• MarEne

    "Jag kommer inte på bröllopet om han kommer!"

    Så. Vårt bröllop är om sju veckor och följande problematik har uppstått.

    Jag har ett tight litet gäng vänner som umgåtts i över tio år. I detta gäng finns min absolut bästa vän sedan ett års ålder- Hon har i sin tur varit tillsammans med min m2bs barndomsvän i sju år, en barndomsvän som också ingår i detta gäng. Förra året gjorde de dock slut men har varit on and off again ett bra tag. Avbrottet och anledningen till att de inte försökt igen har varit killens val. Han ville satsa på sina egna studier, yrkesliv och annat. 

    Under det senaste året har hon försökt se om de kunnat försöka igen men avvisats, och tillslut träffar hon ju självklart en ny kille. Nu är hon mycket nyförälskad och mår äntligen väldigt bra, och då inser självklart hennes ex att hon är allt han vill ha. Den klassiska "man vill ha kakan och äta den". De befinner sig nu i en mycket fragil situation där de försöker hitta någon slags nivå av vänskap för allas skull, men min m2bs barndomsvän är mycket svartsjuk och ångrar sig bittert.

    Och där kommer vårt bröllop in i bilden. Mitt i allt planerar vi bröllop och beslutar oss för att bjuda alla. De båda vännerna och även min bästa tjejkompis nya kille. 
    Alla har tackat ja, men plöstligt får vi höra på omvägar att min m2bs barndomsvän inte tänker komma om min bästa väns nya kille finns på plats.

    Mitt förnuft säger att detta är ganska själviskt. Man hade önskat att han kunde lägga detta åt sidan för en dag, för vår skull. Speciellt som han är den som valt att bryta mellan de båda och hållt fast i det tills det är försent. Dessutom har han känt min m2b i över 15 år och mig i 10.

    Å andra sidan är jag själv en känslomänniska så jag vet att det inte alltid är lätt att agera "korrekt" när känslorna tar över.

    Men jag vet inte hur jag ska hantera allt.

    Jag vet att både jag och min m2b kommer bli ledsna om han inte dyker upp. Det är ju vår stora dag. En gång i livet och vi vill ha alla våra närmaste samlade, men jag vill samtidigt inte pressa någon.

    Och jag kan ju inte INTE bjuda min tjejkompis nya kille. Han har ju inte gjort något fel. Ska han inte bjudas för att någon annan inte vill det då?

    Vad gör jag? 

  • Svar på tråden "Jag kommer inte på bröllopet om han kommer!"
  • vitklänning

    Din m2bs kompis får ta och växa upp. Annars behöver han inte komma.Rätt enkelt tycker jag.

  • FruSSE
    vitklänning skrev 2012-05-21 07:37:08 följande:
    Din m2bs kompis får ta och växa upp. Annars behöver han inte komma.Rätt enkelt tycker jag.
    +1 på den.
  • anne87
    vitklänning skrev 2012-05-21 07:37:08 följande:
    Din m2bs kompis får ta och växa upp. Annars behöver han inte komma.Rätt enkelt tycker jag.
    håller med
  • Pagnie

    Jag säger att det här handlar om er och inte om honom och kan han inte unna er denna dag så är han otroligt självisk och borde som de andra skrev, växa upp.

  • Daludd

    som de andra säger, han får skärpa sig och komma eller skita i det, ni ska inte ändra på något.

  • CoG

    Det är upp till honom om han kommer eller inte.
    Han har ju gjort sitt val gällande sitt ex och kanske lär han sig något av det.

    Ni gifter er oavsett om han är med eller inte och jag tycker självklart att ni ska bjuda både din barndomsvän och hennes nya kille.

    Låt det inte gå ut över er vänskap om han trots allt INTE kommer.
    Han mår nog skit även om han faktiskt bara har sig själv att skylla och kanske är det så pass jobbigt för honom det här att han verkligen inte kan komma.

