• Millan1984

    Chokladtårta...hjälp mig hitta en god tårta...

    Sambn gillar inte gräddeoch jag älskar choklad så vi funderar på att ha en chokladtårta.


    Men jag vet inte var jag ska börja leta, så dela gärna med er om ni vet något gott recept

  • Svar på tråden Chokladtårta...hjälp mig hitta en god tårta...
  • Millan1984
    Sörön10 skrev 2012-05-22 22:34:32 följande:
    Vi hade en helt fantastisk chokladmoussetårta med tre olika sorters mousser! Till den hade vi färska blåbär. Säg till om du vill ha receptet!
    Jag vill gärna ha receptet
  • Sörön10

    Här kommer det! Vi hade dock inga maränger!


    Bröllopstårta


    Chokladälskarens drömtårta som kan serveras både som tårta och dessert. Extra plus är att den går utmärkt att frysa och att den är glutenfri. Chokladmousstårtan görs i tre lager och är därför lite svår och tidskrävande, men den som väntar på något gott… (Dock så tycker inte jag att den var så tidskrävande, det blir ju trots allt tre tårtor á 12 bitar)


    Vit chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    400 g vit choklad


    Mjölkchoklad
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    350 g mjölkchoklad


    Mörk chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    300 g mörk choklad


    Alla tre mousserna har samma beredningssätt, men tänk på att den vita moussen har lättast att dela sig för att vit choklad innehåller mest fett. (Inget vi märkte?) Du kan använda tårtformar med löstagbara kanter, diameter cirka 24 cm. Det går också utmärkt att göra portionsdesserter eller bakelser genom att hälla mousserna i mindre formar.
    Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, låt dem ligga 10 minuter.
    Vispa 8 dl av grädden till ett fast skum. Koka upp resterande 2 dl.
    Hacka och smält chokladen, häll den varma grädden över och rör till  en slät smet, då får du en slätare och mjukare mousse som känns len då du äter den. Lyft upp gelatinbladet och tillsätt det, utan att krama ur det, låt det smälta innan du försiktigt vänder ner den vspade grädden. Fyll på ett lager åt gången i formarna. Sätt tårtorna i frysen medan du förbereder nästa lager.


    Maränger
    3 (100g) ägg
    2 dl socker


    Sätt ugnen på 90 grader. Använd en ren, torr och fettfri bunke. Vispa äggvitan och sockret till en helt fast marängsmet, börja med låg hastighet för att få en tätare maräng och öka sedan till mellanfart för att få så bra skum som möjligt.
    Spritsa ut marängen till långa stänger och låt torka i ugn ca 5 timmar.


    Då alla 3 mousserna är fyllda i tårtformarna lägger du på ett bakplåtspapper och fryser tårtorna. Tag loss formarna direkt då tårtorna kommer ur frysen för att behålla de fina kanterna och den släta ytan. Bryt marängerna i korta bitar och placera dem stående mot tårtkanterna. Knyt ett vackert band runt varje tårta och dekorera dem med bär eller blommor. En tårta till 12 personer tinar i kylen på ca 3 timmar.


     
  • Sörön10

    Ett hett tips är att testlaga med just de chokladsorter man vill ha. Så man vet hur just moussen blir med den chokladen. Det går ju rätt bra att göra en tredjedel av varje mousse så man får bara en tårta! De blev hur goda som helst faktiskt! Jag gillar moussetårtor som inte har botten av nåt slag som stör! Testade med typ sockerkaksbotten, kladdkakebotten men detta blev helt klart bäst!


Svar på tråden Chokladtårta...hjälp mig hitta en god tårta...