• teddy

Vem OSA:r man till?

Precis... vem brukar man OSA till när det gäller bröllop?
    Ska jag o min blivande ha hand om det eller ska nån annan?
    Vem är bäst lämpad att ta hand om en sån sak? Borde liksom inte vi veta även om nån annan har hand om det? 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Vem OSA:r man till?
  • Chicita

Vi hade inget värdpar, så dom svarade till oss.
    Det var inget vi ville lägga på någon annan.

Annars brukar det vara värdparet eller toastmastern som tar emot anmälningar.
    Men det betyder ju inte att ni inte får veta något.
    Det är ju bara frågan om vems telefonnummer eller adress som ska stå på inbjudan 

• teddy

Ja precis...
    men de e inte konstigt att jag själv tar emot dom då?

hade det varit konstigt att lägga över en sån sak på tex min mamma? 

• annapanna88

Vi valde att man skulle ringa någon av våra mammor. Ingen av oss kände att vi hade tid eller möjlighet att ta emot anmälningar. 
    Det var också bra med tanke på att det är mammorna som ska laga maten, så då kunde de själva fråga efter allergier osv. Sen berättade de naturligtvis för oss löpande vilka som anmälde sig, men vi kände inte att vi behövde alla detaljer :)

• Chicita
    teddy skrev 2012-05-28 17:17:06 följande:
    Ja precis...
    men de e inte konstigt att jag själv tar emot dom då?

hade det varit konstigt att lägga över en sån sak på tex min mamma? 
    Varför skulle det vara konstigt? Glad

Om din mamma vill, och du tycker att det skulle vara skönt att slippa så är det väl en perfekt lösning Glad
  • teddy
    annapanna88 skrev 2012-05-28 17:17:57 följande:
    Vi valde att man skulle ringa någon av våra mammor. Ingen av oss kände att vi hade tid eller möjlighet att ta emot anmälningar. 
    Det var också bra med tanke på att det är mammorna som ska laga maten, så då kunde de själva fråga efter allergier osv. Sen berättade de naturligtvis för oss löpande vilka som anmälde sig, men vi kände inte att vi behövde alla detaljer :)
    De låter ju kanon faktiskt... :)
  • passionsblomman

Förr i tiden var det ju till brudens föräldrar man osade, och det helt naturligt, eftersom de också var värdar för hela tillställningen. Idag finns en bredare betydelse av "värdpar", där det ibland menas ungefär detsamma som toastmaster/madame. Men egentligen är ju brudparet själva värdar för det hela i de flesta fall numera.

Men, eftersom det kan bli ganska mycket med telefonsamtal etc, är det ganska smart att ddelegera den uppgiften till någon man litar på och som har tid att svara i telefon och på mail. Det brukar vara dit man anmäler specialkost, allergier etc och också där man kan få svar på frågor runt klädkod, önskelista, vägbeskrivning etc. det behöver kort sagt vara någon som är insatt i arrangemanget.

Sedan har givetvis ni som brudpar en nära kommunikation med den ansvarige, uatn att ni själva behöver finnas tillgängliga för alla spörsmål. Särskilt i slutet av planeringen och förberedelserna, kan det vara befriande att slippa den delen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Juni 2012

Vi tog emot anmälningarna själv, annars måste man ju avslöja bröllopsplanerna för någon/några innan man skickar ut inbjudningar och det hade blivit ramaskri över denna otroliga orättvisa så det var bäst att låta bli. Tungan ute

• augustesen

Gästerna OSA´r direkt till oss, vi tar dock bara emot via mail så det är ju inget jobb. Satte upp en specifik bröllopsmail som bara tar emot anmälningar :)
    Vi har ett toastpar men känner att jag vill ha koll på anmälningarna själv så jag kan förberede listor med ev allergier och vet vilka som inte hört av sig. Sen får dom höra av sig direkt till toasterna, via mail för anmälan av tal.

