• Ellis

Brudar med diabetes typ1/insulinpump - Tips och trix?

Hej!

Jag ska gifta mig i sommar, jag har diabetes typ och insulinpump och funderar lite över var man gör av pumpen under bröllopsdagen? Jag har den alltid annars i byxlinningen, men på bröllopet ska jag ha klänning (vilket sker annars). Var har man pumpen då? Jag måste ju kunna komma åt den enkelt vid måltider. Insulinpump med fjärrkontroll hade varit bra vid sådana tillfällen hehe Drömmer

Några andra diabetesrelaterade tips kring dagen? 

• Svar på tråden Brudar med diabetes typ1/insulinpump - Tips och trix?
  • CoG

Är det en slang till pumpen som är mer än ett par cm?
    Går det att ta slangen genom klänningen på ngt sätt och ha själva pumpen i en liten väska?
    Fast väskan kanske måste sitta fast i klänningen så att du slipper hålla den...*funderar*

• Cosy

En kopis till mig har diabets. När vi gick på studentbalen hade hon nålen på ryggen och insulin pumpen hade hon i väskan när hon gick och hennes pojkvän satte fast den i sladdedn när hon skulle äta och den satt fast på baksidan av kläningen. Det fungerade bra för henne. Hon behövde lite hjäp men det var ingen som märkte det

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Naive

Är diabetiker själv, och ska också gifta mig i år! Men har dock ingen pump, tar fortfarande sprutor... Men har grubblat mycket över detta tema, utifall att jag börjar använda pump nångång. Jag läste om en tjej som fick en extra liten ficka sydd på insidan av sin klänning (alltså i fodret), och kunde därmed lätt och smidigt komma åt den. Det kräver ju iofs lite vidd i klänningen.... 

Hu hemska tanke att ha den i en separat väska, och sedan ofrivilligt riva ut kanylen av misstag., p.g.a. att slangen fastnat någonstans. Ok, det är iofs den största anledningen till att jag inte har fixat pump själv än.  

• Ellis

Hmm ja väska kanske, sladden är 60cm. Fast jag är mästare på att fastna i saker om slangen hänger ut, särskilt dörrhandtag är min fiende av någon anledning hehe. Eller ni menar att man tar av insulinpumpen från sladden när det inte är måltider? För den pumpar ju lite insulin hela tiden.

Jag har inte klänningen än så jag vet inte om jag kan ta ut slangen någonstans, snörning i ryggen kanske?

För länge sedan var det någon som berättade att de hade pumpen i armhålan på klänning/linne med hjälp av klämman till pumpen. Jag har testat, men det känns ju superklumpigt att ha något i armhålan, och så svettas man också.

Tack för tipsen! :) 

• Alexanders Maria

Jag fick lite James bond feeling när jag läste om problemet, ni vet hur kvinnorna fäster sina vapen på låret . Kanske borde styrka upp strumpebandet så det håller en pump?? ;P

Hahah nja, kanske skulle vara allt för opraktiskt. Speciellt om man önskar bära en sjöjungfruklänning huj huj... ;P

• Ellis
    Naive skrev 2012-05-09 13:33:32 följande:
    Är diabetiker själv, och ska också gifta mig i år! Men har dock ingen pump, tar fortfarande sprutor... Men har grubblat mycket över detta tema, utifall att jag börjar använda pump nångång. Jag läste om en tjej som fick en extra liten ficka sydd på insidan av sin klänning (alltså i fodret), och kunde därmed lätt och smidigt komma åt den. Det kräver ju iofs lite vidd i klänningen.... 

Hu hemska tanke att ha den i en separat väska, och sedan ofrivilligt riva ut kanylen av misstag., p.g.a. att slangen fastnat någonstans. Ok, det är iofs den största anledningen till att jag inte har fixat pump själv än.  
    Jag älskar min pump, men det är ju lite besvärligt när man har klänning (tycker jag som aldrig har klänning). Det jag vill undvika är att behöva gå iväg och krångla med klänning och utstyrsel på bröllopet eftersom klänningarna verkar krångliga nog att ta på en gång. En vanlig knälång klänning kan jag försiktigt dra upp lite och fixa med insulinet och ha pumpen i troskanten istället för byxan, men bröllopsklänningen har golvlängd så det blir lite krångligare.

