• W2BE
    Äldre 3 May 00:29
    5952 visningar
    17 svar
    17
    5952

    Svärmor från helvetet...

    Hej, jag har ett dilemma.
    Vi ska gifta oss i sommar och vi har valt att ha vigseln en dag, och bröllopsfesten en annan.
    Nu är det så att mina svärföräldrar (som är skilda) inte kan vara i samma rum.
    Därför valde vi att sära på dem. Svärfar på vigseln och Svärmor på bröllopsfesten.

    NU till problemet. När min M2B ringde och sa detta till sin mor, blev hon rosenrasande för att hon inte fick komma på vigseln och ringde inte honom på 4 veckor. Bör poängtera att min svärmor ENDAST tänker på sig själv. Jag har sagt till min M2B att jag inte tycker att detta är okej och att hon inte behöver komma på festen heller. Men han säger då att han redan bjudit henne.

    Min fästman är väldigt konflikträdd och sist han pratade med henne så sa hon "jag får se om jag kommer"
    Så bollen ligger alltså hos henne!?

    Allvarligt!? Hennes son ska gifta sig och det enda hon kan tänka på är sig själv?

    Jag har sagt rakt ut att hon kommer förstöra min bröllopsfest. Men han är kuvad för henne och jag kan bara stå och se på. Hon har sugit ur så mycket energi från mig i och med detta och jag vill ärligt talat inte se kärringen på bröllopsfesten heller.

    Har också fått höra att hon går runt och snackar om detta med folk.

    VAD ska jag göra!?

  • Svar på tråden Svärmor från helvetet...
  • ammya
    Äldre 3 May 00:50
    #1

    hur hon beter sig är så j*vla dumt (ursäkta uttrycket) att hon snackar me folk om det här gör ju inte saken lättare för er två....de bli ju ba värre men snacka med din man om att du inte vill ha hon där.. säg hur du känner... men de känns nästan som att hon kommer förstöra bröllops festen för er med hennes ordförråd :/ men om han ringer till henne och säger att hon inte får komma för hon beter sig så illa mot honom och hon bli skit sur och vill int snacka med honom... skit i henne ni lever lyckliga i alla era dagar utan henne för då är hon inte värd att få se sin son gifta sig för då skulle hon ha brytt sig mer och försökt hjälpa till och allt :) hoppas de löser sig

  • W2BE
    Äldre 3 May 01:53
    #2

    Jag känner att det har gått för långt och att hon har tagit upp alldeles för stor plats, men jag känner mig så maktlös då jag inte kan påverka min M2B.
    (jag har ju trots allt redan sagt till honom att hon kommer att förstöra festen)

    Det gör ju inte saken bättre heller att jag vet hur hon har behandlat min M2B under hans uppväxt. Jag kan säga som så att hon är inte ens värd att kallas mamma...

    Jag skulle lätt kunna säga vad jag tycker rakt upp i hennes ansikte, men i och med att min m2b är så kuvad för henne (och jag förstår till viss del varför, för det här är en människa man inte vill komma i klinch med)
    Så jag vet helt enkelt inte om jag har min man i ryggen.

    Nu går jag nästan och hoppas på att det ska dyka upp något mer, att hon gör bort sig så att vi kan säga morrs och goodbye.

    Ska jag höra av mig till henne? Eller ska jag bearbeta min M2B mer?

    Tack för svar!

  • brideo
    Äldre 5 May 17:53
    #3

    Din blivande kanske behöver att du bestämmer för er båda och sätter ner foten om han inte kan det inför henne och inte ens kan säga till dig att han inte klarar det. Skulle dock prata igen med min blivande och få honom att ta nån form av ställning så att ni står enade. Sedan kan du lyfta honom och sätta ner foten gentemot svärmor men du måste hahonom med dig.

  • Marylo­js
    Äldre 5 May 21:11
    #4

    Det är ju faktiskt hans mamma, och ska någon sätta ner någon fot eller ha någon åsikt om huruvida hon ska vara där eller inte är det väl ändå han???

  • bridet­obe201­3
    Äldre 5 May 21:38
    #5

    Kan ju tycka att man som vuxen borde kunna bita ihop och sköta sig vid ett sådant tillfälle. Kan man inte hålla sams vid en sådan tillställning ska man kanske inte komma alls.....


