• Anonym

    Kan man göra såhär?

    Hej alla bröllopsentusiaster!
    Jag och min m2b har varit förlovade i ett år nu. Han friade till mig i juni förra året och vi pratade lite löst om att gifta oss efter ett år (alltså nu i sommar). Dagen efter fick vi veta att 2 nära anhöriga bestämt datum till nu i maj och för att det inte skulle krocka valde vi att vänta ett år till.
    Vår plan har hela tiden varit borglig vigsel utomhus och sen fest för "de närmsta" som då slutar på ca 70 gäster. Jag har varit lite bekymrad för hur man löser detta vid t.ex. dåligt väder samt att det känns omständigt att släpa med 70 pers. till den plats vi valt för vigseln då det dessutom går rätt snabbt med en borgligvigsel.

    Ny plan: Vi gifter oss "i smyg" på skansens drop-in bröllop nu i juni och sen har vi festen om ett år, som planen var från början.
    Vad skulle ni tycka om detta upplägg som gäst? Känns det ovärt att komma på en bröllopsfest ett år efter vigseln, där du dessutom inte varit välkommen på vigseln?
    Hur skulle det kännas som anhörig att missa vigseln?

    Jag ser det ju som att det är vår dag, vi gör precis som vi vill och vad som känns bäst för oss, men jag vill gärna få lite andra perspektiv på detta!
    Hjälp tack!

  • Svar på tråden Kan man göra såhär?
  • Chicita

    Som anhörig skulle jag nog känna mig lite ledsen om jag missade vigseln.

    Skulle det kunna vara ett alternativ att dom närmast anhöriga (föräldrar och syskon) får möjlighet att följa med på vigseln om dom vill?
    Alltså inget speciellt eller uppstyrt typ "Vi tänkte gifta oss (datum) och om ni vill så får ni följa med. Och om vi känner för det så kvistar vi in på en restaurang och käkar sen, men alla betalar för sig själva i så fall. Kvällen vill vi dock ha för oss själva"

    Annars som vän eller släkting på lite längre håll så skulle jag nog kunna tänka mig att komma och fira årsdagen.
    Tror det skulle vara kul om jag fick inbjudan i princip ett år innan. Alltså en bild på brudparet (typ tack-korts stuk) där det står, vi har gift oss i dag. Så vi vill bjuda in dig/ er att fira vår första årsdag med oss den X/6-2013 

    Nu spånar jag bara, så det blir lite svamligt. Men hoppas du fick ut lite av mitt svammel i alla fall Tungan ute 

  • Linda L

    Om det känns bäst för dig/er att smyg gifta er utan familj så köör!
    Men jag skullle inte göra så.Vill ha min familj med!

    Kan ni inte bara gifta er senare i sommar så det inte krockar?
    vi sköt upp bröllopet till nästa sommar för min kusin gifter sig i september. då blev det krock med vårt augustibröllop. lycka till och så länge du och din m2b är glada så är nog familjerna det med får jag hoppas!
    Glad 

  • aviman

    Varför vill ni inte gifta er i Juni trots att ni har anhöriga som gifter sig i maj?
    För mig hade det känns jätteskönt att någon att planera bröllopet tillsammans med hela vägen fram till vigseln..

    Jag älskar bröllop och framförallt kärlek - så jag skulle vara så oerhört lycklig över att få vara med och fira kärleken, oavsett om det var samma dag eller ett år efter vigseln. Kärlek är kärlek och det är värt att firas alla dagar om året!

    För mig som gäst är inte vigseln det viktigaste att närvara vid. För mig är firandet det allra viktigaste där jag som gäst kan hålla tal, krama om eller bara få vistas i närheten av två människor som älskar varandra så mycket.

    Hoppas ni hittar ett upplägg som ni trivs med :) 


  • Anonym

    Varför vi inte vill gifta oss för tätt inpå är för att hälften av alla gäster är samma på de två bröllopen.

    Jag har planerat i princip hela deras bröllop och är otroligt glad att jag inte behöver styra upp ett stort bröllop till direkt efter.

    Vi funderade på att bjuda in våra närmsta på vigseln men kom fram till att det ju är vår dag och med skilda föräldrar, nya respektive, syskon och syskonbarn så är risken för stor att det blir mer jobbigt än fint.

Svar på tråden Kan man göra såhär?