• anks
    Äldre 20 May 11:38
    5837 visningar
    22 svar
    22
    5837

    Vårat enkla bröllop

    Jag har läst om all vett och etikett i samband med bröllop som jag har kunnat komma över sen jag och min blivande förlovade oss, påbörjat planering, letat lokal, gjort en budget osv osv. Tills jag kom till den punkt då jag insåg att det inte är Vi. 
    Jag tröttnade helt enkelt och vi bestämde oss för ett hemligt bröllop. Insåg snart att vi kanske ändå vill fira med våra nära efteråt.

    Nu ska vi gifta oss om 6 veckor. Vi kommer att vigas i stadshuset bara han och jag och våra vittnen.
    Vi kommer att göra det väldigt fint hemma och bjudit alla som vill komma på efteråt-festen.
    Vi kommer äta smörgåstårta och tårta, dricka vin och ha kul. Våra släktningar som kommer från olika delar av landet ska få träffa varandra för första gången.
    Det kommer blir mellan 15-20 personer och allt blir avslappnat. Det blir en fest helt enkelt för att fira att vi är gifta och inte ett bröllop i sig.

    Varför är det så "fel".
    Kommentarer som "det var ju lite tråkigt" har kommit fram. Jag längtar numera till själva vigseln, när min älskade och jag blir äkta makar. Det är det som får mig att längta till den dagen. Varför har folk ALLTID åsikter?
    Visst skulle det vara härligt med ett maffigt bröllop med 100 gäster och live band och en pluffklänning. Men det skulle jag enbart ställa upp på om man hade råd att betala för en bröllopsfixare. För bara det här lilla lilla bröllopet stressar mig. (jag har problem med stress som det är)

     

  • Svar på tråden Vårat enkla bröllop
  • PiaB
    Äldre 20 May 13:08
    #1

    Jag tycker inte det är fel om det är så ni vill ha det! Det låter helt underbart mysigt och familjärt. Folk har alltid åsikter hur man än gör. Skulle ni ha ett jättebröllop med allt vad det innebär så skulle någon tycka något om det, har ni ett litet så tycker någon annan något.


     


    Jag vet inte huuur många gånger jag fått svara på frågan varför vi ska gifta oss först om två år. Och att jag ska ha vit klänning (som jag nu bestämt mig för). Det finns dem som inte anser att det passar sig när man som jag varit gift förut.


     


    Så det är nog tyvärr oundvikligt att få "kritik" ang. sina bröllopsplaner. Gör som det kommer kännas bra för er. Vill ni ha det så som du skriver så tycker jag ni ska det. Jag tycker det låter jättemysigt med en sådan fest, att fira att ni är gifta och inte själva vigseln som ni vill genomföra själva.

  • Juli
    Äldre 20 May 14:21
    #2

    Det låter ju jättemysigt, hoppas ni får en underbar dag, vilket ni kommer att få :) Ni ska göra som ni själva vill, och göra det som ni trivs med.
    Vad ska du ha på dig?

    www.elliwoww.blogg.se

  • Äldre 20 May 14:23
    #3

    Vi ska ha väldigt lika ert, fast kyrkligt med bara vittnen. Mina kompisar har också sagt att det tycker att det är trist. Det förtar mycket av glädjen med att fixa fest och fika efteråt.

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 May 14:46
    #4

    Det låter ju jättemysigt och framförallt avslappnat vilket ju är viktigt! Huvudsaken är ju att ni som par har en härlig dag!


  • Äldre 20 May 15:06
    #5

    Låter romantiskt och unikt tycker jag! Ni ska fira er kärlek! Glad

    Följer man inte normen så blir man ifrågasatt, enkelt och trist! Jag skakar av mig andras förväntningar och gör det som passar mig, det blir lättast så. Glad 

    All lycka till er!!  


    Brud anno 2013
  • anks
    Äldre 20 May 15:39
    #6

    Tack för era svar. 

    Det känns nog lite ljusare nu, man får ju inte glömma att flertal faktiskt tycker det ska bli kul, det är ju alltid bara enstaka som är negativa, att man tar åt sig så mycket, vore ju så mycket enklare att bara säga "jaha, tycker du det? kom inte då". Men ja, det går ju inte alltid att säga så tyvärr:P

    Angående klänning så är det denna:



    Köpt på bonprix för väldigt lite pengar. Letade länge efter en vit långkläning som mer kändes som en sommar/strandklänning, hittade några för flera tusend, men det kändes lite överkurs, råkade hitta den och så passa den dessutom perfekt, klänningslyckan är total! =) 
     
  • Juli
    Äldre 20 May 15:41
    #7

    Vilken vacker, och somrig klänning, du kommer att vara så vacker :)

  • Äldre 20 May 16:11
    #8

    Tycker inte alls att de låter tråkigt utan mysigt där emot. Sen handlar de om vad ni vill ha den dagen, är trots allt eran dag och ingen annans.

    Så tycker ni gör rätt i att planera efter vad ni vill ha :) 

  • Lommil­a1
    Äldre 20 May 16:47
    #9

    vi kör ännu enklare än er; dvs borgerligt i all hemligheten, och ingen fest.
    Visst vore det trevligt med den stora festen, men eftersom vi har stora släkten skulle vi få pressa ordentligt för att komma ner under 200 pers. Å sen all stress press och planering  å dessutom "får" man betala för det. Jag skulel hellre dö än sitta ensam med m2b vid ett honörsbord och alla200 skulle stirra på oss o ha oss att leka pinsamma lekar...
    nej vi ville ha äktenskap inte bröllopsfest.

    Som folk har sagt, det skulle gnällas i vilket fall som. Å om man skulel valt att leva sambo i resten av livet skulle ingen sagt ngt...

    Nej ni gör helt rätt! Njut!

  • Blivan­de fru B
    Äldre 20 May 17:38
    #10

    Jätte vacker klänning =)
    Vi kör samma upplägg,i rådhuset bara han & jag (& våra vittnen), men vi ska inte ha någon tillställning efteråt,ett av våra vittnen är jätte duktig hobby fotograf  & ska fota oss. Sen blir det till hotellet för att skåla i champange & på kvällen ska vi äta bröllopsmiddag med våra vittnen.

    Jag förstår de som vill ha det klassiska med stort bröllop & jag missunnar ingen sin dröm,vad jag inte förstår är denna hysteri & "skryt" som många delar med sig av.
    Man är ju inte "mer" gift eller älskar varann mer för att man haft ett jätte bröllop för hundratusentals kronor & har en vigselring som kostar mer än huset man bor i *ironi*  :)
    Vi tänkte också ha ett tradionellt bröllop först,men ångrade oss när folk började bjkuda in sig själva :( då slog vi backut & sa : STOPP !
    Nu känns allt underbart & det ska bli precis som vi vill ha det,hoppas att ni får en fantastisk dag när ni har ert intima "lilla" bröllop. 

Svar på tråden Vårat enkla bröllop