• Aniara4

Vi valde att låta våra mammor ta emot anmälningar, delvis för att de skulle kunna svara på frågor om presenter. Vi tyckte det kändes girigt att ha en officiell önskelista, men vi skickade en till mammorna som även innehöll generella riktlinjer som vilken sorts färger och stilar vi gillar, och även vad vi INTE vill ha (vi har t.ex. en massa vinglas i källaren, så det behöver vi inte fler).  Vi gav dem även detaljerade vägbeskrivningar för olika sätt att ta sig till kyrkan och festlokalen. Sen skrev vi i inbjudan att övriga frågor besvarades av dem. Då kunde de också stämma av lite vad folk planerade att ge oss så att det inte blev flera av samma, eller om flera ville gå ihop.

Sen var våra föräldrar också lite värdar på festen, när det gällde praktiska saker kring lokalen och maten, medan toastparet (våra syskon) ägnade sig helt och hållet åt toast-uppgiften, dvs att hålla koll på tidsschemat, tal och andra jippon. Jag kan tycka det är ganska brutalt att lägga på en toastmaster hela värdansvaret för hela festen, det brukar räcka bra med de uppgifter som ingår i toastmasterrollen. Särskilt om det är mycket som ska ordnas och samordnas med köket, dukning, dekorationer, möblering etc.

• ClaraH

Vi var ju själva värdar (bjuder in och betalar) så vi tog emot våra osa själva. Vi hade en bröllopssida, där man kunde osa, men även mail och telefonnummer i inbjudan.

På mitt första bröllop stod våra föräldrar för notan och tog då in osa.

• Cicci90

Det finns nog hundra olika alternativ, ta det ni tycker är smidigast!
    Våra gäster ringer och anmäler sig till våra föräldrar.
    Vi tycker att det är skönt att slippa alla samtal, det är stressigt med planeringen ändå ;)

Sen meddelar våra föräldrar hur många som anmält sig när tiden är slut, eller självklart om vi vill veta innan också :p

• Chicita

Vi hade svarsblanketter på vår inbjudan.
    Så man skickade tillbaka den, ifylld med om man kom eller inte. Antal vuxna + ungdomar + barn.
    Om man kom i medeltidskläder (valen var: Adel, borgare, bönder, vanligt klädd).
    Och om man behövde plats på bussen som gick mellan hotellet och kyrkan / festplatsen.

Därför var det inget direkt jobb att ta emot dom.
    Och om någon hade frågor så fanns ju hemsidan som kunde ge svar på det mesta.
    Annars var ju våra föräldrar insatta i det mesta så dom kunde svara, samma med toastmastern.
    Vi fick inte en enda fråga faktiskt... Glad 

• teddy

tack för era svar. vi gör nog så att våra mammor får ta emot osa o sen får toastmastern ta emot allt som har me tal o sånt att göra. tror de blir bäst så! :)

tror nog vi kommer skriva en vägbeskrivning i själva inbjudan, men de kanske blir överflödigt då...?! 

• Naive
    augustesen skrev 2012-05-28 19:18:30 följande:
    Gästerna OSA´r direkt till oss, vi tar dock bara emot via mail så det är ju inget jobb. Satte upp en specifik bröllopsmail som bara tar emot anmälningar :)
    Vi har ett toastpar men känner att jag vill ha koll på anmälningarna själv så jag kan förberede listor med ev allergier och vet vilka som inte hört av sig. Sen får dom höra av sig direkt till toasterna, via mail för anmälan av tal.
    Samma här, samt att man kan OSA på vår bröllopshemsida. Hittills har alla som OSAt gjort det på hemsidan, bara en som har mailat. 

Toastmastern tar emot anmälan om tal och sånt, då vi tycket det kunde vara kul om vi också får lite överraskning(ar) på vår dag. :) 
  • teddy

Nu gjorde vi som såhär att min mamma och min blivandes mamma kommer ta hand om OSA, blir nog bra! :)

Svar på tråden Vem OSA:r man till?