• sweet

Tips till bröllopssviten

Nu behöver jag lite tips och inspiration för hur jag ska göra iordning våran bröllopssvit som vi ändå ska tillbringa rätt många timmar i. Man vill ju att det ska vara så mysigt som möjligt men eftersom det inte är i närheten till hemmaplan så måste jag planera och ta med allt. Vi kommer att ha tillgång till bubbelbad.
    En så länge har jag tänk på:
    Blockljus
    Tändare
    Rosblad
    Musik (får väl använda telefonen)
    Choklad
    Frukt
    Champagne

Kan man ha skum i ett bubbelbad? Har läst en massa olika svar på det, men det ser ju så fint ut om det är skum i.

• Svar på tråden Tips till bröllopssviten
  • hjgs

glas till bubblet, nån härlig doft typ doftljus

• TheD

vi var så trötta så orka med att tända och fixa skulle ha varit helt onödigt. Det var mysig belysning iaf i badrummet i sviten. jag tror vi tände lampan i bastun och någon svag belysning vid speglarna och ute i vardagsrummet så att det blev på håll. Vi hade sviten fredag till söndag men på fredagkvällen var det inte heller på tal om att fixa och dona haha.

• sweet

Glas var ingen dum ide :)

Jo jag förstår om man är trött men eftersom att vi åker iväg och gifter oss själva så kommer vi att få tid och ork att ha det mysigt. Plus att man vill ju inte stå där och undra hur man kunde glömma ngt viktigt.

kom på en sak till: korkskruv

• Mariem

Du behöver ingen korkskruv till champange! :) Morgonrockar kanske, om det inte ingår.

• sweet

Nä till champagne vet jag men det kanske blir ngn flaska vin eller ngt tänkte jag. Man vet ju aldrig vad man kan få för sig att handla med sig :)

• Chicita

Jag har jobbat 10 år i en hotellreception.
    Och jag kan säga att det kan bli dryga böter om ni tar med ljus och tänder på rummet.
    Många hotell har förbud mot rökning och tända ljus på rummen. För det första så är det för brandrisken, men också av allergiskäl. Och ett doftljus kan sätta sig lika mycket i inredningen som cigarettrök.
    Många brandlarm på hotell är väldigt känsliga. Och både värmen från tända ljus och röken från släckningen av ljusen kan utlösa vissa larm.
    Så jag rekommenderar inte ljus i någon form.

Skum i bubbelbad är inte heller att rekommendera då det kan sabba PH-värdet i systemet.
    Vilket i hotellvärlden betyder att man inte kan hyra ut rummet på någon dag ifall man inte hade en storrengöring av karet inplanerat ändå.
    Man måste nämligen spola igenom hela systemet flera gånger tills man fått bort alla tvålrester (bubbelbadsrester), tillsätta vissa kemikalier och sen köra igenom systemet igen. 
    Det görs med jämna mellanrum ändå. Men normalt gör man oftast bara rent själva karet och spolar igenom rören så att inget gammalt badvatten ligger kvar och så kollar man PH-värden och klorhalt (salthalt om det är ett sånt kar).

Så oavsett om man drar igång brandlarmet, eller om rummet luktar av något som inte ska finnas där. Eller om bubbelbadkaret måste storsaneras, så kan man åka på extrakostnader på flera tusen om man har otur och det är väl det sista man önskar sig.

Jag skulle satsat på något gott att tugga på (ost och kex och frukt kanske). Samt vin eller om man hellre vill ha öl.
    Morgonrock och tofflor om det inte ingår (kolla med hotellet).
    Det kan vara lyhört på hotellet. Så tänk på att inte ha allt för mycket bas i musiken också. Discanten går inte igenom väggarna lika lätt Glad 
    Vi kikar hellre på film än lyssnar på musik. Så det kan ju kanske vara ett alternativ? Att ta med en dator ni kan kolla på film på, eller om ni har en bärbar dvd-spelare...

Dock misstänker jag att det ni hellst av allt vill - är att sova Flört 

• sweet

Dofttljus skulle jag aldrig använda då jag är doftallergiker så det är inge problem. Men får väl stunta i ljusen så slipper det bli ngt krångel iaf.

Tack Chicita då vet jag iaf vad som gäller med skumbad. Får helt enkelt klara mig utan det även om det skulle se så fint ut.

