• ChristineL

Det här med arbetsansökan

Jag har hittat ett jobb i en finare smyckesbutik jag känner jag vill söka. Tjänsten är deltid ca 30 timmar per månad har dom skrivit så jag kan alltså kombinera det med mitt nuvarande arbete. Just nu arbetar jag i en livsmedelsbutik 30-35 timmar per vecka, jag känner att jag där har kommit in i en svacka och vill prova nånting nytt (ja, semestern är nära men ändock).

Men till saken, hur lägger jag upp ett schysst personligt brev? Vad börjar jag med för att få dom att fastna för mig? Ett bra CV har jag, men det är ju brevet som är the shit. Någon som är bra på detta och vill hjälpa mig lite på traven? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Det här med arbetsansökan
  • ofelia

Jag är verkligen ingen expert på detta, men kan ju försöka föra de tips jag själv fått när jag skulle söka jobb vidare.

En sak du bör ta ställning till är vilken självbild du vill förmedla. Det har de senaste åren blivit ganska vanligt att man använder en annorlunda font, en skojig bild (en vän hade en bild på prins Carl Philip istället för på sig själv i sitt personliga brev om jag minns rätt) och istället för att inleda med ett vanligt "Hej" sätter en uppmärksamhetsväckande rubrik på brevet, exempelvis "Sprudlande glad tjej med mycket energi söker extrajobb som glittrar". Tanken med allt det här är att man ska sticka ut från mängden och bli ihågkommen när alla ansökningar är lästa. Själv känner jag mig inte bekväm med en för "rolig" ansökan, jag kanske är en trist person helt enkelt, men det är bra att känna till att det går och du måste själv avgöra om du vill köra på detta koncept eller ett mer traditionellt.

Annars är nog mitt bästa tips att inte skriva någonting i brevet som inte direkt relaterar till den anställning du söker. Visst, det heter "personligt brev", men de som ska anställa dig är ju egentligen bara intresserade av om du passar tjänsten eller inte. Tänk därför igenom vilka av dina egenskaper och erfarenheter som gör att just du lämpar dig för denna tjänst. Det är också bra att visa att man har kunskap om företaget man söker sig till, och en vision för framtiden. Alltså att detta inte bara är ett av hundra jobb du söker utan att du verkligen skulle vilja vara en del av just deras arbetsplats. Vad är dina mål i livet och hur kan denna anställing vara ett steg mot att nå dem?

Hoppas att detta var till någon liten hjälp i alla fall. Håller tummarna för dig, lycka till!

• ChristineL

Åh, den inledningen var ju verkligen perfekt! Tack!

Under alla "arbetssökarkurser" jag gått så säger om i stort sett samma sak, man ska skriva varför man vill arbeta just där, och jag skulle kunna ge massor av anledningar, men så ska man hålla det kort också, det är så klurigt!

Och jag skulle gärna vilja skriva en roligare ansökan, men jag får inte till det :P Hmm, en annan bild än en på mig själv... Det skulle ju vara kul, jag gillar ju att fotografera, så en vacker naturbild kanske? Sitter här och spånar lite till...

• Fannyterez
    ChristineL skrev 2012-05-23 10:24:33 följande:
    Åh, den inledningen var ju verkligen perfekt! Tack!

Under alla "arbetssökarkurser" jag gått så säger om i stort sett samma sak, man ska skriva varför man vill arbeta just där,och jag skulle kunna ge massor av anledningar, men så ska man hålla det kort också, det är så klurigt!

Och jag skulle gärna vilja skriva en roligare ansökan, men jag får inte till det :P Hmm, en annan bild än en på migsjälv... Det skulle ju vara kul, jag gillar ju att fotografera, så en vacker naturbild kanske? Sitter här och spånar lite till...
    Tycker inte du ska använda en annan bild än på dig sjäv. Det känns orelevant och kan få rekryteraren attspekulera i varför du inte skickar med en bild på dig själv. Ta hellre ingen bild alls då (om det inte är ett krav). 

