• Caroli­neJoha­n
    Äldre 10 May 21:42
    1868 visningar
    6 svar
    6
    1868

    Hur skulle du göra? Tacksam för tips och råd!

    Nu börjar det dra ihop sig! Drygt en månad kvar. Men med det kommer även många tankar och funderingar kring allt. Just nu sitter jag och funderar kring alla utgifter som kommer på bröllopsdagen. Jäklar vad det drar iväg...

    Mitt dilemma: På bröllopsdagen kommer en make-up artist hem till mig för sminkning och för det tar hon 1000:- (egen firma). Samtidigt kommer även frisören (en nära vän till mig som även kommer till bröllopet). Vi har inte pratat något om betalning, men självklart vill jag ge henne något (har varit hos henne två gånger för provuppsättning också), men vad ger jag? 1000:- till henne med (då blir det ju svart)? 500-700:-, presentkort?

    Ja, jag vet varken ut eller in... Hur hade ni gjort?

    Sedan har vi alla andra som varit delaktiga på ett eller ett annat sätt...
    Toastmaster och toastmadame tänkte vi köpa presenter till.
    Serveringspersonal (2st, lillasysters kompisar 25 år, 12 timmar) funderade vi på 1000:-/person + mat/dryck ???
    En kompis ska hjälpa till med blommor och bordsdekoration. Ger man något???
    Svärmor har hållt på mååånga timmar med att fixa med min klänning. Ger man något???
    Mamma har hållit i alla anmälningar etc. Ger man något???
    ...
    ...
    Jag vill verkligen inte att någon av de inblandade ska tycka vi är snåla. Jag ger gärna något, men vad och för hur mycket för att det inte ska bli konstig?

    Tacksam för era råd! 

  • Svar på tråden Hur skulle du göra? Tacksam för tips och råd!
  • Floraa­lma
    Äldre 10 May 21:54
    #1

    Hej, tycker du ligger ganska rimligt i ersättning till de som skall hjälpa till med serveringen, men kan du inte fråga henne som skall fixa håret vad hon vill ha ungefär? hon kanske har tänkt ge det som bröllopsgåva? Vad gäller din mor så beror det ju på vad ni har för relation.. Min mamma hade inte velat ha något för det..

    Låter helt enkelt som du är rimlig tycker iaf jag...

  • Äldre 10 May 21:57
    #2

    Vi gav vår serveringspersonal 100:- i timmen och så fick dom en liten minnesgåva (samma som alla gäster fick).
    Det var kollegor till mig som serverade och skötte baren, så dom sa sitt pris själva.

    Alla i brudföljet + toastmastrarna och våra föräldrar fick varsin specialbeställd mugg (keramikkrus) som passade in i temat och så fick dom i efterhand en fotobok / par.

    Jag brukar annars rekommendera att man bjuder in de som hjälpt till på en middag efteråt och har förhandsvisning på bilderna och lite sånt, där man kan sätta sig ner och tacka riktigt ordentligt. Men det gör man ju inte med serveringspersonal och sånt kanske Flört 

  • Caroli­neJoha­n
    Äldre 10 May 21:59
    #3
    Floraalma skrev 2012-05-10 21:54:33 följande:
    Hej, tycker du ligger ganska rimligt i ersättning till de som skall hjälpa till med serveringen, men kan du inte fråga henne som skall fixa håret vad hon vill ha ungefär? hon kanske har tänkt ge det som bröllopsgåva? Vad gäller din mor så beror det ju på vad ni har för relation.. Min mamma hade inte velat ha något för det..

    Låter helt enkelt som du är rimlig tycker iaf jag...
    Tack!

    Jag och mamma har en jättebra relation! Men det känns konstigt om vi skulle ge något till svärmor och inte mamma, som faktiskt också ställt upp... Kanske kan köpa en flaska fint vin till sambons föräldrar och samma till mina föräldrar för att visa vår uppskattning!

    Ja, jag får nog fråga min vän heöt enkelt, men det känns som jag skulle gjort det direkt... Nu har det gått så lång tid så jag känner mig nästan dum som frågar så sent in i allt... 
  • Caroli­neJoha­n
    Äldre 10 May 22:01
    #4
    Chicita skrev 2012-05-10 21:57:15 följande:
    Jag brukar annars rekommendera att man bjuder in de som hjälpt till på en middag efteråt och har förhandsvisning på bilderna och lite sånt, där man kan sätta sig ner och tacka riktigt ordentligt. Men det gör man ju inte med serveringspersonal och sånt kanske Flört 
    Åh, det var ju en jättebra idé!!! Det gör vi nog vilket fall som helst! =)
  • Anneli­256
    Äldre 11 May 03:41
    #5

    Jag tror att det är jätteviktigt att du frågar..även om jag förstår att det kan kännas konstigt. Det finns inget värre än när folk förväntar sig en sak av en och sen man själv inte har räknat med det. Om hon sen säger att hon inte vill ha något.. då kan du ju bara välja om du vill ge något minne eller annat tack ändå:)


    CarolineJohan skrev 2012-05-10 21:59:44 följande:
    Ja, jag får nog fråga min vän heöt enkelt, men det känns som jag skulle gjort det direkt... Nu har det gått så lång tid så jag känner mig nästan dum som frågar så sent in i allt...
  • Anneli­256
    Äldre 11 May 03:48
    #6
    mamma o svärmor kanske ni kan bjuda ut på mat eller kanske en tjejdag på spa i efterhand ge dom ett handgjort presentkort så slipper ni den utgiften nu :)
Svar på tråden Hur skulle du göra? Tacksam för tips och råd!