• Anonym (konstigt?)

    är det konstigt att fråga?

    Vi ska gifta oss om lite drygt en månad. Gästlista mm är klart sen länge. Från början hade vi en tjej som skulle sjunga i kyrkan, men hon hoppade av pga många olika anledningar. Saken är den att jag har en bekant som sjunger i kör mm och hon har sjungit på massa bröllop innan. Vi har på sista tiden börjat umgås mer. Hade det varit så att vi skulle skicka ut inbjudningarna nu så skulle jag defenitivt överväga att bjuda henne, men när vi skickade dem så kände vi inte varandra så mycket... Nu har tanken slagit mig att jag kanske ska fråga henne om hon vill sjunga?? Slå två flugor i en smäll liksom, bjuda in henne i efterhand, och få någon som sjunger på vigseln. Men det känns ändå lite bakvänt att fråga så snart inpå bröllopet, (hon vet om att vi ska gifta oss och att hon isf blir liksom "inbjuden i efterhand" just för att sjunga..). Vad tycker ni? Skulle det vara konstigt att bjuda in till bröllopet så sent, genom att be henne sjunga i kyrkan / be henne sjunga i kyrkan och se det som "betalning" att hon får komma på festen sen?? Hon bor inte i samma stad som vigseln är så det blir resekostnader för henne också isf.

  • Svar på tråden är det konstigt att fråga?
  • TheD

    Jag tycker ni ska fråga! Ni kan ju säga att pga lite strul så frågar vi dig nu om du vill sjunga och därför har du ej fått en inbjudan och du är naturligtvis välkommen till middag eller vad ni nu ska ha... Ni kan ju formulera det som ni själva vill och att det känns bekvämt. eller så säger du helt rätt och slätt att nu när ni har börjat känna varandra mer och jag ser dig nu som en nära vän blablabla.... :) Lycka till!

  • Chicita

    Håller med TheD.
    Fråga...
    Jag hade nog gjort så att jag skulle fråga om hon kunde tänka sig att sjunga på bröllopet och berättat att det krisat till sig nu när den andra hoppat av och talat om hur glad jag skulle bli om hon efter själva bröllopet också ville stanna och delta i middagen och festen. Dels som ett tack för att hon sjöng (ni bör nog ge henne en slant också faktiskt) och dels för att du har lärt känna henne och gärna vill ha henne där som gäst.

  • repsara

    Jag tycker absolut du ska fråga henne!
    Kul att ha en vän som sjunger och hon skulle säkert uppskatta att få vara delaktig...
    MEN att se det som "betalning" att hon får vara med på middagen tycker jag inte alls låter som någon bra bra idé.
    Såklart ska hon få vara bjuden på middagen, men erbjud dig att betala hennes resekostnader - tycker jag alltså =)

    Hoppas att allt blir underbartGlad

  • passionsblomman
    repsara skrev 2012-05-23 20:15:12 följande:
    Jag tycker absolut du ska fråga henne!
    Kul att ha en vän som sjunger och hon skulle säkert uppskatta att få vara delaktig...
    MEN att se det som "betalning" att hon får vara med på middagen tycker jag inte alls låter som någon bra bra idé.
    Såklart ska hon få vara bjuden på middagen, men erbjud dig att betala hennes resekostnader - tycker jag alltså =)

    Hoppas att allt blir underbartGlad
    Håller helt med här. Klart du ska bjuda henne, och klart du ska fråga om hon skulle vilja sjunga.

    Men, ska hon gå på fest, ska hon göra det som gäst, inte som någon belöning. Jag är själv florist och har gjort åtskilliga brudbuketter. Ibland har jag varit bjuden gäst, ibland har bröllopet hållits för närmsta familjen, ibland har jag kikat på vigseln i kyrkan, men sedan åkt hem. I alla fall där jag hjälpt till gratis, så har det varit min present till brudparet, och då har det varit mitt eget val att ge det arbetet som en gåva.

    Jag tycker allmänt att man ska akta sig lite för att se vänner som kontakter som ska göra att något blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Ser ofta det "spartipset" på BT- "använd dina kontakter". Jag blir glad om någon vill att jag gör hennes brudbukett, men jag hoppas då att det är för att den personen tycker att just jag är duktig OCH att det finns ett sentimentalt värde i att jag som vän gjort en sådan detalj dagen till ära. Om jag istället känner att jag blir vald för att det inte ska kosta något, känner jag mig istället utnyttjad.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (konstigt?)
    passionsblomman skrev 2012-05-23 20:36:44 följande:
    Håller helt med här. Klart du ska bjuda henne, och klart du ska fråga om hon skulle vilja sjunga.

    Men, ska hon gå på fest, ska hon göra det som gäst, inte som någon belöning. Jag är själv florist och har gjort åtskilliga brudbuketter. Ibland har jag varit bjuden gäst, ibland har bröllopet hållits för närmsta familjen, ibland har jag kikat på vigseln i kyrkan, men sedan åkt hem. I alla fall där jag hjälpt till gratis, så har det varit min present till brudparet, och då har det varit mitt eget val att ge det arbetet som en gåva.

    Jag tycker allmänt att man ska akta sig lite för att se vänner som kontakter som ska göra att något blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Ser ofta det "spartipset" på BT- "använd dina kontakter". Jag blir glad om någon vill att jag gör hennes brudbukett, men jag hoppas då att det är för att den personen tycker att just jag är duktig OCH att det finns ett sentimentalt värde i att jag som vän gjort en sådan detalj dagen till ära. Om jag istället känner att jag blir vald för att det inte ska kosta något, känner jag mig istället utnyttjad.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Bra poäng, passionsblomman och det är just det som är mitt dilemma! Jag vill verkligen inte att hon ska tro att jag frågar henne, bara för att hon kan sjunga och att det skulle vara för att spara pengar. För mig är det snarare en förevändning att ändå bjuda henne nu så här i "sista minuten", eftersom hon inte blev bjuden när vi skickade inbjudningarna, plus att vi gärna vill ha någon vi känner som sjunger - vi vill inte betala vem som helst för att sjunga bara för att ha ett solo liksom utan det ska vara någon vi känner, tycker vi. Att hon skulle få något för besväret iså fall är självklart, om det nu skulle vara resan betald och/eller en slant eller något annat. Det är väl just det att det blir som "sent påtänkt" som jag tänker över...
Svar på tråden är det konstigt att fråga?