• Afla

    Billiga dukar?

    Jag vill helst inte ruinera mig helt på dukar då vi inte har någon jättestor budget att röra oss med... har funderat lite på KNOPPA-lakan som jag har sett att vissa använder, har ni några för- och nackdelar med dem? Eller ni kanske rentav har några andra förslag på billiga dukar?

  • Svar på tråden Billiga dukar?
  • Kvasthilda

    Vi ska köpa gardintyg  att ha på borden. Våra temafärger är svart/orange och det blir orange tyg först och över blir det svart spetsgardintyg. Vi bor nära Tygladan och de tyger vi har sett ut kostar 20-30 kr metern. Tänker sedan sälja dessa på Tradera. Knoppa-lakan har jag aldrig hört talas om. Vi har även köpt tyger för 10-15 kr/metern för att dekorera väggarna med. Vi hittade dessa på second-hand och marknader. LYCKA till och skriv gärna om du hittar något billigt.

  • Cicci90

    Fördelen med knoppa-lakan: de är billiga och vita!
    Nackdelar: när jag köpte för ett år sedan för att prova hur de var som dukar så var de riktigt, riktigt tunna! Har man ljusa bord spelar väl det ingen roll. Men om borden i lokalen är mörka skulle jag rekommendera att kanske ha vita pappersdukar under. Om man nu vill ha den här riktigt vita färgen.

    Men sen kan det ju ha ändrats också, så att de är lite tjockare igen. Vet att jag köpte för ca 2 år sedan och då var de tjockare.

  • Afla

    Tack för era tips!
    Vita pappersdukar under var ju ganska smart, vet inte hur tunna de är riktigt men... Det känns som att riktiga linnedukar blir för dyrt, även om det är finast...

  • JennyO

    Kan man tänka sig annat material än linne alt lakan så har Jysk sammetsliknande tyg på rullle, i många färger till helt ok pris

  • Cicci90
    Afla skrev 2012-05-30 10:28:52 följande:
    Tack för era tips!
    Vita pappersdukar under var ju ganska smart, vet inte hur tunna de är riktigt men... Det känns som att riktiga linnedukar blir för dyrt, även om det är finast...
    Ja det blir riktigt dyrt om man ska köpa egna linnedukar. Beroende på hur rik man är förstås. ;) Men jag tror att de flesta tycker att det drar emot att köpa så många iaf. Man kommer ju kanske inte använda 15 dukar (i vårt fall) någon mer gång.
    Vi hade tänkt ha Knoppalaka först, men när vi bokade lokalen sa de att vi fick hyra fina linnedukar för 30 kr/st.
    Vi tyckte att det priset var riktigt bra för riktiga linnedukar..

    Men om du har möjlighet så tycker jag att du ska köpa ett knoppalakan och prova först. De är ju inte så dyra och är de för tunna så går de alltid att anväda i sängen eller till att putsa fönster med. :P
  • Afla

    Åh vad skönt för er Cicci att ni fick/får hyra så billiga dukar... enda stället jag hittade här i stan tog 100 kronor för en duk till 6 personer och det tyckte jag var rätt dyrt för att hyra.

    Jysk ska jag absolut kolla, fast helst vill jag nog ha linne-liknande

    Kvasthilda, hur många meter tyg går det åt för er till borden?

  • Cicci90
    Afla skrev 2012-05-30 16:01:38 följande:
    Åh vad skönt för er Cicci att ni fick/får hyra så billiga dukar... enda stället jag hittade här i stan tog 100 kronor för en duk till 6 personer och det tyckte jag var rätt dyrt för att hyra.

    Jysk ska jag absolut kolla, fast helst vill jag nog ha linne-liknande

    Kvasthilda, hur många meter tyg går det åt för er till borden?
    Det tyckte jag också var lite väl mycket.. Hoppas du hittar något fint och billigt alternativ!
  • Cicci90

    Det finns förresten en del annonser med knoppa-lakan här på bröllopstorget såg jag. Och det lär väl hela tiden komma nya eftersom de är så populära :)
    Ifall du vill få det ännu lite billigare :P

  • Sirenne

    Vi har köpt svart tyg på IKEA 19:-/m (Ditte), som jag syr dukar av. Tar sin tid - 18 dukar och ett stort väggdraperi, men det blir bra Tyget är inte tjockt, men det passade vår budget och eftersom vi vill ha svarta dukar, gick det ju inte att öra med Knoppa-lakan. Blir det alldeles för tunt tejpar vi en mörk pappersduk på bordsskivan först (som Cissi90 föreslog). Jag ville också ha vita linnedukar först, men det blev helt enkelt en alldeles för stor post i budgeten, som vi hellre lägger på maten... Annars kan du väl kolla Tradera? Har sett en hel del dukar där, även om de inte är exakt likadana, går det nog att hitta en del. /S

  • 050921

    Vi ska ha lakan från Ikea som heter Vila i färgen purpur =)

  • Afla

    Det var någon som ville att jag skulle skriva hut vi gjorde och vi kör på lånade linnedukar, jag har en del och min farmor har massor. Sen har mormor och svärmor ett par stycken med. De blir inte riktigt likadana men helt ok när allt annat kommer på, ingen som tänker på det:)

  • Tilda93

    våra bord kommer att vara 60*220 så har knoppa lakan dubbelvikta , och ljusa bord så det kommer att bli fint :) ( testade knoppa lakanen här hemma på våra svarta bord och det syntes inte så jätte farligt;) :)

    Lycka till :)


  • Happy

    Tips på dukar


    Vi köpte dukar i metervara på Jysk till vårt bröllop. De heter circle och är en textilvaxduk, men ser ut som typ


    en linneduk med mönster.


    Possitivt är att de är avtorkningsbara. Vi fick mycket beröm för dukarna många trodde det var typ linne.


    Vi hade vitt och rött som tema. Jysk brukar sälja denna duk för 50 kr /m (ordpris 99 kr/m) det är ett bra pris för en mycket bra duk. De finns i olika färger. kolla på Jysk hemsida under bordstextilier


    De vita dukarna har vi använt vid två tillfällen till och de är lika fina. Kan verkligen rekommendera dessa


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     

  • Millan1984

    Hon som gjorde vår mat lånade vita linnedukar gratis från kyrkan (församlingsgården) gratis, vi hade dock festen på ett annat ställe, men det var skönt att slippa tänka på den utgiften...

  • Sjörå

    Jag tycker att du ska köpa linnedukar eller försöka låna ihop. Så länge alla är vita är det ingen som kommer att tänka på att de är olika. Sökte på Tradera på linneduk och de billigaste kostade 10 kronor. Annars brukar det finns mängder med linnedukar på Erikshjälpen, Myrorna och liknande. Hittade även en sida som heter linnegalleriet som säljer begagnade linnedukar. http://www.linnegalleriet.se/?linnegalleriet.se,8

  • knyttan

    Vi hade turen att kunna låna ihop vita linnedukar, men vi hade bara 8 bord så då behövde vi ju inte så många. Sen köpte jag billigt tyg på Ellos outletsida som passade med färgtemat och sydde mindre dukar att ha ovanpå borden av det. Gick på ca 150 kr för tyget vill jag minnas.
    Om man vill ha linnedukar men inte känner nån som har det så är tipset precis som sagts ovan att kolla tradera och secondhand, man kan hitta jättebilligt. Att de inte är likadana syns inte, om man har en i övrigt sammanhållen dukning.

Svar på tråden Billiga dukar?