• thejon

HJÄLP!! 4 v kvar och då gör värdparet slut

Ja, får lite smått panik. Våra vänner som skulle ansvara för typ allt (värdpar + toastpar typ) har precis blivit ovänner och gjort slut. Ingen av dem har lust att delta på bröllopet. De var perfekta för uppgiften och vi var så glada att vi hade dem, eftersom både jag o min m2b inte hittade några bättre lämpade i våra släkter. Vet ingen annan som skulle passa, eller ens vilja/våga ta det ansvaret... o vill heller inte att någon nära familjemedlem ska behöva ha så mycket att tänka på, de kommer ändå ha saker att göra och jag vill att de ska kunna njuta av dagen också.... Men någon/några måste jag ju börja fråga.... ska i alla fall dela upp ansvaret så någon tar "toastdelen" o någon annan värd/värdinna ansvaret.. stackaren som får ansvaret har ju inte så lång tid på sig att förbereda.. Nää känns inge kul alls det här nu ..

Måste också göra om hela bordsplaceringen och presentationen med alla gästers nummer, jag som ääääntligen var klar och bara längtar efter att få skriva ut det =O

• Svar på tråden HJÄLP!! 4 v kvar och då gör värdparet slut
  • FrökenCitron

Usch så trist både för för er och för dom. 
    Ni får finna tröst i att det är en månad kvar och inte en vecka.

Nästa år när du tänker tillbaka på det här så kommer ni nog att skratta åt det. Tänk allt som kan planeras och organiseras men det är svårt när ett par väljer att göra slut. Det kan ni ju inte påverka. Blir kanske en rolig historia i framtiden... Glad 

Brud anno 2013
  • Juni 2012

De kan inte ställa upp ändå? Ni hade ju en överenskommelse...
    Värdparet behöver ju inte vara ett par rent privat, så det spelar väl ingen roll?

Hur tycker de att ni ska lösa den sits som de har satt er i?

Kan bara beklaga.

• Cantaton
    Juni 2012 skrev 2012-05-18 16:48:20 följande:
    De kan inte ställa upp ändå? Ni hade ju en överenskommelse...
    Värdparet behöver ju inte vara ett par rent privat, så det spelar väl ingen roll?

Hur tycker de att ni ska lösa den sits som de har satt er i?

Kan bara beklaga.
    Fast det låter ju inte så klokt att tvinga dem att agera värdpar när de precis separerat och inte ens känner att de vill gå på bröllop. Och jag antar att de har tillräckligt mycket problem själva för att känna att de orkar komma med en lösning på hur någon annan ska lägga upp sin fest. 

Det är såklart tråkigt att de går skilda vägar, tråkigt att det förstör planeringen. Men människors välmående måste få gå före planering. Nog för att de väljer att separera, men det är ju förmodligen ingen utgång de önskat. Förmodlingen inte heller ett beslut de visste att de skulle ta när de tackade ja till uppgiften som värdpar.

Överenskommelser i all ära; jag tycker att man ska hålla sina ord, och om annat händer hjälpa till att lösa situationen. Men vid vissa tillfällen känns det omänskligt. Separationer kan vara stådana tillfällen.

TS, vad har ni förväntat er av värdparet? Vilka uppgifter låg på dem? Finns det någon vän som kan sköta själva "toastmastrandet"  vid middagen? För i så fall kanske vänner och familj kan få deluppgifter av det värdparet kanske i annat fall skulle ha gjort. Två syskon kanske kan dela ut eventuellt vigselprogram i kyrkan, en kompis kanske kan visa vägen till festlokalen, en förälder kan sätta igång ljudanläggningen - eller vilka uppgifter ni nu hade tänkt er.

• Grodprinsens brud

Håller med. Säg rent ut till de vänner som kommer vad som hänt så tror jag inte att någon tackar nej. Alla kanske kan ta någon uppgift? Som att välkomna utanför festlokalen, någon annan toastmaster, en tredje kan fixa ev. spex.. 

• Cantaton

Och sedan vill jag tillägga att fyra veckor känns som kort tid för brudparet som har så många detaljer att tänka på. Toastmasterparet har troligtvis inte fått in alla anmälningar om tal och liknande än och har ändå inte kunnat sätta ihop programmet inför bröllopet redan. Fyra veckor känns som gott om tid för den "enstaka" uppgiften! Så oroa dig inte. Det kommer att lösa sig!

• thejon

Tack för era inlägg!! Ja nog löser det sig alltid :)

Pratade med min kusin (som jag inte annars pratar med så ofta) det visade sig att hon hade varit värdinna på ett bröllop för 120 pers, alltså dubbelt så många som vi blir. Så hon ställer upp och hon har stenkoll på allt så det känns så skönt!! Gissa om jag blev GLAAAAAAAD!!

• Cantaton
    thejon skrev 2012-05-18 19:24:25 följande:

Pratade med min kusin (som jag inte annars pratar med så ofta) det visade sig att hon hade varit värdinna på ett bröllop för 120 pers, alltså dubbelt så många som vi blir. Så hon ställer upp och hon har stenkoll på allt så det känns så skönt!! Gissa om jag blev GLAAAAAAAD!!

Underbart! Vad härligt Vilken glad nyhet.
  • FrökenCitron
    thejon skrev 2012-05-18 19:24:25 följande:

Härligt! Glad
    Brud anno 2013
Svar på tråden HJÄLP!! 4 v kvar och då gör värdparet slut