• Bobbo
    Äldre 22 May 09:39
    3407 visningar
    6 svar
    6
    3407

    Han vill ha mitt efternamn som mellannamn, hur gör vi?

    Hallå! Jag måste fråga er experter iom att jag själv inte fattar någonting av Skatteverkets djungel av regler gällande efternamn.


    Min blivande make vill att jag behåller mitt efternamn som mellannamn och han själv vill även ha mitt efternamn som mellannamn. Och vi kommer att bära hans efternamn som efternamn. Funkar det?? Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Han vill ha mitt efternamn som mellannamn, hur gör vi?
  • Äldre 22 May 20:26
    #1

    Du menar att ni båda ska heta typ Johansson Andersson om du i dagsläget heter Johansson och han Andersson?
    Det ska egentligen inte gå (eftersom mellannamn inte får delas med), men det verkar som att vissa brudar har lyckats finna en omväg. Jag är inte säker på hur de har gått till väga isåfall.

  • Bobbo
    Äldre 28 May 21:14
    #2
    darkHorse skrev 2012-05-22 20:26:46 följande:
    Du menar att ni båda ska heta typ Johansson Andersson om du i dagsläget heter Johansson och han Andersson?
    Det ska egentligen inte gå (eftersom mellannamn inte får delas med), men det verkar som att vissa brudar har lyckats finna en omväg. Jag är inte säker på hur de har gått till väga isåfall.
    Jag får helt enkelt lusläsa varenda namn-tråd här! :)
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 28 May 21:23
    #3

    Jag trodde inte heller att det funkade men det gör det. Kommer tyvärr inte ihåg vilken tråd det står i hur man gör men jag har varit med o diskuterat det i en annan tråd.
    Förlåt för att jag inte var mer till hjälp än så.

  • Aniara­4
    Äldre 28 May 21:23
    #4

    Jag har inte följt trådarna så noga, men jag tror det är så att han måste ta ditt efternamn som mellannamn före vigseln. Tydligen kan man aldrig ge någon annan (make eller barn) sitt mellannamn, så i samma ögonblick ditt efternamn blir ditt mellannamn så får ingen annan ta det, vare sig som efternamn eller mellannamn.

    Bra att tänka på också om du vill att ev, barn ska ha ditt namn. Har du tagit hans efternamn kan barnen bara heta det namnet.

  • Drulle­n
    Äldre 28 May 21:39
    #5

    Ja hade kommenterat nåt i en sån länk... www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3889973.html Runt #41. -42 nånstans i den länken står det nåt om detta.

  • Bobbo
    Äldre 28 May 21:44
    #6
    Drullen skrev 2012-05-28 21:39:54 följande:
    Ja hade kommenterat nåt i en sån länk... www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3889973.htm... Runt #41. -42 nånstans i den länken står det nåt om detta.
Svar på tråden Han vill ha mitt efternamn som mellannamn, hur gör vi?