Det personliga brevet ska berätta om dig själv samtidigt som det är bra att beskriva de erfarenheter och jobbsom finns med i ditt CV. Om du t.ex. pluggat utomlands kan du berätta vad du lärde dig på det, hur du kantänkas använda det i framtiden osv. Tdiigare jobb kan du beskriva mer ingående, (om det är relevant för jobbet du söker, annars inte) där du beskriver vad du lärt dig, hur du är som person m.m.

En sak som är bra som jag har på mitt CV är rubriken Mål och Profil. Den kommer först, i mitt CV står det såhär:

"Mål och profil

Mitt mål är ett arbete där jag får använda mig av mina tidigare erfarenheter och mina personliga egenskaper,för att skapa en samvaro som är utvecklande och inspirerande, både för medarbetare såväl som kunder. Jag är en utåtriktad och öppen person som trivs bra med arbeten med mycket kundkontakt, där jag får göramitt yttersta för att tillfredsställa både kundens och företagets behov"

Du får gärna kopiera rakt av om du känner att det passar dig! 

Vidare tips inför rekryteringsprocessen (om d blir kallad på intervju) är att förbereda dig noggrant inför intervjun. T.ex. öva på att svara på frågan varför du vill jobba just där, vad du kan bidra med till arbetsplatsen och varför just du ska få jobbet. 

har läst personalvetenskap samt jobbat med rekrytering så jag har lite kunskaper om du undrar :)
    Lycka till!!!

• ChristineL

Jag har en bild på mig själv i mitt CV, och en naturbild sist i det personliga brevet.

• ChristineL

Hur ses det med om man högerställer texten istället för vänsterställer tror ni? Blir det förvirrande eller kul?

• ofelia

Kul att kunna vara till någon nytta. Glad

Och jag skulle nog fukusera mer på varför jag passar för tjänsten än varför jag vill arbeta just där (det är ju nästan samma sak, men ändå). Alltså mer "för mig är en av de bästa känslorna i världen när jag får utmana min egen kreativitet för att hjälpa en kund att lösa ett problem" och mindre "jag vill gärna jobba med smycken" (om du förstår vad jag menar). Med tanke på längden kan det vara bra att välja ut tre egenskaper eller erfarenheter som är särskilt fördelaktiga och fokusera på dem. Man kan ju också alltid avsluta med ett "Jag tror att jag bäst kan förmedla min passion för det här jobbet och mina personliga egenskaper vid ett möte, och hoppas därför att vi ses på en intervju framöver", eller något liknande.

Jag tror att det säkert kan vara en fördel att lyfta fram dina kreativa sidor för ett sånt här jobb, det handlar ju ändå också om att ha ett öga för design. Men det låter som att du har koll på det här! Igen - lycka till!

• FelizLane
    ChristineL skrev 2012-05-23 10:51:33 följande:
    Hur ses det med om man högerställer texten istället för vänsterställer tror ni? Blir det förvirrande eller kul?
    Förvirrande... Man ska inte "stå ut" genom att piffa CV och personligt brev med speciella stilar etc. Utan för att man har en personlighet att förmedla som dom fastnar för.
  • ofelia

Själv kan jag tycka att det är svårt att läsa högerställd text och ditt huvudsakliga syfte med ansökan är ju att förmedla vilken tur de skulle ha om de fick anställa just dig, så det kanske kan vara lite kontraproduktivt (i min mening). Uppseendeväckande form är bra, men den får inte överskugga ditt innehåll.

• ChristineL

Jag tror att jag börjar få till något, vad spännande! För några år sedan sökte jag arbeten på löpande band, och nu står det mesta stilla i hjärnan :P

• ofelia

Kul! Ibland behöver man bara bolla lite för att komma igång.

• ChristineL
    ofelia skrev 2012-05-23 10:59:57 följande:
    Kul! Ibland behöver man bara bolla lite för att komma igång.
    Absolut! Skrattande Tack för hjälpen allihopa!
Svar på tråden Det här med arbetsansökan