    MEN, det är 7 veckor kvar.
    Kanske hinner det bli lite bättre tills dess?

  • brideo
    vitklänning skrev 2012-05-21 07:37:08 följande:
    Din m2bs kompis får ta och växa upp. Annars behöver han inte komma.Rätt enkelt tycker jag.
    Håller helt med! Ni måste sköta det snyggt och inte hålla på och avinbjudna andra människor för att han är barnslig. Ni kan också markera på ett snyggt vuxet sätt var gränsen går och att hans beteende inte är acceptabelt genom att låta honom "inte komma". Stackars den nya killen och din barndomsvän om ni inte gör det!!!
  • filibustern
    vitklänning skrev 2012-05-21 07:37:08 följande:
    Din m2bs kompis får ta och växa upp. Annars behöver han inte komma.Rätt enkelt tycker jag.
    håller med 
  • Cosy

    Mina åsikter för att låta lite tråkig.

    Ni har bjudit honom. Han vill inte komma av någon anledning hans beslut. Tråkigt för er men det är hans beslut. Ni ska inte behöva avbjuda någon för att göra någon annan nöjd.

    Han kanske ångrar ig bittert över detta också när det väl
    är försent. Eller så kommer han och är sur hela kvällen

    Mycket tråkig för er men strunta ihonom 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • passionsblomman

    Lägg saker där det hör hemma. -Det här hör hemma hos killen som nu känner att han vägrar komma. Det är helt hans val. Kommer han inte, så är det inget att göra åt.

    Däremot skulle jag nog personligen prata med honom och såga att "jag förstår att du är full av olika känslor just nu och att det är jobbigt, men jag hoppas innerligt att du inte tänker låta det stå emellan dig och din bästa väns bröllopsdag. Vi skulle sakna dig mycket. När du säger att du inte kommer, känns det som att du ställer oss emellan er tre och det sätter oss i en konstig situation. Men, orkar du inte, så är det så."


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sabz

    Om ni har en lekpark i närheten av festen så kan ni ju placera honom i sandlådan så slipper han träffa den nya killen :)

  • jimmyojennifer

    Jag håller med alla här över. Han får ta och växa upp! Så är livet. Han gjorde slut, hon gick vidare. Han måste kunna vistas i samma lokal som en person (som egentligen inte har gjort honom något) under några timmar för er skull.
    Om han har känt er i 15 respektive 10 år tycker jag att det är extremt småsint av honom att ens yttra sig högt till någon annan person att han inte tänker gå om hans ex nya är där.
    Så oerhört töntigt.

    Nej tack, då hade jag helldre varit utan honom på bröllopet och haft min vän + hennes nya där som är intresserade av att komma oavsett.

    Ni bör nog prata med personen i fråga för att undvika skit snack senarion och missförstånd som kan drabba en framtida vänskap.
    Raka rör tror jag på!

  • Anneli256

    om det är så att han är ledsen och bitter och inte klarar av att träffa hennes nya pojkvän så kanske det är bäst att det är så den dagen. Jag vet inte hur han reagerar när han får alkohol i sig (om ni ska servera alkohol på bröllopet) Vissa människor är ju tyvärr såna att dom blir bråkiga stökiga..ska gråta..ordna upp saker när dom druckit. Och om han mår dåligt dessförrinnan kanske han dricker mer än han brukar. Ni vill inte ha något sådant drama på eran bröllopsfest...om den risken finns så kanske det är bättre att bara låta honom stanna hemma den dagen .. Tycker som fler har skrivit att du eller din m2b ska prata med honom bilda er en uppfattning om situationen...Lycka till

  • Bobbo

    Säg att det är upp till honom själv, för det är precis så det är. Och om han inte dyker upp så är det hans val. Iom att han har det så jobbigt så döm honom inte alltför hårt och koncentrera er istället på att ha en underbar dag trots andra människors kärleksbekymmer!!

Svar på tråden "Jag kommer inte på bröllopet om han kommer!"