• Anonym (Undrande)

    Betala bröllopsfotografen ALLT i förskott?

    Hej!
     Skall gifta oss om några veckor. Bokade i vintras bröllopfotograf med personligt möte och betalade 50 % av summan i förskott (5000). Som en säkerhet för fotografen. Skrev kontrakt om att resterande betalning skulle betalas på bröllopsdagen. Har ni blivit kontaktade av fotografen som vill att vi skall betala resterande 5000 redan nu flera v innan brölloppet och vill ändra detta i kontraktet. Hon säger att det är så man gör nu förtiden och att hon haft lite olika kontrakt ute och vill ändra till det riktiga...  Min blivande och jag tycker att detta känns märkligt och lite oroväckande... Hur betalade ni era fotografer, när osv?
    Tack! 

  • Svar på tråden Betala bröllopsfotografen ALLT i förskott?
  • Chicita

    Nu hade vi hobbyfotograf så det var lite andra överenskommelser där.
    Men om ni har ett kontrakt så behöver ni inte ändra det.
    Hon har skrivit ett avtal med er, om hon vill göra andra avtal i framtiden så är det upp till henne. Men hon har ingen laglig rätt att ändra ett undertecknat avtal (om det inte står i avtalet att reglerna kan ändras).

    Läs igenom det avtal ni skrivit på så att det inte finns några konstiga undantag eller regler. Och om ni inte hittar såna så kan ni helt enkelt säga till henne att ni vill att avtalet ni skrivit ska gälla, och att ni har laglig rätt till detta. 

  • Anonym (Undrande)

    ja det stämmer, men man är ju  lite rädd att fotografen skall bli sur och inte göra sitt bästa vid fotograferingen sedan...=(

  • Chicita
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-27 22:33:21 följande:
    ja det stämmer, men man är ju  lite rädd att fotografen skall bli sur och inte göra sitt bästa vid fotograferingen sedan...=(
    Säg det inte så "hårt" då..
    Säg att det inte finns i er budget just nu eftersom ni inte räknat med att behöva lägga ut dom pengarna förrän dagen för vigseln eftersom det står så i erat kontrakt.
    Eftersom ni har ett kontrakt så har ni ju rätten på er sida och det vet hon säkert också.

    Skulle misstänka att hon är i behov av snabba kontanter och därför tar en rövare för att försöka få in pengarna nu.
    Ni kan ju se det som att om ni betalar allt redan nu så finns det inga garantier för att hon dyker upp alls på bröllopsdagen. 
  • nagu

    Känns som Chicita skriver som att er fotograf är i behov av att få in pengar snabbt.
    Men har ni ett skirftligt kontrakt där det står när ni ska betala er fotografering så hänvisa till det. 


  • Lilique

    Vi har betalat handpenningen på ca 3500:- vid bokningen (för ett par månader sedan) och resten, 13.500:- ska betalas en månad innan bröllopet, så alltså nu i dagarna. Men så har det varit sagt från början så därför känns det okej. Hade fotografen ändrat sig och velat ha pengar ännu tidigare hade jag precis som ni tyckt att det känts märkligt och inte helt okej.

    Hade också hänvisat till ert skrivna kontrakt och för att få det att låta "lite mindre hårt" gjort precis som Chicita sa och förklarat att det inte finns rum i er budget för att göra så nu och att hon måste förstå det. Jag hade inte betalat tidigare.

  • Tokig

    Vi har inte betalat något i förskott. Varken för lokal, fotograf eller band. Precis som med andra saker så är det alltid bäst att betala när tjänsten är utförd/varan levererad.

    Har ni ett bra avtal så kan de ju inte dra sig ur... Lycka till.

