• Anonym (behöver hjälp)

    Förlovningsring, rött guld, cushion cut?

    Hej

    Jag har planer på att fria till min sambo i slutet av sommaren. Vi har då varit tillsammans i 10år, så jag tycker det är dags faktiskt. Jag har noll koll på detta med smycken och ringar. Jag kan inget alls om diamanter, förutom att tjejer brukar gilla det ;) Jag vill försöka ge min sambo hennes drömring när jag friar och jag vet att hon bara använder smycken i rött guld och ända sedan hon såg ett tv-program där någon friade med en ring som hade en diamant i cushion cut (?), så har hon pratat om hur fint det är. Är det någon här som vet vart jag ska leta och vad jag ska leta efter? Jag har ingen förmögenhet och vill inte spendera en handpenning till ett hus på ringen, men jag vill försöka ge henne det hon vill ha, på ett eller annat sätt. Kan jag bara glömma det? Jag tänker om en sådan ring skulle bli hutlös dyr? Som sagt, jag kan verkligen inget alls om såna här saker.

  • Svar på tråden Förlovningsring, rött guld, cushion cut?
  • 20120520

    Kan rekommendera guldsmed Jenny Fors.

    Det behöver inte bli hutlöst dyrt, fråga efter ett prisförslag på ringen så som du har tänkt dig den ungefär.
    Sen får du flera fotoförslag på utförande.
    Sen beror priset mycket på stenen storlek osv.
    http://jewellerybyjenny.se/

  • rock brud

    Va gullig du är:) tror säkert hon kommer att uppskatta ditt försök!

    Jag antar det handlar om en enstens ring?! Sen gällande guld så finns det två "röda" nyanser som man lätt kan blanda ihop. Dvs gult guld, det "vanliga" guldet och sedan rose guld som har en lite kopparakitg ton i sig.

    Jag är inte heller nån expert på vare sig ringar eller diamanter, men jag vill ha en enstensring som vigselring och har påbörjat jakten.

    Ringar i butik är tyvärr rätt dyra- iaf de som fallit mig i smaken. 10000 kr uppåt

    Via Bröllopstorget har jag hittat denhär sidan, där man kan designa sin egen ring och priset blir betydligt bättre än att köpa en färdig ring i butik. ( Enligt min erfarenhet, är ju som sagt ingen expert så jag kan ju lätt bli/ ha blivit blåst) http://www.77diamonds.com/classic_rings.html
    Då är det bara två saker du behöver veta; ring storlek och vilken diamant du vill ha.
    gällande storlek på diamanten (karat) är det olika. jag vill inte ha en sten större än max 0,3 för då tycker jag den ser för stor ut på fingret, andra vill ju det skall blinga till ordentligt och har 0,5-0,6
    De "vanliga" enstens ringarna jag testat i butik har varit runt 0,2-0,3..

    Sen är det bara att klicka hem. Jag har varit i kontakt med kundtjänst och de verkar sakliga och trevliga.

    Som ett tips, det finns en hel hög diamant experter härpå BT  har jag märkt, och jag är inte en av dem:)

  • rock brud
    rock brud skrev 2012-05-11 08:29:30 följande:
    Va gullig du är:) tror säkert hon kommer att uppskatta ditt försök!

    Jag antar det handlar om en enstens ring?! Sen gällande guld så finns det två "röda" nyanser som man lätt kan blanda ihop. Dvs gult guld, det "vanliga" guldet och sedan rose guld som har en lite kopparakitg ton i sig.

    Jag är inte heller nån expert på vare sig ringar eller diamanter, men jag vill ha en enstensring som vigselring och har påbörjat jakten.

    Ringar i butik är tyvärr rätt dyra- iaf de som fallit mig i smaken. 10000 kr uppåt

    Via Bröllopstorget har jag hittat denhär sidan, där man kan designa sin egen ring och priset blir betydligt bättre än att köpa en färdig ring i butik. ( Enligt min erfarenhet, är ju som sagt ingen expert så jag kan ju lätt bli/ ha blivit blåst) www.77diamonds.com/classic_rings.html
    Då är det bara två saker du behöver veta; ring storlek och vilken diamant du vill ha.
    gällande storlek på diamanten (karat) är det olika. jag vill inte ha en sten större än max 0,3 för då tycker jag den ser för stor ut på fingret, andra vill ju det skall blinga till ordentligt och har 0,5-0,6
    De "vanliga" enstens ringarna jag testat i butik har varit runt 0,2-0,3..

    Sen är det bara att klicka hem. Jag har varit i kontakt med kundtjänst och de verkar sakliga och trevliga.

