• EWJW
    Äldre 24 May 21:45
    7090 visningar
    13 svar
    13
    7090

    Gifta oss utan familj och släkt närvarande..

    Hej!

    Jag ska gifta mig om ca 6 veckor med världens underbaraste man. Vi har valt att göra det bara jag och min blivande man, och helgen efter ha en liten intim middag tillsammans med våra familjer. I dag så fick mina kollegor på jobbet av misstag reda på att jag skulle gifta mig och min ena kollega tyckte att jag gjorde fel att inte bjuda några till vigseln.

    Är det någon som har gift sig utan familj, släkt och vänner närvarande? Hur har er omgivning reagerat efter vigseln?

    Vänliga hälsningar

    EWJW 

  • Svar på tråden Gifta oss utan familj och släkt närvarande..
  • NilsKp­ysslin­g
    Äldre 24 May 21:54
    #1

    Har inte och ska inte gifta mig utan släkt, men vill bara säga att det rätta är precis så som ni vill ha det! Visst kan det bli någon som blir besviken, men ni bestämmer och det är er stora dag som ni ska få ha på det sättet ni vill.
    Lycka till!

  • Äldre 25 May 08:31
    #2

    Vi gifter oss kyrkligt utan någon närvarande. De visste om det innan bröllopet så de kommer antagligen inte att säga något efteråt.

  • Chicky
    Äldre 25 May 08:49
    #3

    Vi planerar att gifta oss helt själva på en avlägsen ö i Västindien. Sen planerar vi en enklare fest för våra nära och kära när vi kommer hem med betoning på fest och inte bröllopsfest.

    Frågade min mamma för några år sen vad hon skulle tycka om att jag gifte mig i smyg (helt hypotetiskt - på den tiden fanns det överhuvud taget inga bröllopsplaner) och hon tyckte att det var helt ok, så länge jag var lycklig. Sen dess har jag känt mig väldigt bekväm med den tanken. Hade nog känts annorlunda om hon verkligen itne tyckte att det var ok...

  • eragyl­f
    Äldre 25 May 09:45
    #4

    Jag tycker att det allra viktigaste är att ni som blivande makar är nöjda och minns er stora dag med lycka. Inte alla andra kommentarer om "hur det borde gå till"...


     


    Vi gör inte heller det klassiska, vigsel - bröllopsmiddag - fest. Vi vill ju fira själv också! Men några gäster ska vi ha: närmsta familj och bästa vänner. Vi ska ha en tidig borgerlig vigsel (11:00) och sen bjuder vi på lunch/brunch. Ev. tårta eller bara någon dessert. Efter det åker vi till ett hotell och njuter av varandra och att äntligen vara gifta. Dom flesta har varit förstående, men andra tycker det är konstigt att vi inte vill ha någon fest. Min vänner tycker väl att jag borde ha tärnor osv, men det känns inte "jag".


     


    Och som jag brukar säga: Jag drömmer om ett äktenskap - inte ett bröllop!

  • Smulan
    Äldre 25 May 11:39
    #5

    Har inte gift mig än men ska den 14 juli och då utan någon familj eller släkt. Bara två kompisar som vittnen och vår son på stadshuset. Efteråt ska vi äta middag på en resturang tillsammans. Natten tillbringar vi hemma men vi köper säkert nåt gott vitt mousserande och lite jordgubbar och sånt för att mysa med hemma. Efter ska vi skicka ut ett kort på oss där vi talar om att vi har gift oss. Vi hoppas och tror inte att någon kommer att ta illa upp men om de gör de så är det ju beklagligt men inte vår sak egentligen. Vi gör som vi vill och har råd med. Jag tycker du ska strunta i dina arbetskamrater.....det är er dag ni bestämmer.

  • Smulan
    Äldre 25 May 11:45
    #6

    förresten vad ger henne rätten att bestämma om det är fel eller rätt? Jag skulle ha blivit arg om nån sa så till mig!

  • Zandra
    Äldre 25 May 15:26
    #7

    Man gör som man själv vill. Jag gifter mig och det är bara 2 personer som vet om det. Jag och min mb2 gifter oss helt själva för det är så VI vill ha det. Sen ger jag fullständigt f-n i vad omgivningen tycker om det. :)


     

  • brideo
    Äldre 25 May 18:53
    #8

    Alla gör som de vill. Ett tips kan dock vara att lägga fram det snyggt och med kärlek så att de som blir besvikna, för det kommer folk att bli, får lite hjälp att "komma över det". Kan för egen del bli lite trött på "vår dag = vi bestämmer"-attityden. Det är ju liksom självklart att det är brudparets dag, liksom det är självklart att de bestämmer. Det behöver man liksom inte banka in i huvudet på folk. Jag skulle tycka det var sorgligt om vi råkade förmedla att "vår dag" innebär att vi struntar i hur andra känner. Det är där finessen och kärleken i hur man låter släkt och vänner veta att man har gift sig kommer in... Lycka till! 

  • Lommil­a1
    Äldre 25 May 19:36
    #9

    vi gifter oss "ensamma" om exakt en vecka. Och nej jag ångrar det inte, men jag är beredd på att få höra både det ena och det andra efter av de ca 250 gästerna som inte blev bjudna.

    Nej ni gör helt rätt!

    Vi har planerat vårt hemliga bröllop i över ett år och jag har fått höra både det ena och det andra bl.a. här på BT
    Folk tycker så mycke... I övrigt är det ju tydligen fel att planera sitt hemliga bröllop i ett år också..

    Kan återkomma om nån vecka med mer kött på benen om hur omvärlden reagerade

  • chrpe
    Äldre 25 May 20:09
    #10

    Min familj hade blivit jätte besviken. Men jag vill ju ha dem där också, så för oss var det ett självklart val.

  • Zandra
    Äldre 25 May 22:18
    #11

    Självklart så ska man vara lite ödmjuk. Sunt förnuft gäller som vuxen människa. Vi har dock valt att gifta oss utan släkt och vänner närvarande av olika skäl, bland annat för att vi inte fick bestämma hur vårt bröllop skulle se ut. Vi drog helt enkelt i nödbromsen. Men visst tusan är det en stor sorg att inte få ha min familj närvarande men detta var den bästa lösningen för oss och det är det som gäller på vår bröllopsdag tycker jag. Jag vill kunna vara nöjd med vår dag hela livet. Och jag är beredd för att folk kommer bli besvikna men jag hoppas att man kan respektera vår gemensamma beslut.

  • EWJW
    Äldre 3 Jun 11:35
    #12

    Hej Alla!

    Tack för era svar! Sedan jag skrev detta så har det hänt lite, nu vet våra närmaste om det pga olika anledningar. Det har tyvärr börjat bli så som vi inte vill ha det. Av mina svärföräldrar ska vi få en summa pengar, för att de anser att det är en bra start för oss och att vi själva får bestämma vad vi vill köpa. Tyvärr så tänker inte min pappa på samma sätt, utan han vill att vi ska låsa pengarna i presentkort.. Det var ju inte så här jag ville att det skulle bli, har sån lust att bara strunta i allt just nu... Har ni några idéer om vad man ska önska sig i present?

    Kram  

  • Brumme­lisa
    Äldre 3 Jun 12:42
    #13

    Jag tänket precis skriva "Vi gifte oss hemligt i stadshuset, med två vittnen från kommunen, uta släkt eller vänners vetskap.."

    Men sen såg jag att de fått veta det iallafall.

    Upplevelser kan ni väl önska er i present?

Svar på tråden Gifta oss utan familj och släkt närvarande..