Någon bas lär det nog inte bli från mobilen iaf Skrattande

Ja kanske ngn film får kolla om det har dvd på rummet, kan vara rätt skönt att kunna titta på ngt på kvällen om man orkar.

• hjgs
    sweet skrev 2012-05-20 12:01:55 följande:
    Dofttljus skulle jag aldrig använda då jag är doftallergiker så det är inge problem. Men får väl stunta i ljusen så slipper det bli ngt krångel iaf.

Tack Chicita då vet jag iaf vad som gäller med skumbad. Får helt enkelt klara mig utan det även om det skulle se så fint ut.

Någon bas lär det nog inte bli från mobilen iaf Skrattande

Ja kanske ngn film får kolla om det har dvd på rummet, kan vara rätt skönt att kunna titta på ngt på kvällen om man orkar.
    du får köpa några elektronisk ljus finns ganska billigt på jula och rusta. ger rätt mysigt sken
  • hjgs

när vi bodde på hotell sist så köpte vi med oss en massa tidiningar av olika slag och på morgonen efter frukost buffén låg vi i sängen åt frukt och läste tidningar och små prata jätte mysigt så det kan vara ett tips till dan efter...

• sweet
    hjgs skrev 2012-05-20 12:06:18 följande:

när vi bodde på hotell sist så köpte vi med oss en massa tidiningar av olika slag och på morgonen efter frukost buffén låg vi i sängen åt frukt och läste tidningar och små prata jätte mysigt så det kan vara ett tips till dan efter...

Vilken mysig ide! Perfekt när vi får frukost på rummet och kan slöa lite.

Tycker det är så svårt ibland och komma på saker till en själv, tur att man kan få lite hjälp av er andra Skrattande
  • Chicita

Om ni inte redan har fått (eller betalt för) sen utcheckning så skulle jag kolla om det var möjligt att få checka ut lite senare och dra nytta av hotellets relaxavdelning på förmiddagen om dom har någon.

Och vad ni än gör... Så glöm inte att ni behöver kläder till dagen efter så ni slipper åka hem i hela bröllopsstassen Flört 
    Det är väldigt vanligt att man antingen ser någon släkting komma inspringades med en påse med kläder strax innan utcheckning eller strax efter att brudparet borde ha checkat ut... Tungan ute 

• sweet

Tack för tipsen!
    Har inte haft möjlighet att skriva förrens nu.

Sen utcheckning är fixad och kläder är inget problem för oss då vi kombinerar vigsel, "smekmånad" och semesterresa i samma. Men va jobbigt det skulle ha varit att inte ha något annat att byta om till...lite komiskt när det inte är en själv iaf. Skrattande

Hade tänkt att köpa lite goda saker iaf att ha på kvällen om man blir sugen, frukt och choklad är väl det jag kommit på än så länge. Vet inte alls hur det är med kyl på rummet, antar att det är en sån liten standard så man får ju inte plats med jätte mycket  i den.

• Chicita
    sweet skrev 2012-05-30 10:05:17 följande:
    Hade tänkt att köpa lite goda saker iaf att ha på kvällen om man blir sugen, frukt och choklad är väl det jag kommit på än så länge. Vet inte alls hur det är med kyl på rummet, antar att det är en sån liten standard så man får ju inte plats med jätte mycket  i den.
    Alla hotellrum har inte minibar (kyl) så om du inte har bott där förut och vet hur det ser ut, så ring och fråga...
    Tog själv för givet att det skulle finnas minibar med kyl på rummet en gång och vi hade köpt med oss så vi skulle kunna göra en kopp pulverkaffe på kvällen, resevattenkokare mm mm och köpte alltså mjölk på väg till hotellet.
    Ingen höjdare när det inte fanns kyl kan jag säga... 
  • Koloratur

Men om det inte är aktuellt med skumbad och ändå vill göra romantiskt i badet så kanske ni kan strö ut lite rosenblad i badet? Det ser ju väldigt vackert ut och avger en svag doft som inte kommer kunna störa ev doftallergiker sen?

