• Willow

Vad ar normalt pris pa kuvert och dryck

Ar lite val irriterad pa stallet som ska ta hand om vart brollop just nu. Jag har jagat dem pa pris pa vin, ol och annan dryck jattelange nu. I julas nar vi var hem traffades vi forsta gangen och diskuterade igenom menyn och offerten dem skickade oss pa kuvertavgift (da var menyn redan bestamd) 3 ratter skulle bli 395kr per kuvert och da ingar hyra av garden (en Halsingegard, fest pa logen som vi dekorerar etc), personal, linne och allt annat tillbehor. Vi bestamde oss da for att skippa desserten och ha ett litet dessertbord till tartan. (tartan och kakor till dessertbord gors pa annat hall) Men vi sa att vi ville ha vickning istallet. Sa dem sa att eftersom vi tog bort desserten och bytte mot vickning sa blev kuvertpriset detsamma. Nar vi sen var hemma en helg i april och hade smakprovning och diskuterade mer och la till att vi aven ville ha typ finger sandwiches (sma fyllda smorgasar) till valkomst minglet.
    Nu har dem antligen aterkommit med nytt pris och sager att vi lagt till vickning och 'canapeer' till mingel, sa darfor har kuvertavgiften gatt upp till 495kr!
    Det roda vinet 150 kr flaskan! Det vita vinet 80kr flaskan (ok enligt mig) och olen 52kr flaskan (mer an dubbelt jamfort med systemets priser). Jag ar inte bosatt i Sverige sen en langre tid tillbaka (drygt 11 ar) sa jag kanner inte att jag vet vad som ar normala priser eller ej. Sa jag ville kolla laget har vad ni har fatt betala for er. Sjalvklart beror det ju pa kvalite av vin och mat etc. Men att kuvert avgiften gar upp 100 kr for lite mini smorgasar later ju hutlost iaf!
    Jag tar garna emot tips och rad pa priser etc. Aven pris pa skumpa/prosecco (garna namnen oxo) da dem glomde det i offerten. Och det frackaste av allt ar att dem vill att vi ska betala 40% i bokningsavgift 1 juni! Vart brollop ar 14 juli. Kanns som dem vantat med att skicka priser in i det sista sa att vi inte ska ha tid att saga emot.

• Svar på tråden Vad ar normalt pris pa kuvert och dryck
  • Fästmön

Kan du inte be om en kostnadsnedbrytning? Dvs. - vad kostar vickning, huvudrätt, förrätt osv. Då kan ni ju själva välja det som är mest prisvärt.

Ofta är det just arbetet med maten som kostar och det är därför snittar, kanapeer osv kostar så mkt.

150 sek för en flaska vin är rimligt tycker jag. 80 sek är väldigt billigt! Men det beror självklart på vad det är för vin - det finns ju både billiga och dyra viner.

Även om du inte bor i Sverige så kan du leta upp olika cateringfirmor/restauranger på nätet och kolla deras priser så har du ngt att jämföra med. Nu vet jag ju inte vad ni ska ha för mat, det är ju stor skillnad på oxfilé och kyckling, men 495 SEK tycker jag låter väldigt rimligt.

• Willow

Fast det var ju just det att dem andrade priset langt efter vi bytt ut desserten mot vickning. Och i det stora hela sa ar arbetstiden och kraften ungefar den samma till vickning (grillad korv med brod tar inte sarskilt mycket tid eller ar dyrt) och lite finger sandwhiches. Och att sen 2 veckor innan man vill ha bokningsavgiften skicka en offert med andrad kuvertavgift tycker jag ar frackt.

Men det ar bra att veta vad andra tycker ar normala priser i alla fall sa man vet vad man kan jamfora med osv. Sa tack for hjalpen! Fast det beror ju som sagt pa vad som serveras men aven vart i landet man ar. Det ar ju lite prisskillnad pa landsbygden i 'Norrland' och en storstad soder om Dalalven

Vad ar normalt for ol som serveras pa brollopsbordet? 50kr for en flaska som pa systemet kostar 14.90 tycker jag ar hutlost, man ska val inte ta 'barpriser' pa sant som serveras pa bordet? Jag vet att alkoholen alltid ar det dyraste, men att lagga pa 150% ar val anda att ta i?

• Chicita

Restaurangerna får inte dumpa priserna på öl och vin, så 80:- för en flaska vin tycker jag låter extremt billigt.
    Ölpriset är rimligt, till och med billigt mot många ställen.
    Du behöver inte ens fundera på vad saker kostar på systemet, för restaurangerna får inte hålla sådana priser.
    Det finns riktlinjer och man måste ligga på ungefär samma nivå som de andra restaurangerna i trakten annars är det prisdumpning och otillåten konkurrens.
    Och "barpriser"... Tja, vi ligger ca 5% högre i lobbybaren än inne i pubben på hotellet jag jobbar på. 
    Och dom tar samma pris "i baren" som vid bordet. Det är ju samma ställe liksom. Annars skulle folk springa och handla i baren istället för att sitta stilla och äta...

