• 2 0 1 2

    Beställa blomsterbud istället för att köpa brudbukett?

    Jag läste att en del gjort så, och för mig personligen är det en god idé. Billigare (allt som heter någonting med brud- eller bröllop- tenderar gå upp till minst det dubbla i pris!) och mer praktiskt för mig att få hem den dagen före. Jag är dessutom inte så petig med detaljer, finns många fina buketter och jag bryr mig inte så mycket om någon specifik sorts blomma eller liknande.


    Så till saken! Min fråga gäller förresten även er som binder själva. När buketten kommer hem, alternativt när ni bundit klart den, vad har ni för "handtag" då? Går det bra att lägga lite fuktigt papper i en mindre plastpåse och sedan linda in i något sidenband? Eller hur har ni löst det?


    Nu förstår jag ju att hållbarheten inte blir densamma på en "fuskbrudbukett" men det är inte så viktigt för min del, så länge den håller sig fräsch i kyrkan och kanske över middagen.

  • Svar på tråden Beställa blomsterbud istället för att köpa brudbukett?
  • JennyO

    Jag band min systers brudbukett för ett år sedan =)


    jag fuktade papper och använde en liten plaspåse runt om, tänk på att det inte få bli för tjock och knöligt. Sen virade jag runt floristtejp kring stjälkarna för att komma från att de kan färga av sig och avslutade med ett vackert sidenband och vackra nålar med pärlor på.


    Buketten var lika vacker dagen efter =)

  • 2 0 1 2
    JennyO skrev 2012-05-31 14:48:29 följande:

    Jag band min systers brudbukett för ett år sedan =)


    jag fuktade papper och använde en liten plaspåse runt om, tänk på att det inte få bli för tjock och knöligt. Sen virade jag runt floristtejp kring stjälkarna för att komma från att de kan färga av sig och avslutade med ett vackert sidenband och vackra nålar med pärlor på.


    Buketten var lika vacker dagen efter =)


    Tack snälla!
  • Skogsblomma

    Om du vill att en florist ska binda din bukett så gå in dagen innan bröllopet och välj de blommor du vill ha ur snittkylen och be floristen binda blommorna kompakt, klippa av stjälkarna rakt och sätta band runt. Vanligt bukett pris. Dyrare blir det när bruden kommer in och vill diskutera blommor och färgval i en timme, ifall man behöver specialbeställa blommor osv, då måste ju floristen lägga på sin arbetskostnad på buketten precis som alla hantverkare gör :)

    Lycka till!

  • 2 0 1 2
    Skogsblomma skrev 2012-06-01 00:04:14 följande:
    Om du vill att en florist ska binda din bukett så gå in dagen innan bröllopet och välj de blommor du vill ha ur snittkylen och be floristen binda blommorna kompakt, klippa av stjälkarna rakt och sätta band runt. Vanligt bukett pris. Dyrare blir det när bruden kommer in och vill diskutera blommor och färgval i en timme, ifall man behöver specialbeställa blommor osv, då måste ju floristen lägga på sin arbetskostnad på buketten precis som alla hantverkare gör :)

    Lycka till!
    Tack! Ja jag har ändrat mig IGEN, och tror att jag bestämt mig för att ha tre stycken vita kallor, och tärnan ska ha en. Så enkelt som möjligt! De bör kanske bindas ihop?
  • malli716

    När jag har gjort bundna buketter men stjälkar har jag ofta använt färgad ståltråd som jag har virat som en tok kring stjälkarna. Bekvämt att hålla i samt att den kan stå i vatten under dagen och middagen utan ett handtaget blir fult, som ett sidenband blir. Blommorna håller sig ju bättre också om de har möjlighet till att stå i vatten under dagen.

  • 2 0 1 2
    malli716 skrev 2012-06-01 15:17:55 följande:
    När jag har gjort bundna buketter men stjälkar har jag ofta använt färgad ståltråd som jag har virat som en tok kring stjälkarna. Bekvämt att hålla i samt att den kan stå i vatten under dagen och middagen utan ett handtaget blir fult, som ett sidenband blir. Blommorna håller sig ju bättre också om de har möjlighet till att stå i vatten under dagen.
    Det är ju sant såklart! Tack för input =0).
  • Skogsblomma

    Om du skall ha kallor så behöver du inte oroa dig, de håller sig fina en dag utan vatten :) Tycker att täta rosbuketter exempelvis gör det med faktiskt... Om det nu inte är dövarmt! Angående vad du ska linda stjälkarna med så ger ståltråd ett tuffare intryck medans sidenband ger ett mer sött och elegant intryck tycker jag.
    Om du väljer ståltråd och ska göra buketten själv så var försiktig så att du inte skadar stjälkarna på kallorna då de är ganska mjuka.

    Lycka till!

  • Lady Lancelot

    Tänkte oxå försöka binda min bukett själv. Hitta lite matnytting info och tips på wedshop.se
    kolla gärna där.

  • 2 0 1 2

    Tack snälla ni! Ska kika och jag ska vara rädd om stjälkarna =0).

  • Sara1991

    Hej :) har ett litet tips till dig . Gå istället in till din florist, eller ring in och förklara om du har speciella önskemål mm, var ärlig med att du ska ha en brudbukett och förklara att den inte behöver vara avencerad så kommer dem inte att ta extra betalt. ge dem ett pris och ge dem fria händer så kommer du att få en helt underbar bukett :)


     

  • 2 0 1 2

    Hej! Går visst inte att citera från ipaden..! Jag gifte mig den 21 juli och ringde veckan innan och beställde buketten. Det blev fina buketter, en kalla till tärnan, en till solisten, och tre till mig för 460 kronor. Perfekt!

Svar på tråden Beställa blomsterbud istället för att köpa brudbukett?