Sen finns det underbara små LED-lampor som man kan fästa i badkaret som lyser i olika färger, inte dyra alls och mycket stämningshöjande. Har ni såna så behöver ni inte sakna levande ljus alls!! =) 

Skickar med en länk:
    www.gadgetbaybutiken.com/product.php  

• Chicita
    Koloratur skrev 2012-05-30 12:23:51 följande:
    Men om det inte är aktuellt med skumbad och ändå vill göra romantiskt i badet så kanske ni kan strö ut lite rosenblad i badet? Det ser ju väldigt vackert ut och avger en svag doft som inte kommer kunna störa ev doftallergiker sen?

Sen finns det underbara små LED-lampor som man kan fästa i badkaret som lyser i olika färger, inte dyra alls och mycket stämningshöjande. Har ni såna så behöver ni inte sakna levande ljus alls!! =) 

Skickar med en länk:
    www.gadgetbaybutiken.com/product.php?id_produ...  
    Rosenblad i ett bubbelbadkar?
    Jag tror inte att vaktmästarna blir så glada över att rensa filtren i det badkaret sen efter att rosenbladen sugits in där  Flört
    När det gäller bubbelbadkar / spa-bad så ska man inte tillsätta annat än möjligtvis klorintabletter i badet.
    Och om man vill använda det som bubbelbadkar så vet jag inte om det är bra idé att ha något som kan lossna och flyta runt.

Det är jättebra idéer - om det är ett vanligt badkar.
    Men enligt TS så är det ju ett bubbelbad och då får man tänka på att saker kan sugas ner och fastna i utsugsventilerna, eller kan spolas loss av jet-munstyckena 
  • sweet
    Chicita skrev 2012-05-30 13:13:11 följande:
    Rosenblad i ett bubbelbadkar?
    Jag tror inte att vaktmästarna blir så glada över att rensa filtren i det badkaret sen efter att rosenbladen sugits in där  Flört
    När det gäller bubbelbadkar / spa-bad så ska man inte tillsätta annat än möjligtvis klorintabletter i badet.
    Och om man vill använda det som bubbelbadkar så vet jag inte om det är bra idé att ha något som kan lossna och flyta runt.
    Nä det vore ju ingen höjdare Flört, men lite störe LED lampor  Koloratur nämner är ju ingen risk att man spolar ner iaf.

Rosenbladen som jag har är av tyg och de tänkte jag lägga på sängen istället Skrattande
    AnnL skrev 2012-05-30 13:18:00 följande:
    Kanske nån härlig massageolja Glad
    Ja det var ett väldigt bra tips. Kan vara skönt med lite massage på kvällen...om ngn av oss orkar ge den andra det Skrattande
  • sweet
    Chicita skrev 2012-05-30 12:16:44 följande:
    Alla hotellrum har inte minibar (kyl) så om du inte har bott där förut och vet hur det ser ut, så ring och fråga...
    Tog själv för givet att det skulle finnas minibar med kyl på rummet en gång och vi hade köpt med oss så vi skulle kunna göra en kopp pulverkaffe på kvällen, resevattenkokare mm mm och köpte alltså mjölk på väg till hotellet.
    Ingen höjdare när det inte fanns kyl kan jag säga... 
    Nä det har du ju rätt i, får maila och fråga dem. Vore dock konstigt om det inte fanns i sviten men man vet ju aldrig. Vore väldigt synd om man inte kan kyla ner champagnen.
  • Chicita
    sweet skrev 2012-05-30 17:13:46 följande:
    Nä det vore ju ingen höjdare Flört, men lite störe LED lampor  Koloratur nämner är ju ingen risk att man spolar ner iaf.

Nej, men dom kan lossna och fara runt och göra ont... 
    Men dom borde inte kunna skada något allt för illa. Varken er eller badkaret. Jag tänker mest att om man har en avslappnande lugn stund i badet och en sån där lossnar och smäller in i ryggen på en eller nåt så kanske det inte är så kul Flört
    sweet skrev 2012-05-30 17:16:56 följande:
    Nä det har du ju rätt i, får maila och fråga dem. Vore dock konstigt om det inte fanns i sviten men man vet ju aldrig. Vore väldigt synd om man inte kan kyla ner champagnen.
    Tja, på "mitt" hotell har vi en väggmonterad sval med glasfront. 
    Den är inte så särskilt stor, ser mest ut som ett mindre vitrinskåp och kyler inte så jättemycket. Du får inte in en hel champagneflaska i alla fall (det får du nog inte i en minibar heller, om det inte är en piccoloflaska då Glad)
Svar på tråden Tips till bröllopssviten