  • Strawberry

    Vi fick betalat handpenningen på ungefär halva summan och resterande fick vi betala när vi ville men senast när vi fick bilderna. Vi valde att betala allt på en gång eftersom det kändes lättast och vi kände att vi litade på henne. Och vi va otroligt nöjda med fotograferingen där hon gav allt trots att hon redan fått betalt MEN skillnaden är att hon inte krävde att vi skulle betala innan och hade hon helt plötsligt krävt att få ändra kontraktet så som er fotograf gjort hade jag blivit väldigt misstänksam och inte gått med på det. Ni har redan ett kontrakt så säg att ni inte känner er bekväma med att betala allt innan och hänvisa till det.

  • lilly7

    Vi betalade allt i förskott - det är tydligen rätt vanligt - praxis i branschen.


    Men i ert fall skulle jag ha valt att följa kontraktet.

  • Aniara4

    Jag skulle göra som Chicita säger, och säga att eftersom det står i kontraktet att ni ska betala på bröllopsdagen så har ni planerat och budgeterat för att ha pengarna då, men ni har dem inte nu. Skulle hon då börja ifrågasätta om ni inte har pengarna så hänvisa till att ni har skrivit på ett kontrakt och kommer att uppfylla det, men den här månaden är det andra saker som ska betalas.

    Ett proffs ändrar inte i tecknade avtal.

  • niriel

    Jag tycker det låter lite läskigt och jag skulle bli rätt orolig om min fotograf ville ändra ett ingånget avtal.. Så gör som Chicita säger, det låter som ett bra tips tycker jag. Och det stämmer vädligt bra att ett avtal är ett avtal, oavsett om fotografen kommer på att det var ett dåligt avtal eller inte.

  • Anonym (Undrande)

    Tack alla rara för era kloka råd. Min M2B har pratat med fotografen idag och berättat att vi vill stå fast vid det som skrevs i kontraktet.  Känns tryggast så... Kram

  • Anonym (juristen)

    Som flera redan har sagt, håll er till avtalet. Om hon inte gillar det är hon oproffsig och då vill ni ändå inte ha henne om hon börjar tjafsa. Men det måste vara hon som försöker häva och då ska hon betala tillbaka pengarna som ni redan har betalat in. 

    Skulle för övrigt ALDRIG betala allt i förväg. Aldrig i livet. Då har ni inget påtryckningsmedel alls om det blir nåt krångel eller om ni inte blir nöjda med bilderna och vill ha prisavdrag. Skulle avtala om att betalning sker när ni har fått bilderna levererade till er. Stå på er och lycka till!  

  • linasfotokasse

    Nä vad oproffsigt av henne! Klart att kontraktet gäller. Och jag tror inte hon "förstör" era bilder, hon sätter ju sitt namn och varumärke på bilderna! Hoppas ni får en underbar bröllopsdag!

  • Mette81

    Absolut INTE betala allt före, du har inte en chans att få tillbaka pengarna OM du inte skulle vara nöjd. Men har du iaf hälften kvar att betala så "måste" fotografen göra sitt jobb!!


    Lika gäller när man anlitar hantverkare... betala ALDRIG i förskott. Då är de oseriösa om man måste det...


    Nää, håll du på dina pengar!!!


     


    Lycka till ;)

  • Anonym

    Vi betalade allt i efterskott. Aldrig i livet att vi skulle ha betalt allt eller större delen i förskott.

  • Anonym (B)

    Fotografer har dyr utrustning. Säkert har något gått sönder som hon snabbt skulle vilja ersätta, och därför bad hon er om en tidigare betalning. Det verkar som om hon lagt fram det på ett lite oproffsigt sätt, men det betyder ju inte att hon är oproffsig som fotograf!

    Jag kan förstå henne iofs. OM det hade varit okej för er att betala allting i förväg, så hade det ju varit en smidig lösning för henne, men om det inte är okej har hon säkert en annan plan. "Det skadar ju inte att fråga", tror jag att hon tänkte. Fast man ska ju fråga på ett bra sätt då...

Svar på tråden Betala bröllopsfotografen ALLT i förskott?