• Smulan
    Äldre 28 May 11:16
    3712 visningar
    22 svar
    22
    3712

    Kan man ha musik vid vigsel på stadshuset?

    Hej! Vi gifter oss den 14/7 i år och undrar om man kan ha ingångs och utgångsmusik när man gifter sig på satdshuset? Vi tänkte ha Sinead O'Connors låt Only you in och ut och en dikt som inledning! Sen en vanlig borgerlig cermoni i mellan med ringbyte. Någon som vet om man får det? Och vad tror ni andra tycker ni att det är en ok vigsel?

  • Svar på tråden Kan man ha musik vid vigsel på stadshuset?
  • Äldre 28 May 11:27
    #1

    Jag tror inte att någon kan svara på det här.
    Det kan dom nog bara svara på i det stadshus du gifter dig i.
    Jag tror inte att det finns generella regler som gäller för alla stadshus 

  • Smulan
    Äldre 28 May 14:41
    #2

    ok nej jag tänkte nog snarare på om någon hade haft det och att de kunde säga vad som hade sagts. Jo vi ska ta upp det med vår vigselförrättare ville bara höra mig för lite innan. Tack för ditt svar Chicita=) förresten såg din klänning i en annan tråd och måste säga att den var sååååå vacker. DU var vacker. Hade du sytt den själv?

  • Äldre 28 May 14:48
    #3

    Tack Solig
    Jepp, det är en hemsydd skapelse.

  • Smulan
    Äldre 28 May 15:42
    #4

    Så vacker om vi hade haft råd med ett stort bröllop med stor fest efter hade jag velat ha en sådan klänning. Men nu får vi ta mini mini bröllop med bara oss och två vittnen, vi orkar inte vänta längre ;)

  • Äldre 28 May 15:44
    #5

    Inget som säger att du inte kan ha en fin brudklänning ändå även om ni gifter er bara ni med vittnen...
    Kolla vad dom tar för att hyra ut klänningar kanske?
    Det behöver ju inte vara värsta gräddbakelsen. Men så där lagom så man känner sig som en brud Glad 

  • Smulan
    Äldre 28 May 16:35
    #6
    Chicita skrev 2012-05-28 15:44:53 följande:
    Inget som säger att du inte kan ha en fin brudklänning ändå även om ni gifter er bara ni med vittnen...
    Kolla vad dom tar för att hyra ut klänningar kanske?
    Det behöver ju inte vara värsta gräddbakelsen. Men så där lagom så man känner sig som en brud Glad 
    Nej absolut sant men vi har ett litet litet bröllop just för att vi inte har råd så jag har redan hittat MIN klänning en enkel från Ellos men jag känner mig ändå vacker i den. Jag är nöjd och inget säger ju att man inte kan förnya sina löften om nåt år eller mer och att man då kan ha hela tjofadderittan ;). Det är så vi tänker i alla fall=) Hur fick du tag på mönster till din klänning? Kanske man kan få lite tips? Kan inte sy själv men har en svärmor och en kusin som kan=)
  • Äldre 28 May 16:42
    #7
    Smulan skrev 2012-05-28 16:35:30 följande:
    Nej absolut sant men vi har ett litet litet bröllop just för att vi inte har råd så jag har redan hittat MIN klänning en enkel från Ellos men jag känner mig ändå vacker i den. Jag är nöjd och inget säger ju att man inte kan förnya sina löften om nåt år eller mer och att man då kan ha hela tjofadderittan ;). Det är så vi tänker i alla fall=) Hur fick du tag på mönster till din klänning? Kanske man kan få lite tips? Kan inte sy själv men har en svärmor och en kusin som kan=)
    Ja att förnya löftena har vi också funderat på, men tvärt om då. Kanske en mer intim cermoni med bara dom närmaste Glad

    Grundmönstret kommer från mönstret jag har som avatarbild (Sofias atelje).
    Jag ritade om ringningen dock, den finns inte med i mönstret. Och inte heller ärmarna.
    Det finns en tight ärm och en klockärm (eller grundmönster för klockärm). Jag ville dock inte ha en klockärm som började ända uppe i ärmhålet utan den skulle vara tight runt överärmen och sen svalla ut.
    Så jag använde mönstret för den tighta ärmen och gjorde den ännu mer figursydd genom att göra en söm även på ovansidan av ärmen (jag tog bort en kil).
    Sen tog jag en halvcirkel av tyg och sydde ihop som en "strut" och gjorde själva klockärmen av...
    Jag valde att göra ärmen så lång att om jag höll armen rakt ner så hängde den en bit under fingertopparna. Man såg inte handen alltså... 
  • Smulan
    Äldre 28 May 18:36
    #8

    Ok ska kopiera denna text och spara och sen gå in på Sofias atelje och kolla ;) Tack för att du delar med dig!

  • Äldre 28 May 19:21
    #9
    Smulan skrev 2012-05-28 18:36:50 följande:
    Ok ska kopiera denna text och spara och sen gå in på Sofias atelje och kolla ;) Tack för att du delar med dig!
    Vet inte om Sofias Atelje har någon hemsida. Men googla medeltidsmönster eller kolla på Svarta kattens hemsida (eller någon annan som säljer grejer för live och medeltid) så hittar ni säkert det.
    Det är mönstret för figursydd klänning med klockärm ni ska ha i så fall Glad 
  • Smulan
    Äldre 28 May 22:04
    #10

    Jo då Sofias atelje hade en hemsida så nu har jag hittat och sparat vart jag kan få tag på mönsterboken=). Ska kolla Svarta katten också =) Massa roliga saker ju...vi ville från början ha ett medeltida bröllop så nu fick jag massor av inspiration=) Tack!

Svar på tråden Kan man ha musik vid vigsel på stadshuset?