• MarEne

Barnhörna på bröllopet.

På vårt bröllop har vi valt att gästerna får ta med sina barn. Vi gillar tillställningar med folk i alla åldrar som mixas hej vilt.

DOCK tror vi att barnen (som är mellan 4-8) kommer att tycka att det är dötrist att sitta och lyssna på tal och annat så vi har beslutat oss för att göra en lekhörna åt dem så både de och deras föräldrar får lite fritt spelrum. Vi tänkte ha så de kan rita och pyssla, och vill gärna hitta saker så de har något att göra hela kvällen om de vill.
    Idéer?

Vi har också kommit på att man kanske ska ha någon initial tävling/lek som styrs upp av en vuxen så att man bryter isen. De äldsta är så pass stora nu så de kan behöva en liten puff för att våga börja umgås. 

Har ni något bra förslag på vad de kan göra? Tänkt på tipsrunda och skattjakt, men vet inte. Vad tror ni?

Vår barnkära svägerska har redan glatt erbjudit sig att hålla i leken då vi kommer vara ganska så upptagna.

• Svar på tråden Barnhörna på bröllopet.
  • JennyO

Vi håller på att planera för en lekhörna vi med. Tycker att det är trevligt om barnen kan/får vara med och sen är de flesta som annars agerar barnvakt med på bröllopsfesten så det känns som bra grej.

Vi kommer att ha papper pch pennor, något spel/pussel och lite lekar förberedda. Sen undersöker vi om det möjligen finns Tv/dvd i lokalen.

• lycklig01

Vi kommer också ha lekhörna! det kommer vara ganska många barn i blandade äldrar! vi tänkte ha pennor,papper, spel och tv med dvd! hade också gärna fått tips på bra lekar, har inte tänkt på att man kunde ha det :)

• Josefin521

Ett tips är att inte ha leksaker som stör! Jag satt med ryggen mot en lekhörna på ett bröllop i somras och det enda jag kunde höra var barn som spelade trummor, trumpet, plingplongande leksaker etc. Jag och resten av mitt bord hörde inte ett enda tal och kunde knappt prata med varanndra under middagen. Spelar ingen roll om ni kommer ha ett separat rum, barnen kommer springa in och ut ändå. Så, jag skulle verkligen satsa på film, massa snacks och ritsaker.

• Doofie

Gör en påse med lite roligt innehåll. Snacks, godis, pyssel. Sen film, TV-spel om ni har tillgång till det (och barnen är nog gamla). Fiskdamm kanske? Skattjakt låter riktigt bra! Ska också ha barn på festen, mest syskonbarn då de inte lyckas få barnvakt.

• Star03

Superbra tänkt att ta  hand om barnen på det sättet. Riktig win win då barn och deras föräldrar är nöjda vilket bör innebära att alla blir nöjdare. På ett bröllop i England som jag var på hade de en filmhöra med snacks och det fanns även ritgrejer, vilket verkligen uppskattades. 

• Chicita

Barnen som kom på vårt bröllop fick en påse i kyrkan med en liten målarbok, kritor en "slemmig" leksaksödla och en liten ask med russin.
    Det höll dom lugna under vigseln och gav dom något att pyssla med i början av middagen.

Sen hade vi ett separat rum där dom kunde rita, kolla på film och leka.
    Och även de som stannade sent kunde bädda ner sig och sova 

• Grodprinsens brud

En film tar ju lite tid vilket är bra. Tänk dock på att Disneys vanliga filmer oftast är 7-årsgräns på vilket bör respekteras då många barn tycker att de är otäcka utan förälder. 

det beror ju lite på antal barn också men:

rithörna
    filmhörna
    några dockor
    Pysselvrå
    Madrasser och filtar om man blir trött
    Böcker att titta i
    ...

Och så det viktigaste:
    En styck rutinerad barnvakt som kan hjälpa barnen med än det ena än det andra, läsa böcker, trösta etc under hela kvällen. Har man anordnat barnvakt så kan föräldrarna slappna av på ett annat sätt även om de troligtvis behöver gå och titta till sina små ibland...

• Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-15 23:44:45 följande:
    Precis, vi hade en barnvakt som satt i det rummet. Och vi bad de föräldrar där vi visste att barnen skulle stanna hela kvällen att ta med egna filmer Glad
Svar på tråden Barnhörna på bröllopet.