• theres liden
    Äldre 31 May 17:55
    8679 visningar
    25 svar
    25
    8679

    Favors till bröllop

    Hej alla. Hur ligger det här med favors till egentligen? För er som inte vet är favors en sorts "gåva" eller minne som ges till gästerna, brukar oftast vara i någon form av box eller organzapåse med choklad eller mandel i. Själv tycker jag att det är riktigt roligt att kunna bjuda sina gäster på något sådant. Men många tycker tydligen att det är onödigt? Vad tycker ni?

    Jag vet att det finns många som gör dessa själv men jag som inte har den stora fritiden att göra vill ju helst köpa färdiga. Såg att www.favorsweden.se har ett urval. Tyckte att www.myheart.se känns lite för mycket "gör det själv". Vad tycker ni? Några förslag på v art jag kan hitta favors? 

  • Svar på tråden Favors till bröllop
  • kaju
    Äldre 31 May 18:05
    #1

    Vi bjöd på lite annorlunda favours;"hemmagjord" snaps (citronsnaps) i gammaldags flaskor (typ gammal mjölkflaska) till förrätten. Denna flaska tog gästerna med hem, urdrucken eller med snapsen kvar. Det passade oss!

  • Äldre 31 May 18:09
    #2

    Vi kommer inte ha favours på vårt bröllop.
    Funderade över det ett tag men insåg att vi inte känner att vi behöver det.
    Ifall vi skulle ha det så skulle vi välja något ätbart.

    Skulle jag själv gå på ett bröllop med favours skulle jag nog tänka "vad kul" men inget mer. Skulle inte uppskatta att "behöva" ta hem någon figur eller liknande. Det är inte ofta man har någonstans att placera de små figurerna hemma..
    En liten organzapåse med en pralin eller liknande i tycker jag är lagom och något som de flesta kan ha glädje av.

  • Äldre 31 May 18:15
    #3

    Vi hade favours.
    Men min ståndpunkt när det gäller favours är att det ska vara något som antingen speglar brudparet eller festen (vi gav smidda hängsmycken, och hade medeltidstema).

    Att ha favours "bara för att" ger mig inget mer som gäst. Det känns inte som att det ligger någon tanke bakom. Utan blir mer som slöseri med pengar.
    Jag tycker att det är jättekul att få något hemgjort (någon hade gjort tepåsar med sitt favorit-te. Urgulligt Glad  och någon annan skulle ge bort marmelad eller sylt) när jag är gäst.
    Men dom där traditionella pralinerna skulle jag inte sakna om dom inte var där. 

  • theres liden
    Äldre 1 Jun 18:41
    #4

    Tack för era svar! Ja det verkar som om det är en smaksak trots allt. Dock tror jag att jag har bestämt mig för att ha favors ändå, det känns lite exklusivt på något sätt. 

    Fast det här med och kunna ge bort något som faktiskt används är en riktigt bra ide, min vännina hade sånt på hennes sons dop där man fick en box med en mini rosenkrans. supermysigt! 

  • august­esen
    Äldre 1 Jun 18:47
    #5

    Jag var 100% säker på att vi skulle ge favors och planen var att vi skulle beställa personliga M&M´s med vår bild, hjärta och datum på. Supersöta men det blev lite för dyrt så den posten åkte bort helt och hållet.
    Men hade varit superkul :)


  • Äldre 1 Jun 19:26
    #6

    Vi hade en typ av favours, vi gav en slant till välgörenhet. Varje gäst fick då en liten ask med en godis och en papperslapp där det stod:

    "Som tack för att du vill dela denna dag med oss har en gåva skänkts i ditt namn:

    200 vattenreningstabletter
    6 doser stelkrampsvaccin
    1 dos malariavaccin
    Livslångt skydd mot polio för ett barn

    Unicef tackar för ditt bidrag!"


  • theres liden
    Äldre 2 Jun 17:48
    #7

    Va mysigt! och vilken god gärning! Ja man kan ju i princip lägga vad man vill i boxen, nu vart jag ännu mer taggad att ge bort favors :D 

  • Hanna0­5
    Äldre 3 Jun 08:41
    #8
    Fröken Söt skrev 2012-06-01 19:26:06 följande:
    Vi hade en typ av favours, vi gav en slant till välgörenhet. Varje gäst fick då en liten ask med en godis och en papperslapp där det stod:

    "Som tack för att du vill dela denna dag med oss har en gåva skänkts i ditt namn:

    200 vattenreningstabletter
    6 doser stelkrampsvaccin
    1 dos malariavaccin
    Livslångt skydd mot polio för ett barn

    Unicef tackar för ditt bidrag!"
    Vad kostade detta??
  • Äldre 3 Jun 11:01
    #9
    Hanna05 skrev 2012-06-03 08:41:23 följande:
    Vad kostade detta??
    Jag har för mig att det blev i runda slängar runt en tjuga per person. Det är helt otroligt vad mycket en relativt liten summa räcker till!
    Kolla in Unicefs gåvoshop här: http://unicef.se/gavoshop
  • 2 0 1 2
    Äldre 3 Jun 12:27
    #10

    Vi kommer nog beställa budskapsbönor, alltså bönor man planterar och vattnar på så kommer det stå typ "thank you" på plantan sedan. Jag vill kombinera "bönan" med ett gåvobevis från Unicef och ska kika närmare på det här vid tillfälle och när vi vet hur mycket pengar vi har att disponera på "övrigt"-posten.

Svar på tråden Favors till bröllop