• Redaktör Kristin

    Hur ofta stressar du?

    Vad är stress för dig? När blir du stressad? Är stress ett utslitet ord? Finns det bra stress?
    Diskutera stress här!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta stressar du?
  • Silent Ninja

    Jag är en sönderstressad människa, stressar på morgonen med barnet, till jobbet, lämna barn, hämta barn, städ, tvätt, mat...You name it!!
    Det har eskalerat senaste åren och min mage har sagt upp sig, det har gått så långt att jag inte kan slappna av ens... Jag mår skit helt enkelt..

  • snowstars

    Jag stressar i perioder. För tillfället är det rätt lugnt men andra perioder stressar jag varje dag. Jag har alltid haft höga krav på mig själv vilket slutade med att jag var mer eller mindre utbränd som 16-åring. Jag har sen dess lärt mig när kroppen inte orkar mer och att prioritera det som måste göras. Har jag mycket att göra i min utbildning så skiter jag i att städa en vecka då tills jag har klarat av den biten som stressar mig. Det gäller liksom att inte få dåligt samvete över städningen då heller. Jag har också vissa regler. Exempelvis från fredag klockan 16 till måndag klockan 8 behöver jag inte ens tänka på skolarbetet. Jag pluggar aldrig längre än till klockan 20 på kvällarna. Det är viktigt att kunna koppla bort det som stressar en så man orkar fokusera också nästa dag. Det är visserligen lättare sagt än gjort, ofta har jag väldigt svårt att sova när jag är mycket stressad.


     


    Våren är alltid ett enormt stressmoment för mig och redan på nyårsdagen brukar jag börja få ont i magen av att veta att en massa skolarbete väntar (och med det följer en lättare prestationsångest) samtidigt som jag måste toksöka jobb för att klara försörjningen över sommaren. Sen är det inte alltid det blir så. I vår har jag inte stressat mycket alls, vilket är skönt.


     


    Förutom det som brukar stressa mig mest - min utbildning - så finns det en massa andra saker som jag blir stressad av. Jag grubblar ibland över framtiden och över ekonomin samt har dåligt damvete över att jag inte städar så ofta och grundligt som jag borde eller att min hund inte alltid får den stimulans han behöver.. Sånt leder också till stress.

Svar på tråden Hur ofta stressar du?