ChristineL skrev 2012-05-23 10:24:33 följande:
Åh, den inledningen var ju verkligen perfekt! Tack!
Under alla "arbetssökarkurser" jag gått så säger om i stort sett samma sak, man ska skriva varför man vill arbeta just där,och jag skulle kunna ge massor av anledningar, men så ska man hålla det kort också, det är så klurigt!
Och jag skulle gärna vilja skriva en roligare ansökan, men jag får inte till det :P Hmm, en annan bild än en på migsjälv... Det skulle ju vara kul, jag gillar ju att fotografera, så en vacker naturbild kanske? Sitter här och spånar lite till...
Tycker inte du ska använda en annan bild än på dig sjäv. Det känns orelevant och kan få rekryteraren attspekulera i varför du inte skickar med en bild på dig själv. Ta hellre ingen bild alls då (om det inte är ett krav).
Det personliga brevet ska berätta om dig själv samtidigt som det är bra att beskriva de erfarenheter och jobbsom finns med i ditt CV. Om du t.ex. pluggat utomlands kan du berätta vad du lärde dig på det, hur du kantänkas använda det i framtiden osv. Tdiigare jobb kan du beskriva mer ingående, (om det är relevant för jobbet du söker, annars inte) där du beskriver vad du lärt dig, hur du är som person m.m.
En sak som är bra som jag har på mitt CV är rubriken Mål och Profil. Den kommer först, i mitt CV står det såhär:
"Mål och profil
Mitt mål är ett arbete där jag får använda mig av mina tidigare erfarenheter och mina personliga egenskaper,för att skapa en samvaro som är utvecklande och inspirerande, både för medarbetare såväl som kunder. Jag är en utåtriktad och öppen person som trivs bra med arbeten med mycket kundkontakt, där jag får göramitt yttersta för att tillfredsställa både kundens och företagets behov"
Du får gärna kopiera rakt av om du känner att det passar dig!
Vidare tips inför rekryteringsprocessen (om d blir kallad på intervju) är att förbereda dig noggrant inför intervjun. T.ex. öva på att svara på frågan varför du vill jobba just där, vad du kan bidra med till arbetsplatsen och varför just du ska få jobbet.
har läst personalvetenskap samt jobbat med rekrytering så jag har lite kunskaper om du undrar :)
Lycka till!!!