laga maten, vilka ska servera / sköta buffen. Eller ska ni bara bjuda på fika? Eller inget alls? Hur som helst - bestäm er fort Flört 
    6: Skicka ut inbjudningarna. Detta behöver göras helst förra veckan. Så gör alla punkterna ovan så snabbt ni kan så att ni sen kan bjuda in om ni nu ska bjuda in några.
    7: Nu börjar det roliga... Kläder, smycken, musik... lull-lull. Alla saker som man inte måste ha, men som kan göra stor skillnad på hur personligt det blir.

• lillama

Okej tack!
    Då SKA vi fixa de.
    De pappret som man ska skicka in, vart hittar man de? På nätet?

Filibustern-
    Tråkigt att han inte vill än. Sambon o ja blev tillsammans augusti 2010, i oktober 2010 blev ja gravid. Nyår 2011-2012 förlovade vi oss.

Vet att vi vill gifta oss me 1års gräns. Men han har väntat på att ja ska fråga på något bra sätt. Har frågat var o varannan dag i soffan. Men i går slog ja till me en överraskning. Först middag ute med våra barn (varav han är "riktig" pappa till en) sen hem o få dom i säng och sedan började de roliga. Små lappar gömda i huset och sist ett paket med ett album o sist en fråga "Älskling, ja ska till kyrkan 7 september. Följer du med?"

Nervös va ja kan ja lova även fast att ja visste att han ville..

• niriel

Oj vad troligt! Och vilket fantastiskt frieri, jag blir helt tårögd!

En sak att tänka på vid snabba ryck: om du ska ha en "traditionell" brudklänning och inte kan tänka dig en begagnad gäller snabba ryck här, många har lååång leveranstid (jag beställde min i slutet av januari, den har fortfarande inte dykt upp) och om man vill kunna välja och vraka lite gäller det att börja i tid. Annars är det som de andra säger: kyrka/vigsellokal, festlokal och en budget.

Och glöm inte att njuta av det!! Det kanske lätt kommer i andra hand när det är snabba ryck som gäller, men det här är en fantastisk tid full av förväntan och lycka och en himla massa pirr i magen, ta vara på det!

• lillama
    niriel skrev 2012-06-04 11:44:34 följande:
    Oj vad troligt! Och vilket fantastiskt frieri, jag blir helt tårögd!

En sak att tänka på vid snabba ryck: om du ska ha en "traditionell" brudklänning och inte kan tänka dig en begagnad gäller snabba ryck här, många har lååång leveranstid (jag beställde min i slutet av januari, den har fortfarande inte dykt upp) och om man vill kunna välja och vraka lite gäller det att börja i tid. Annars är det som de andra säger: kyrka/vigsellokal, festlokal och en budget.

Och glöm inte att njuta av det!! Det kanske lätt kommer i andra hand när det är snabba ryck som gäller, men det här är en fantastisk tid full av förväntan och lycka och en himla massa pirr i magen, ta vara på det!
    Tack! Här e hela berättelsen.
    Vi hade ju ätit mat ute efter att han kommit hem från jobbet.
    Igår "friade" ja till sambon. Efter BigBrather. Precis innan vi skulle gå o sova. Hade gjort små lappar o gömt i huset. Första lappen hade ja i fikan men vågade aldrig ge honom den. Hade tidigare tagit kort på alla lappar och skickat till en kompis. så kortet låg kvar i mobilen så ja förstorade upp den lappen som ja hade i fikan och visade honom på mobilen.
    Då började letandet.
    1. Älskling, gå och kolla under micron. Överraskning vängar =)
    2. Kolla under alla dina kalsonger.
    3. Kolla under tallrikarna i skåpet.
    4. Gå till medicinskåpet på lilla toan.
    5. Kolla i någon av vagnarna.
    6. Kolla under DVD.
    7. Kolla under mattan på stora toan.
    8. Gå till gamla diskmaskinen.

På varje ställe låg en ny lapp. O han undrade va detta va för skämt.
    Tillslut kom han fram till diskmaskinen, där de låg ett stort paket.
    Hade tagit massa kort på barnen, han och mig, klistrat dom på a4 papper (färgat) och skrivit några rader om hur vi träffades osv. Om våra 2år tillsammans.
    I slutet skrev ja "Älskling, jag ska till kyrkan den 7 September. Följer du med?"
    Va ska du till kyrkan och göra frågade han, fast han fattade va ja menade.
    Klart han följer med.
  • lillama
    Chicita skrev 2012-06-04 11:46:31 följande:
    Men vad konstigt... Jag ser inte mitt inlägg Förvånad
    Ursäkta om det blir dubbelpostat nu då.

Men här hittar du blanketten om hindersprövning
    www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blan...

Och blankett om efternamnsbyte finns också på skattemyndigheten
    Tack =)
    Ska fixa de idag så kommer de iväg imon eller måste man boka kyrkan först :S
  • lillama

va e de man ska ha på sig? enligt "lag"?
    Ska man inte ha något blått osv?

Svar på tråden Vart ska jag börja?