• Anonym (Ledsen)

Ni som förlorat en förälder nära bröllopet?

Det finns kanske fler här inne som planerat klart hela sitt bröllop och sett fram emot bröllopet sedan länge, men så händer det som inte får ske. En av era föräldrar dör precis veckorna innan bröllopet. Vi har ställt in bröllopet då vi inte orkar/klarar av att genomgå bröllopet ändå pga stor sorg. Vi har sagt att vi skjuter upp vårt bröllop på obestämd framtid. Men jag undrar, ni som varit med om liknande, hur länge tog det innan ni orkade bestämma nytt datum för bröllopet? Och hur tog ni igenom den sorgen av vetskapen att den bortgångna föräldern inte kommer delta på ert bröllop? Klarar man av det utan att bryta ihop av gråt och sorg? Det känns som man aldrig kommer att komma över denna sorg vi känner nu.

• Svar på tråden Ni som förlorat en förälder nära bröllopet?
  • JuliBrud89

Jag beklagar i det djupaste. Sånt får aldrig ske :( Någonsin!! Bestæm datur nær ni kommit mer på føtter igen och ta den tid ni behøver.

• Anonym (förlorat svärmor)

Jag blir så ledsen över att höra det, jag beklar sorgen!

Min killes mamma gick bort i cancer för 1 ½ år sen 52 år gammal, hon kommer ha varit borta nästan 3 år på vår bröllopsdag. Jag tror aldrig att min kille någonsin kommer att förlika sig med tanken att hans mamma inte kommer närvara däremot så har vi bestämt att jag kommer bära ett smycke från henne och han kommer ha ett kort på henne i sin innerficka för att ha henne nära.

Hon kommer alltid vara saknad och det kommer kännas vid alla stora tillfällen genom resten av livet att hon inte är där. Däremot klyschigt med sant så hade hon om hon kunnat varit jätte sur på oss om vi skjuter på vårt liv för hennes skull, då hon var av uppfattningen att hon fick ha allt de där i livet och hon ville att vi ska ha det också!

I sånt läge finns inget rätt eller fel. När det känns bra för er, då är det dags oavsett om det tar 2 veckor eller år.

Skickar mina varmaste och djupaste tankar till er!

• niriel

Jag beklagar, verkligen! Och som de andra säger, det finns inget rätt och fel utan det måste kännas rätt för er. Min sambos brors frus pappa hade varit borta i cirka 2 år tror jag det var när de gifte sig, men de hade med honom ändå under vigseln (med bland annat en skål "to absent friends") och den delen var tung men fin för alla inblandade i bröllopet.

Min bror dog för fyra och ett halvt år sedan och vissa dagar är det helt obegripligt jobbigt. Så nej, det kommer förmodligen aldrig att gå över, sorgen finns alltid där, men man lär sig leva med den. Det kommer en dag när det faktiskt inte känns för jobbigt alla stunder på dagen utan man orkar faktiskt gå vidare med sitt eget. Hur lång tid det tar varierar otroligt mycket.

Varma tankar till er!

• Chicita

Ord kan inte lindra sorgen, men jag beklagar ändå att ni behöver gå igenom detta nu...

Min mamma gick bort nästan exakt 2 månader innan vårt bröllop.
    Vi hade flyttat hela bröllopet till ett tidigare datum för hennes skull så hon skulle hinna vara med. Men tyvärr gick det inte så.
    Jag förstår hur svårt det är. Man hamnar i ett svart hål där det känns som om man aldrig kommer kunna bli glad igen, och att se fram emot ett bröllop då känns nästan som ett svek mot den bortgångna.

För mig blev bröllopet min livlina. Vi hade begravningen väldigt snabbt, nästan på rekordtid.
    Mindre än 2 veckor efter mammas bortgång.
    Sen beställde jag en miniversion av mammas kistdekoration, och gjorde en egen plats åt henne på vårt bröllop.
    Vi tände 3 blockljus för att representera oss som blev kvar. Och ställde hennes namnskylt där också.
    Det som fick mig att känna att jag ville genomföra det här ändå var dels att vi på sätt och vis gifte oss för mammas skull (tolka det inte bokstavligt bara, det var givetvis för vår skull i första hand) och dels att jag behövde något att se fram emot annars skulle jag ha brutit ihop helt.
    Det var dessutom väldigt få på bröllopet som kände min mamma, så det skulle inte bli en sorgens dag på så sätt heller.
    Min bror stöttade mig också i det beslutet. Han ville också ha något att se fram emot som fick honom att orka igenom.

Att genomföra bröllopet kändes faktiskt bra nu när jag ser tillbaka på det. Det lärde mig att det faktiskt är ok att skratta även när man sörjer. Och det hjälpte både mig och min bror att bearbeta sorgen.
    Jag säger inte att det är rätt väg för alla att gå.
    Men jag tror att risken finns att man skjuter upp det längre än man tror. För först sörjer man så det känns fel, sen kommer en period där man kanske skulle vilja, men man är rädd för att andra ska tycka att det är för snart på.
    Hålet efter en förälder kommer aldrig att försvinna helt, men man kan fylla det med vackra minnen och på så sätt minska saknaden lite...

Hur länge ni än väntar så ska ni gifta er när ni känner att ni är klara för det. Oavsett om det bara är några månader från nu eller om flera år. Det finns ingen perfekt sorgeperiod, vi reagerar alla olika.
    Jag sänder en varm tanke och en tröstkram...

Och en bild på hur vi hedrade mamma på bröllopet

Svar på tråden Ni som förlorat en förälder nära bröllopet?