Så länge jag stoppar ner sladden ordentligt är det ingen fara, men det har hänt när den inte varit ordentligt nerstoppad att jag fastnat i dörrhantag eller råkat få den utryckt på bussen när det var trångt... Men det är sällan, bussen har hänt en gång och jag har haft pump i många år, över 10 år minst. Annars är pumpen för mig en gigantisk frihet då jag alltid glömde mina sprutor överallt innan jag fick pumpen. Fick cykla hem och hämta sprutorna innan jag kunde äta lunchen i skolan osv. Och jag tycker det är lättare att planera livet och spontana aktiviteter.
  • Ellis
    Alexanders Maria skrev 2012-05-09 13:46:14 följande:

Jag fick lite James bond feeling när jag läste om problemet, ni vet hur kvinnorna fäster sina vapen på låret . Kanske borde styrka upp strumpebandet så det håller en pump?? ;P

Hahah nja, kanske skulle vara allt för opraktiskt. Speciellt om man önskar bära en sjöjungfruklänning huj huj... ;P

Hemligt vapen under kjolen hehe. Jag har funderat på det, det finns kardborrband man kan använda till sånt. Men så fort jag rör på mig mycket så kasar den ner och det är inte alltid så skönt där kanylen sitter ;) Men min klänning ska vara en stor A-linjeformad "prinsessklänning" så jag föreställer mig att det är jobbigt/bökigt att fira upp alla lager kjolar.

Jag får testa mig fram när klänningen kommer såklart men ju fler idéer att testa ju bättre :)
  • Ellis
    Naive skrev 2012-05-09 14:24:06 följande:
    En sån här kanske? www.etsy.com/listing/6238456/insuli n-pump-garter-belt
    Undrar om de sitter kvar på vaden nedanför knäet kanske. I så fall kunde jag ha kanylen i låret och då behöver man inte dra upp klänningen så mycket. Borde gå att sy själv bara jag hittar tillräckligt bra kardborr, eller elastiskt band :)
  • hjgs

nu har jag inte diabetes och känner ingen som har pump så om jag kommer med ett dumt tips så ber jag om ursäkt men skyller det hela på okunskap kan man inte göra ett litet pyttehål i klänningen dra igenom sadden och sy en liten "påse" typ Lena PH som matchar klänningen där hon har batteriet till micen eller vad det är och sätta fast i sidan, tänkte att det inte skulle bli massa slang över att fastna i.

• amelian

Jag har inte typ 1 och ingen insulinpump, men har diabetes och förstår problemet. Jag tror att Ellis är inne på en bra idé att sätta den under knäet på benet och nålen i låret, tänk bara på att den måste sitta på utsidan av benet och inte i knäveket eftersom man knäböjer under vigseln. På så viss blir den enkel att komma åt genom att lyfta lite på klänningen. Att ha den på ryggen kan ju vara väldigt tråkigt under själva vigseln då man står med ryggen mot alla en bra stund under vigseln. Det är iaf saker att tänka på om man ska ha kyrklig vigsel.

Ett annat lite jobbigare alternativ kanske kan vara att prata med sin diabetssköterska om det går att gå över till sprutorna några dagar innan vigseln (så man få ordning på det) och sedan gå tillbaka till pumpen dagen efter vigseln. Alternativ så kanske diabetessköterskan har fått frågan tusen gånger innan och har den perfekta lösningen.  

• FinaFina

jag har själv haft pump tidigare , och när jag hade klänning så använde jag en form av "strumpebandshållare" som var till för just detta.. fråga din diabetes ssk så kan hon nog hjälpa dig

• Ellis
    FinaFina skrev 2012-05-09 19:40:02 följande:

jag har själv haft pump tidigare , och när jag hade klänning så använde jag en form av "strumpebandshållare" som var till för just detta.. fråga din diabetes ssk så kan hon nog hjälpa dig

Ja jag ska göra det! :) Hade en form av sådan tidigare för några pumpar sedan med kardborr men det gick upp när jag rörde på mig, och jag ska inte sitta stilla på bröllopet så jag vill veta att det sitter (dans osv). Men det har säkert kommit nya produkter de senaste åren! 