    Som ett tips, det finns en hel hög diamant experter härpå BT  har jag märkt, och jag är inte en av dem:)
    Kickade på sidan lite och såg att det finns tre olika ringmodeller man kan använda vid cushion cut.
    sen detdär med diamanter så är det en hel vetenskap.. om man köper i butik så ser man ju hur den ser ut och den ser ju alltid snygg ut... Ibland har jag märkt att personalen själva int evet vad det är för sten i ringen annat än exempelvis 0,25 karat vvs slipning ect.

    lycka till!
  • Anonym (behöver hjälp)

    Tack för era svar. Jag har som sagt egentligen inte någon aning om vad jag är ute efter. En ring med en sten eller tre stenar tror jag skulle passa henne bäst. Inte så stora stenar alls, då hon tycker bättre om enkla smycken och har inte så mycket glitter. Angående diamanter då, hur vet man om det är bra kvalitet?, eller vad man nu säger.

  • Anonym (behöver hjälp)

    Är det någon annan som har några tips eller goda råd?

  • anicay

    Ringen är otroligt viktig för de flesta brudar då man ska bära den resten av sitt liv (förhoppningsvis) så det är ingen lätt uppgift att försöka hitta rätt. Min m2b köpte ringen och friade med den men det var endast för jag ett par månader innan faktiskt hade pekat ut ringen för honom och sagt "åååå vilken underbar ring, den skulle jag villa ha om du någongång friar!" vilket han la på minnet. Så mitt råd till dig är att lite diskret gå förbi en guldsmed och se vilken typ av ring hon är sugen på. Alternativt att du berättar om frieriet till någon av hennes vänner som du kan lita på och ber dem att luska. Lycka till! :)

  • Anonym (behöver hjälp)

    Tack, jag förstår att ringen kan vara väldigt viktig för många. Det kanske inte framgick helt klart utifrån det jag skrev tidigare, men jag är 100% säker på att det är en ring i rött guld med en eller ett par stenar i cushion cut hon vill ha. Hon har talat om det många gånger, samt att hon som sagt enbart använder smycken i rött guld. Mer än så vill hon inte bestämma, utan vill att det därifrån ska vara en överraskning. Jag har bara ingen aning om vart jag kan hitta en sådan ring och vad man ska kika efter när det gäller valet av diamanter. Vi bor dåligt till när det gäller smycken, så jag har inte möjlighet att kika i några butiker, utan jag förlitar mig på internet. Åtminstone till att börja med, visar det sig att det inte går, så får jag kanske åka iväg en helg och försöka leta reda på något.

  • KhiraLii

    Just cushion cuts är jättesvåra att köpa om du vill ha bra kvalite. Du behöver en juvelerare som har direktkontakt med sliparen då 99.9% av alla cushions slipas efter storlek och inte ljusåtergivning. Det finns ett fåtal amerikanska juvelerare som kan hjälpa dig med detta men har riktigt svårt att tro att det finns någon i sverige som kan hjälpa dig. Jag har själv köpt en cushion som jag sålde vidare just för att den var kass. Något som komplicerar det hela är att det finns ett 5-10 olika sätt att slipa cushions på och de allra finaste är sällsynta eller kommer med en högre prislapp. Titta gärna på en storlekstabell så du får se vad en viss karat motsvarar i mm. I väldigt grova drag får du ge 10-15 000 för en o.5 och 40-60 000 för 1 ct

  • Anonym (behöver hjälp)

    Jag har börjat förstå att de inte är så vanliga, men det verkar ändå som att det finns ett par enstaka. Nu tvivlar jag starkt på att det måste vara diamanter av toppkvalitet, det skulle lika gärna kunna vara en oäkta om jag skulle kunna hitta det. Jag har inte heller jättestor koll på storlekar, men är inte 1 ct en väldigt stor sten? Även 0,5 ct känns aningen tilltaget. 0,4 ct och därikring skulle nog vara en mer lämplig storlek, om det bara ska vara en sten. Om det blir tre stenar, så kanske man skulle kunna ha varje kring 0,2 ct.

    Jag var in och kikade på den här sidan www.77diamonds.com/trilogy_rings.html På ringen som heter Barcelona. Den med päronformade sidostenar i gult guld med en cushion cut på 0,3 ct. Col. E, Clar. SI2, Cut excellent, Cert. GIA, L/W 1.02, Polish excellent, Symmetry very good, Flourescence none. Den ringen skulle kosta i runda slängar kring 13 000-13 500kr. Nu har jag ingen aning om vad allt det där betyder, så det skulle vara snällt om någon kunde tala om ifall det rent ut sagt är en skitring eller om den är prisvärd?

  • KhiraLii

    Jag hinner inte skriva mer just nu mena att den skulle ha excellent cut är försäljningsknep. Cushion cuts graderas inte efter slipning. Hade de gjort det hade det inte varit några som helst problem att shoppa

  • Anonym (behöver hjälp)

    Okej, så jag kan bara glömma den ringen då? Eller om man bortser just från cut, eftersom man nu inte kan gå efter det, hur ligger den ringen till då? Det är en bondmora som ska få sig en ring som ska funka även i vardagen, ingen ring att strutta runt i finkvarter och flasha med ;)

Svar på tråden Förlovningsring, rött guld, cushion cut?