• Minuz

    inspiration till vinterbukett önskas

    Här hoppas jag att ni vill dela med er av allt ni kan om vinterblommor. Jag gifter mig 1/12.


    Vilka blommor finns då?


    Jag funderar just nu på om jag ska ha en "fejk" bukett med mörklila och turkosa blommor.


    Jag är urkass på blommor och jag behöver inspiration till fina vinterbuketter......


    Antingen blir det nog en fejk, en enkel med calla eller en med kottar osv.


    Här delar vi med oss av tips och ideér som rör allt om blommor och vintern.


     

  • Svar på tråden inspiration till vinterbukett önskas
  • jappetjejen

    Åh.. jag vill också ha massor med inspiration! Älskar ljusrosa pioner och rosor men det är ju inte säsong på dem på vintern:( Kottar låter intressant.... hmmmm... väntar med spänning på vad folk har att säga!

  • jappetjejen

    Man skulle ju kunna ha långskaftade amaryllisar istället för kallor om man vill... hyasinter, snödroppar, blåbärsris, videkissar och tulpaner... fast det senaste blommorna är väl kanske mer vårvinter?

    Jag älskar tulpaner också... ååååh att det ska vara så rackarns svårt!

  • jappetjejen
    jappetjejen skrev 2012-06-01 14:30:16 följande:
    3.bp.blogspot.com/-5i8JTig076Q/TvthBlx-qNI/AAAAAAAAA8U/ErWe5wUcDBo/s 640/531%252C+bukett+%252C+rosor.JPG

    Undrar om detta funkar, en vintrg bukett med bla kottar!
    funkade inte som länk men om man klistar in adressen i webläsarfönstret så funkar det. iaf för mig;)
  • Cicci90

    Oj, nu blev det visst dubbelt, såg för sent att någon redan länkat till samma bukett ;)
    Men det bevisar bara hur fin den är! ;)

  • Fröken Sassa

    Här är min "vinterbukett". Från December 2011 <3


  • malli716

    Vitt, blått och silvrigt är ju lite vinterkänsla. Cremefärgade rosor ('vendela' är en fin sort), vita ranunkler, pärlhyacinter, den blå tisteln Eryngium som är så fin, eucalyptus 'baby blue' med sina silvriga blad och kanske en "krans" eller rede runt buketten av videkvistar. Det är  vintrigt för mig.  Fjädrar i vitt och svart tycker jag är lite vintrigt också.
    Amaryllis låter också fint, vita, men kanske är man trött på julblommor då? Kottar kanske man också förknippar med julen?
    Vill du vara lite äventyrlig skulle du kunna köpa en sådan där billig liten ljusslinga som typ IKEA brukar sälja vid jul och som drivs med två AA-batterier och ha den i eller runt buketten. Vore fräsigt. Ljusslingor kan man ju även ha som dekoration på borden under middagen! BAtterihållarna får man gömma i buketten/under andra dekorationer på borden.
    Sedan finns det vit oasis också. Oasis finns i de flesta färgerna och den naturgröna används mest när man inte vill att den ska synas. Men vita oasiskulor skulle man kunna ha som dekoration på borden som skulle kunna symboliser snöbollar i vilket man också du skulle kunna sticka ned blommor i.
    Hoppas det är till någon inspiration för dig och lycka till! 

  • Minuz

     


     


    Vad roligt att det kommit in lite inspiration!

    Buketten ni länkar till med kottar och rosor är sååå fin.

    Amaryllis? Hur sjutton har jag kunnat "glömma" bort den underbara blomman?

    Tulpaner osv är mer vår för mig.

    Gillar verkligen pioner men finns ju inte i december. Därför jag funderar på att ev ha en "fejk" bukett.

    Vårat färgtema är: Mörklila, turkos, guld-champagne

    Denna buketten gillar jag:

Svar på tråden inspiration till vinterbukett önskas