• theresepivat

    Vad FAN gör man om man inte hittar en präst som kan viga en?

    Vi ska viga oss nu den 4/8 och har haft en präst i tankarna som vi gärna ville ha. Han har gått i pansion och vi frågade honom för över ett halvår sedan och vi skulle höras längre fram. Nu visar det sig att han inte kan viga oss.
    Jag har nu kollat med församlingen där vi ska gifta oss samt med några andra församlingar men de har inga präster som kan viga oss, antingen är de på semester eller så har de andra vigslar/åtagande.


    Nu undrar jag vad man gör om man inte hittar en präst? Trode aldrig att det skulle vara såhär svårt.


    Inbjudningar, lokal, ja allt är ju klart så man kan ju inte byta datum heller precis.

  • Svar på tråden Vad FAN gör man om man inte hittar en präst som kan viga en?
  • Chicita

    Oj, jag skulle inte ha vågat skicka ut inbjudningarna om jag inte hade sånt klart...

    Men kan ni inte hitta någon borgerlig vigselförrättare annars?
    Även om ni inte kan vara inne i kyrkan då så kanske ni kan ha en fin cermoni utanför någonstans så behöver ni inte ändra plats... 

  • theresepivat

    Jag var ju i princip säker på att han kunde viga oss.


     

  • Chicita
    theresepivat skrev 2012-06-01 17:11:18 följande:

    Jag var ju i princip säker på att han kunde viga oss.


     


    Jo jag förstår...
    Varför kan han inte viga er? Har du fått någon förklaring på det?  
  • theresepivat

    Han är pensionerad och hade lovat sin fru att inte ta några åtagande under hennes semester, därför väntade han på att få reda på när hon skulle få semester.

  • Chicita
    theresepivat skrev 2012-06-01 17:26:16 följande:
    Han är pensionerad och hade lovat sin fru att inte ta några åtagande under hennes semester, därför väntade han på att få reda på när hon skulle få semester.
    Har ni förklarat för honom att det blev lite kris nu? Alltså att ni inte kan få tag i någon annan präst.
    Hans fru kanske kan förstå att det ställer till en del för er och att ni inte frågar bara för att ni "inte orkar" fråga någon annan... 
  • SkövdeSophie

    Var skall ni gifta er? Kolla vilka borgerliga vf som finns i er kommun, eller kringliggande kommuner. Om ni bor nära Skövde så kanske jag kan hjälpa er. 

  • theresepivat

    jag har precis mailat honom och frågat om vi kan muta hans fru hahha
    att vi inte kan få tag på någon annan och om han har några tips på någon.
    Får se vad han svara på det.


     

  • theresepivat

    Vi ska gifta oss utanför Tomelilla så det är en bit till Skövde.
    Vi bor inte där men ska gifta oss på ett slott där.

  • Chicita

    Vilket bra erbjudande från SkövdeSophie Glad

    Hoppas det löser sig för er theresepivat jag håller tummarna. Du får berätta för oss senare Solig

  • SkövdeSophie

    Ah, det är ju en bit. Jag har en vigsel i Skåne den 21 juli, men stannar inte nere så länge. Synd. 

    Lycka till!

  • Dazzle

    Fråga alla ni känner om tips på präser och börja fråga runt bland alla lediga präster. Fråga er församling om de kan hjälpa er. De kanske har kontakter? Eller någon som tillhör det pastorat/församling ni ska gifta er i.


     


    Lycka till

  • Elinm

    Hej

    Vet inte hur ni har tänkt er, just er stora dag...och hur ni ser på frikyrkor tex Missionskyrkan mfl. men även de prästerna finns att fråga.
     Dock vet jag inte hur fria man kan vara i hur man vi ha ceremonin.

  • Cattadefea

    Hej!


     


    Jag vet inte om det har löst sig för dig men jag tänkte på en borgerlig vigselförättare. Skulle det vara något? Jag har hört om ett par som till kyrkan sa att de hade en som kunde viga dem och då gick det bra. De preciserade inte att det inte var en präst. Hoppas att det går bra för er.

  • Chicita
    Cattadefea skrev 2012-06-02 10:10:44 följande:

    Hej!


     


    Jag vet inte om det har löst sig för dig men jag tänkte på en borgerlig vigselförättare. Skulle det vara något? Jag har hört om ett par som till kyrkan sa att de hade en som kunde viga dem och då gick det bra. De preciserade inte att det inte var en präst. Hoppas att det går bra för er.


    Seriöst?Förvånad
    Snacka om respektlöst mot svenska kyrkan.
    "Så länge jag får vara i den där vackra kulissen så skiter jag i resten, och som en extra bonus slipper man höra det där snacket om Gud"... eller?
    Vigselförrättaren som gick med på det ger jag inte så mycket för heller...
    Ok om man frågar prästerna ifall dom kan gå med på att det är en borgerlig vigselförrättare i kyrkan om dom inte kan ordna fram en präst - när kyrkan är ledig. Men att ljuga om det...
    Fy vad dåligt Skrikandes 

    Det finns massor med vackra ställen att gifta sig på även om man inte är i kyrkan 
  • theresepivat

    Det har nu löst sig med präst. En som brukar hjälpa till i församlingen kunde ställa upp.
    Känns nu jädrigt skönt.


     

  • Chicita
    theresepivat skrev 2012-06-03 14:27:00 följande:

    Det har nu löst sig med präst. En som brukar hjälpa till i församlingen kunde ställa upp.
    Känns nu jädrigt skönt.


     


    Vad skönt Solig
  • SkövdeSophie
    theresepivat skrev 2012-06-03 14:27:00 följande:

    Det har nu löst sig med präst. En som brukar hjälpa till i församlingen kunde ställa upp.
    Känns nu jädrigt skönt.


     


    Oh va skönt! Lycka till på er stora dag!
  • Blivande präst
    Cattadefea skrev 2012-06-02 10:10:44 följande:

    Hej!


     


    Jag vet inte om det har löst sig för dig men jag tänkte på en borgerlig vigselförättare. Skulle det vara något? Jag har hört om ett par som till kyrkan sa att de hade en som kunde viga dem och då gick det bra. De preciserade inte att det inte var en präst. Hoppas att det går bra för er.


    Det fanns ett sådant fall för ett par år sedan i Stockholm. Kyrkan anmäldes till domkapitlet i Stockholm och fick kritik för att det hade brustit i deras rutiner.

    Artikel i Kyrkans tidning.
Svar på tråden Vad FAN gör man om man inte hittar en präst som kan viga en?