• Dazzle
    Äldre 5 May 16:39
    2113 visningar
    4 svar
    4
    2113

    Vill ha personlig relation till prästen

    JAg är troende och har alltid drömt om att "min" präst ska viga mig. En präst som har någon relation till mig eller min m2b, någon som man vuxit i sin tro med, någon som döper våra barn i framtiden... Problemet är att jag inte bott särskilt länge i en stad för att skaffa mig en sådan relation, samt att Svenska Kyrkan som jag tillhör sällan har aktiviteter för folk mellan konfirmation och barnafödande. Nu är det två månader tills vi vigs. Vi har inte fått någon bokningsbekräftelse mer än över telefon, vi har inte fått besked om kantor eller vilken präst de erbjuder. För mig är lovandet inför gud huvudsaken med min bröllopsdag å jag kan pyssla ihjäl mig på andra saker men det hjälper inte sorgen i mitt hjärta om inte vigseln blir med någon jag känner att jag har en relation till. Å jag vill inte ringa IGEN å fråga -f ör jag tycker de ska höra av sig. Tycker det e deras jobb. När jag jobbade i Sv. Ky. skickade vi alltid bokningsbekräftelser inom tre dagar med präst och kantor.


    Å ingen jag pratar med tycks förstå, de säger bara att "jaha" eller "jaja, men det löser sig, ni får en präst ska du se". Men jag vill ju ha en som man knyter an till och som om den inte är det så att den blir "vår" präst.


    Ledsen brud

  • Svar på tråden Vill ha personlig relation till prästen
  • Äldre 5 May 17:17
    #1

    Jobbigt.

    Jag ville också känna prästen och veta att jag kan ringa/sms:a och ställa dumma frågor om hundersprövning och efternamnskrångel Tungan ute
    Lösningen var att fråga en vän som är präst. Hon är visserligen inte den präst som jag har växt upp med, men jag känner henne, hon är präst, hon är pensionär så hon vigel/döper/begraver bara på direkt fråga numera.

  • brideo
    Äldre 5 May 17:30
    #2

    Men ligg på för 17! Om det är viktigt för dig och "din" kyrka inte fattar det måste du vara tydligare. De är väl vana att folk ramlar inte odöpta och okonfirmerade och inte har en susning om nånting inom kyrkan. Om du nu är starkt troende och det är viktigt för dig måste du berätta det och inte nöja dig föränn de har förstått. Du kan ju inte sitta och vänta på att en organisation ska fatta sånt. Prata med deras personal så kommer det att lösa sig. 

    Jag känner för övrigt lite samma sak. Kommer ringa dem i mitten av maj inför vår vigsel 30 juni. Lycka till!
     

  • eosinm­immi
    Äldre 5 May 19:34
    #3

    Jag förstår också, klart man vill "känna" prästen lite, men även om du inte hinner direkt, så förklara att det är viktigt för dig att ni pratar igenom tex äktenspapets innebörd! Så kanske det känns som ni har någon mer sorts "relation" o om inte så för framtidens skull!


     


    Jag väntar också på att prästen ska höra av sig, känner inte honom direkt, men har hört på honom par gånger, och han ger rätt "känsla" i kyrkan, glad o optimistisk, vilket är viktigt för oss!


     

  • Dazzle
    Äldre 5 May 23:20
    #4

    Kloka svar allihopa tycker jag!


    Jag får nog ligga på mer. Å jag har frågat tre vänner (har 15 "vänner/bekanta" som är präst men bara några få känns rätt) men fått nej pga semester/resor/tjänstgöring av alla.


    Jag ska åka å lyssna på en ny imorgon lr på onsdag. Men han kanske oxå jobbar.


     


    L

Svar på tråden Vill ha personlig relation till prästen