• Lindaam

Guldsmed med cadprogram eller liknande i Skåne?

Hej! Jag håller på att febrilt leta efter en förlovningsring som skall se ut som för många en vigselring skall se ut. Det vill säga en enstensring. Jag hittar inte exakt den jag vill ha och sprang då på Anders Fors hemsida. Han är säkert fantastiskt duktig men jag bor i Malmö. Är det någon som känner till någonting liknande i i Skåne någonstans? Anders Fors använder ju cadprogram för att rita upp modeller vilket jag tycker känns väldigt tryggt, därför vill jag hitta någon som gör det lite närmre hemma. Väldigt tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Guldsmed med cadprogram eller liknande i Skåne?
  • MrsSilfverblad2b

Tyvärr vet jag ingen i Skåne men jag gjorde min egen vigselring på Jarl Sandin i Göteborg och fick den först ritad i CAD. Lite närmre än Stockholm men ändå inte helt nära. Hur som helst så hade jag ett möte med designern, sen skedde all kommunikation kring ändringar osv via mail. Jag blev jättenöjd med min ring!

Sen lite OT, men jag köpte min sten separat på diamantia.com, de har 14 dagars öppet köp dessutom så det kändes tryggt. Då hann jag gå till en guldsmed och få den kollad innan jag helst bestämde mig och jag kom ner otroligt mycket i pris. Min sten är certifierad med GIA, ct 0,41, princess, River, vvs2, en bra sten med andra ord och jag betalade 7000 för den. totalt för ringen inkl guld och tillverkning betalade jag 17.000 (sen hade jag lite rabatt och tillgodo så jag betalade 15000) och jag har fått den värderad till 27500!

Ok, nu kunde jag inte alls hjälpa dig med din fråga men jag ville bara tipsa lite.

12-05-12
  • Lindaam
    MrsSilfverblad2b skrev 2012-05-08 09:36:39 följande:
    Tyvärr vet jag ingen i Skåne men jag gjorde min egen vigselring på Jarl Sandin i Göteborg och fick den först ritad i CAD. Lite närmre än Stockholm men ändå inte helt nära. Hur som helst så hade jag ett möte med designern, sen skedde all kommunikation kring ändringar osv via mail. Jag blev jättenöjd med min ring!

Sen lite OT, men jag köpte min sten separat på diamantia.com, de har 14 dagars öppet köp dessutom så det kändes tryggt. Då hann jag gå till en guldsmed och få den kollad innan jag helst bestämde mig och jag kom ner otroligt mycket i pris. Min sten är certifierad med GIA, ct 0,41, princess, River, vvs2, en bra sten med andra ord och jag betalade 7000 för den. totalt för ringen inkl guld och tillverkning betalade jag 17.000 (sen hade jag lite rabatt och tillgodo så jag betalade 15000) och jag har fått den värderad till 27500!

Ok, nu kunde jag inte alls hjälpa dig med din fråga men jag ville bara tipsa lite.
    12-05-12
    STORT tack för ditt svar! Jag behöver verkligen alla tips jag kan få. Jag har funderat mycket på det här med att beställa separat diamant så ditt tips var mycket hjälpsamt. Jag förstår bara inte varför det är sådan skillnad på diamantpriserna? I London kan man köpa diamantringar för mer än halva priset?!

Du har inte möjligtvis någon bild på din ring? Jag har varit inne på Jarl Sandins hemsida tidigare och det hade varit kul att se hur en faktisk ring ser ut. Stort tack igen!
  • Lindaam

MrsSilferblad, en sak till. Tog Jarl Sandin betalt för sina CADritningar, och drogs den kostanden av isåfall vid köp av ring?

• MrsSilfverblad2b

Hej!

Jag tycker absolut att du ska köpa sten separat! Det är jättekonstigt att det är sån skillnad i pris! Jag förstår inte hur egentligen men det är väl ingen reglerad marknad så alla har rätt att sätta det pris de vill, skulle jag gissa! I somras när jag började kolla på att göra min egen ring fick jag ett kostnadsförslag från Jarl Sandin på en mindre sten (0.35) av sämre kvalitet och skulle få betala 22.000 för den! Nu betalade jag 17.000 för en ring med större och finare sten. Knäppt.

De tog inget betalt för ritningarna och kostnadsfördelningen såg ut så här: 

Kostnadsförslag Vitguldsring till kunds 0,41 ct princess:

Skena Galaxy-2mm stl 50 höjd 1,9 mm                                        2751:- (alt. höjd 2,2mm: 3186
    Materialåtgång vitguld fattning ca 1,5 gr                                        ca 1260:-
    Arbetskostnad (tillverkning för hand)                                              4400:-
    Infattning kunds princess 0,41 ct                                                  1400:- (sker på egen risk, men i ditt fall 
                                                                                                 bör det vara ganska riskfritt då din sten är av hög kvalitet)
    Gravyr (Maskin)                                                                                   0

Verkstadskostnad (slutfinish)                                                         200:-

Ca pris                                                                                                 10 011:-

Jag gjorde ett par ändringar från originalskissen, här är två bilder inkl resultatet:

Hej!

Jag tycker absolut att du ska köpa sten separat! Det är jättekonstigt att det är sån skillnad i pris! Jag förstår inte hur egentligen men det är väl ingen reglerad marknad så alla har rätt att sätta det pris de vill, skulle jag gissa! I somras när jag började kolla på att göra min egen ring fick jag ett kostnadsförslag från Jarl Sandin på en mindre sten (0.35) av sämre kvalitet och skulle få betala 22.000 för den! Nu betalade jag 17.000 för en ring med större och finare sten. Knäppt.

De tog inget betalt för ritningarna och kostnadsfördelningen såg ut så här: 

Kostnadsförslag Vitguldsring till kunds 0,41 ct princess:

Skena Galaxy-2mm stl 50 höjd 1,9 mm                                        2751:- (alt. höjd 2,2mm: 3186
    Materialåtgång vitguld fattning ca 1,5 gr                                        ca 1260:-
    Arbetskostnad (tillverkning för hand)                                              4400:-
    Infattning kunds princess 0,41 ct                                                  1400:- (sker på egen risk, men i ditt fall 
                                                                                                 bör det vara ganska riskfritt då din sten är av hög kvalitet)
    Gravyr (Maskin)                                                                                   0

Verkstadskostnad (slutfinish)                                                         200:-

Ca pris                                                                                                 10 011:-

Jag gjorde ett par ändringar från originalskissen, här är två bilder:

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Oj, texten kom visst med två gånger. Sorry.

12-05-12
  • Lindaam

Wow vad fin! :) Stort tack för dina svar! :) Jag ska helt klart funderar seriöst kring detta!

• MrsSilfverblad2b

Lycka till och hoppas att du får din drömring! Solig

12-05-12
Svar på tråden Guldsmed med cadprogram eller liknande i Skåne?