• Naive

Annorlunda bordsplacering?

Hej alla brides & to be! 

Jag har en fråga angående en kanske lite annorlunda bordsplacering.

Såhär är det: vi kommer ha runda bord om 8 pers/bord. Jag hade tänkt att jag/vi skulle dela in våra gäster (ca 60-65 st) i grupper om 8, alltså få ihop en grupp per bord som vi tycker skulle komma väl överens, men inte dela in dem i bordsdam/herre.

Placeringskorten skulle då vara uppradade utanför själva middagslokalen, där varje person tar det placeringskort med sitt namn på (lämpligtvis), och så står det ett bord (t.ex. 3) på baksidan. Alla gäster med siffran 3 på sitt kort får då sätta sig vid det bordet. Dock skulle inga andra angivelser finnas, utan sålänge man är vid rätt bord är det "free seating".

Givetvis kommer varje gäst känna någon vid samma bordsedan tidigare, och så långt som möjligt kommer det vara jämt med tjejer och killar vid samma bord.

Vad tror ni om det?  

• Svar på tråden Annorlunda bordsplacering?
  • mirre01

kör på ditt bröllop och ja tror de bli kanon bra,

Naive skrev 2012-05-23 18:08:22 följande:
    Hej alla brides & to be!

Jag har en fråga angående en kanske lite annorlunda bordsplacering.

Såhär är det: vi kommer ha runda bord om 8 pers/bord. Jag hade tänkt att jag/vi skulle dela in våra gäster (ca 60-65 st) i grupper om 8, alltså få ihop en grupp per bord som vi tycker skulle komma väl överens, men inte dela in dem i bordsdam/herre.

Placeringskorten skulle då vara uppradade utanför själva middagslokalen, där varje person tar det placeringskort med sitt namn på (lämpligtvis), och så står det ett bord (t.ex. 3) på baksidan. Alla gäster med siffran 3 på sitt kort får då sätta sig vid det bordet. Dock skulle inga andra angivelser finnas, utan sålänge man är vid rätt bord är det "free seating".

Givetvis kommer varje gäst känna någon vid samma bordsedan tidigare, och så långt som möjligt kommer det vara jämt med tjejer och killar vid samma bord.

Vad tror ni om det?
  • madd4you

Det låter ju som super bra ide!

• Tokig

Så hade vi också tänkt ha det! Nu blev det tyvärr inte runda bord så planerna ändrades, men jag tycker det är en fantastisk idé!

• purpleflower

Det låter jättebra tycker jag! Vi har tänkt att ha likadant, fast vi har avlånga bord med 6 personer vid varje. Vi har inte riktigt bestämt oss men tror att vi ska sätta upp en "tavla" precis när man kommit in i lokalen som vi ritar upp hela bordsplaceringen på och skriver ett nummer och 6 st namn på varje bord, sen får de sätta sig på vilken plats de vill vid bordet. Vi kommer nog även ställa ett papper på varje bord med numret för det bordet och namnen på de som ska sitta där. Men jag gillar din idé om korten som gästerna får ta, det låter ganska smidigt och kanske inte så svårt att göra dem heller!Glad
    Personligen hatar jag bordsplaceringar där man paras ihop med folk som man aldrig har träffat förut och så ska man sitta där och försöka vara social.. Så vi kommer också att se till så att alla känner minst 2 personer vid bordet sen tidigare.
    Kör på det, jag tycker det är en bra idé! Glad 

• Naive

Tack allihop! 

Ja, jag hatar också bordsplaceringar där man sitter med nån stel snubbe som inte pratar, knappt svarar på en direkt fråga. Mitt värsta minne var när jag blev placerad brevid en kille (som iofs såg bra ut) jag inte hade något gemensamt språk med! Han talade endast franska, och utav mina 5 språk jag kan så är franska inte ett utav dem. Bland annat därför vill jag göra det lite "ledigare" så att alla har en chans att ha trevligt i alla fall. 

• Chicita

Och för mig är det tvärt om...
    Jag brukar alltid ha oturen att hamna mellan två grupper (eller par) som känner varandra, och den jag känner sitter på andra sidan bordet om det är runda bord. Om det är avlånga så hamnar jag och den jag känner i varsin ände och kan inte prata med varandra.
    Vilket innebär att jag oftast då inte har någon att prata med alls, då man inte kan konversera så bra tvärsöver större runda bord.
    Efter 4 timmars middag där jag gav upp efter en timmes försök med att prata med mina bordsgrannar, så var jag inte på allt för bra humör, utan åkte hem så fort jag bara kunde...

Jag håller med om att det är väldigt viktigt att man har någon man känner att prata med.
    Men jag tycker att man ska placeras på pratavstånd från dom.
    Är det runda bord så kan man sätta folk parvis, annars mitt emot varandra eller diagonalt över långbord.

• Naive

Chicita: Jag känner till den där problematiken med, ibland när det är fest så verkar alla prata två och två och jag blir ibland ensam kvar. Det är tråkigt, men jag brukar tänka att om nån inte "orkar" eller "vågar" ta kontakt med mig så har jag nog inte förlorat jättemycket ändå. 

Vi har tänkt på det med, att undvika sånt. Det blir ju i och för sig nästan par-placering, bara det att paren inte har speciella sittplatser utsatta. Det är klart att alla inte kommer gilla vår ide, men för oss blir det för stelt med vanlig bordsplaering... Tar gärna emot andra tips på hur man kan "liva upp" det lite!!  

• Chicita
    Naive: Ni kanske kan undvika det, dels genom att påpeka på något kul eller fint sätt (kanske en inramad dikt/rim där dom hämtar sin bordsplaceringsskylt?) att det för er är viktigt att alla har någon att prata med. Och att folk därför kan tänka på att se till att alla får vara med i konversationen och inte utesluta någon...

Alltså inte formulerat som jag gjorde. Men jag tror du förstår hur jag tänker...
    Lycka till hur som helst och hoppas att det blir riktigt bra Glad 
  • aniara

Jag tycker det låter som en bra idé, och det verkar vara väldigt vanligt på amerikanska bröllop om man ska döma av Style Me Pretty och Etsy. Jag hade kunnat tänka mig att ha så om vår restaurang hade runda bord.

• Mimmi2012

Jag tycker det låter kanon!! Vi tänkte köra 8 vid varje bord och det kommer ca 65 pers. Vi sitter och planerar bordsplaceringen och kommer faktiskt låna denna kanonidé. Blir lättare för både oss och gästerna tror jag. Dock kommer vi nog behålla ett bord som barnbord till dom lite större barnen :)

• Naive
    Mimmi2012 skrev 2012-05-31 21:54:06 följande:

Jag tycker det låter kanon!! Vi tänkte köra 8 vid varje bord och det kommer ca 65 pers. Vi sitter och planerar bordsplaceringen och kommer faktiskt låna denna kanonidé. Blir lättare för både oss och gästerna tror jag. Dock kommer vi nog behålla ett bord som barnbord till dom lite större barnen :)

Låna på Mimmi! Jag tycker också att det skulle bli mycket enklare för både oss och gästerna att göra såhär. Och enligt mig bättre än de många "sociala experiment" man tvingats genomlida genom åren. 

Hoppas det går bra med (vad det låter som) de sista bitarna i er planering! :)  
Svar på tråden Annorlunda bordsplacering?