När det gäller kuvertpriset så tycker jag att det känns rimligt.
    Samma sak på ett annat ställe skulle kunna gå på över 1200:- per person.
    Däremot tycker jag inte att det är riktigt ok att ge ett nytt pris så nära inpå det datum dom ska ha in förskottsbetalningen.
    Som för övrigt är helt normalt, det är dels deras sätt att ha en garanti för att ni inte bara skiter i att komma eller bokar av nån vecka innan bröllopet och att dom står där med massa kostnader + att inte ha en chans att få in någon annan grupp.

Vickningen skulle ju ersätta tårtan, så det skulle vara samma pris om jag förstod rätt.
    Ifrågasätt varför plockmaten till minglet kostar 100:- per person, och om dom hade glömt att ni bytte ut tårtan mot vickning.

• MalinLarsson

Jag skulle också be om att bryta ner kostnaderna för själva maten, men 495 kr för allt det tycker inte jag är så mycket. Vi betalara 595 för förrätt, varmrätt, kaffe och vickning på kvällen. Dyrt, men det är det värt då vi med i priset får lokal, städning, servering, utsmyckning, service osv.

Drycken tycker jag att du resonerar lite konstigt på. Som du skriver så står de för lokal och utsmyckning osv, men de kan ju inte göra arbetet gratis? För i regel så tjänar de inte så mycket på maten om man tar med matkostnaderna för personal som dels gör maten, serverar den osv. maten i sig kostar ju en slant också. 150 kr för en flaska vin är inte mycket alls! Om man köper en flaska vin på en restaurang när man äter så går den ju sällan på under 275 kr iaf om det är den billigaste husets vin.

• J2012

Om de har sagt att priset är 395 kr efter att ni ändrat dessert mot vickning så kan du bara hänvisa till att det är de de sagt. Be dem om priset för "canapéerna", vi betalar t.ex 25 kr / bit för våra snittar, så beroende på hur många bitar de beräknar per person + att vikningen kanske är lite dyrare än desserten så kan det vara rimligt.

Vi har festen på restaurang och betalar ca 500 kr för en snitt per person, förrätt, huvudrätt, tårta, chokladtryffel och vickning. Så med tanke på att ni inte har tårta eller efterrätt i priset så är kanske ert inte superbilligt,

MEN priserna ni fått på dryck är otroligt billigt! Vi betalar 380 kr per flaska rödvin, detsamma gäller mousserande vin. Det är viner som kostar runt 100 kr på systemet. 50 kr är inte billigt, men det får ni nog tänka att uppvägs av det billiga vinet. 25 kr glaset för rödvin och 13 kr glaset för vit är nästan under "självkostnadspris". Det pålägg de gör på alkoholen är ju det som betalar personal, lokal etc. Något måste de ju tjäna pengar på :)

• J2012

...och 50 kr för en öl är inte billigt, men inte dyrt heller. Normalpris!

• Willow

Tack for alla era tips! Tack till Chicita; Hade inte en aning om att allt var sa komplicerat vad gallande alkohol och det dar med prisdumpning - intressant. Da forstar jag iaf lite battre varfor etc.
    Jag forstar ju att dem inte kan salja till det pris som saljs pa systemet och att dem maste ga i vinst, jag tyckte bara att det var lite val, sa darfor ville jag ha nat att jamfora med.
    Sjalv ar jag bosatt i UK sen drygt 11 ar tillbaka och nog for att det ar det saftiga priser har med, speciellt nar det ar brollop, men nagra strikta regler vad galler prisdumpning etc finns inte sa vitt jag vet och det ar absolut inte sa dyrt som alkoholen ar i Sverige. Det ar val darfor jag fick lite av en chock, har kostar liksom en pint ol typ 35kr Och eftersom dem vart lite hipp som happ med kommunikationen fran dem och det fracka att hoja priset sa nara inpa bokningsavgiften, sa ville jag kolla laget har innan vi svarar dem ,sa man vet vad man har att ga pa. Nu har jag ju fatt en hel del bra information, sa tack sa mycket  for hjalpen

• Chicita

Ja vissa lagar och regler är skumma.
    Och det är ju inte lätt när man vant sig med en helt annan prissättning och andra regler. 

• fruwesterlund

vi skulle få betala 985 kr per kuvert på dundret i gällivare för

Kär & Galnare – 985:- per kuvert

dukar, blommor, servetter, lokal, personal fördrink – mousserande vin förrätt enligt meny varmrätt enligt meny 3 glas vin Tårta Kaffe 4 cl avec Vickning enligt meny
    dyrt.....men det är kanonfin utsikt mm där. Men som sagt, väldigt dyrt tyvärr...det är dock där vi vil hålla vår fest    vi bor 45 mil från gällivare men sambon är därifrån så vi har valt att vara där..
Svar på tråden Vad ar normalt pris pa kuvert och dryck