Den från Etsy som Naive länkade till går kanske att sy själv tänkte jag, och kanske i bröllopsstil t.o.m. :) Det gäller bara att hitta bra material som stannar uppe, stretchband är kanske bättre än kardborr. 
  • FinaFina
    Ellis skrev 2012-05-09 20:12:14 följande:
    Ja jag ska göra det! :) Hade en form av sådan tidigare för några pumpar sedan med kardborr men det gick upp när jag rörde på mig, och jag ska inte sitta stilla på bröllopet så jag vill veta att det sitter (dans osv). Men det har säkert kommit nya produkter de senaste åren!

Den från Etsy som Naive länkade till går kanske att sy själv tänkte jag, och kanske i bröllopsstil t.o.m. :) Det gäller bara att hitta bra material som stannar uppe, stretchband är kanske bättre än kardborr.
    jag har för mig jag har sett en i stretchtyg , fanns i svart och vitt .
  • llinda81

min syster har me sån pump, o den brukar hon ha liggandes i behån.. bara till o vända sig om o ta upp den o göra de man ska o sen stoppa ner den igen

• FinaFina
    llinda81 skrev 2012-05-10 15:41:20 följande:
    min syster har me sån pump, o den brukar hon ha liggandes i behån.. bara till o vända sig om o ta upp den o göra de man ska o sen stoppa ner den igen
    ja jag har haft mina fäst i bh:n , typ mellan brösten.. men det beror ju på hur klänningen och brösten ser ut kanske
  • Ellis

Nu är klänningnen köpt så nu kan jag börja planera pumplacering på allvar! Glad halterneck klänning. Fick prova en "bröllopskorsett" som jag ev. ska köpa sen när det närmar sig där det faktiskt nog var tillräckligt utrymme att fästa den i BHn. (Hittade en affär som sålde ut bröllopsklänningar i Malmö, 70% rea och riktigt stort utbud, för eventuella Malmöbor i tråden. Cinderella)

Ska se om det går att ha pumpen nedanför knäet på något sätt också, så behöver man inte ta upp klänningen så mycket. Ifall det är för obehagligt att ha pumpen i BHn.

• MissBroccoli

Hej!

Jag har typ1 diabetes men använder pennor. Kan vara nog så krångligt med stora klänningar men jag ska ha en vädigt enkel knälång så de e inga bekymmer för egen del.

Vad det gäller pump så finns det ju de banden du pratat om tidigare att sätta runt benet, finns även sånna att ha runt midjan (kan vara bra om man har kläder utan fickor) Det går även att sätta pumpen i bh på sidan under armen, eller mellan brösten lite beroende på byst och klänning.

Tänk på att det finns många längder på slangar och det borde inte va några problem att få några extra långa till en sån här dag! blir det en längre slang kanske du kan tejpa fast den på några ställen. Ska du ha den på benet kan du ju trä en tubifast över slangen så hakar du inte i någonstans, utan det ligger tätt mot kroppen (å de är ju vita så de syns inte)  En del pumföretag delar nog ut lite tillbehör gratis (de som gör bs mätar gör ju det i alla fall) så kolla olika pumpföretag om du inte får något av din dia.ssk. Och du behöver ju inte bara vända dig till ditt pumpföretag, låssas att du är lite sugen på att byta pump så kommer de ösa grejer över dig *hehe*

www.rubinmedical.se/&Show=(4)&prod=203378&intShow=prodcard

www.rubinmedical.se/&Show=(4)&prod=203024&intShow=prodcard

Här är två saker jag hittade hos enda stället jag kollade, borde finnas lika mycket hos andra företag

Lycka till!!

Svar på tråden Brudar med diabetes typ1/insulinpump - Tips och trix?