    Hoppas ni kommer fram till en lösning så hon slipper ta all energi..


    1/6 2012
  • W2BE
    Äldre 7 May 16:36
    #6

    Jag önskar att de kunde bita ihop men hon är en egoistisk människa som bara vill ställa till med drama. Så jag förstår att svärfar inte vill vara i samma rum som henne då hon smutskastar honom så fort hon får tillfälle. Och det får bara inte förstöra våran dag.

    Jag önskar att jag kunde prata mer med min blivande om detta. Han tycker mest att jag inte ska lägga energi på henne och bara skita i henne. Han vill helst inte ta upp henne till diskussion. Försökte idag, men tror att det bara ger negativ effekt då han troligtvis kommer att undvika berätta saker om vad hon gjort och sagt till mig.
    Men jag måste fösöka prata med honom.

    Snart ska inbjudningarna postas i väg, och detta är med en klump i magen.

  • Äldre 7 May 17:51
    #7

    ärligt talat.. skild och bitter på varann eller inte, när deras barn ska gifta sig får dom väl för f*n skärpa sig och bete sig som vuxna! 

  • Dejli
    Äldre 7 May 18:00
    #8

    Vad har han för relation till sin pappa? Jag hade nog faktiskt struntat i vilka som kommer överens med vem och bjudit båda två till hela tillställningen, och om det inte passar så får de besluta själva att stå över... det finns en gräns för hur mycket man kan dalta med vuxna människor. Om hon inte kan bete sig som folk så är det kanske bättre att inte bjuda henne alls, hon verkar ju inte uppskatta det ändå.

  • W2BE
    Äldre 7 May 20:48
    #9

    Han har en okej relation till sin pappa. Grejen är den att vi testade att bjuda båda på vår sons dop, vilket resulterade i att bara Morsan kom. Efter dopet gick hon runt och tog åt sig cred och sa till folk att hon hade stått för hela kalaset, vilket det inte var. Det var vi och mina föräldrar som gjorde det.
    Hon kan inte förstå hur andra tänker och kan inte sätta sig in i andras situationer. Och en hejare på att ljuga och snacka en massa skit för att få empati.

    Så jag vill hellre se hans pappa på vigseln för han har inte gjort oss/min man något ont. Men det är han som avböjer eftersom att hon bara kommer att ösa skit och ställa till med scener om de ses.

    Det blir som sagt inte lättare när jag vet att hon misshandlat min blivande under hans uppväxt. (Och hur han har kunnit blivit världens finaste och omtänksammaste kille har jag undrat mångar gånger)

    Jag vet inte hur jag ska/kommer att reagera när vi ses nästa gång. Hon skulle ALDRIG erkänna att hon någonsin gjort något fel.

    Hon började också att dra in mina förädrar som är gifta in i det hela:
    "VARFÖR FÅR DOM KOMMA PÅ BÅDE VIGSELN OCH FESTEN???"

    Jag blir bara så ledsen. Mest för min man som står emellan på något vis.

    Är det jag som ska bita ihop på min bröllopsfest för att "alla" ska vara nöjda?

  • Äldre 7 May 21:10
    #10
    W2BE skrev 2012-05-07 20:48:25 följande:

    Han har en okej relation till sin pappa. Grejen är den att vi testade att bjuda båda på vår sons dop, vilket resulterade i att bara Morsan kom. Efter dopet gick hon runt och tog åt sig cred och sa till folk att hon hade stått för hela kalaset, vilket det inte var. Det var vi och mina föräldrar som gjorde det.
    Hon kan inte förstå hur andra tänker och kan inte sätta sig in i andras situationer. Och en hejare på att ljuga och snacka en massa skit för att få empati.

    Så jag vill hellre se hans pappa på vigseln för han har inte gjort oss/min man något ont. Men det är han som avböjer eftersom att hon bara kommer att ösa skit och ställa till med scener om de ses.

    Det blir som sagt inte lättare när jag vet att hon misshandlat min blivande under hans uppväxt. (Och hur han har kunnit blivit världens finaste och omtänksammaste kille har jag undrat mångar gånger)

    Jag vet inte hur jag ska/kommer att reagera när vi ses nästa gång. Hon skulle ALDRIG erkänna att hon någonsin gjort något fel.

    Hon började också att dra in mina förädrar som är gifta in i det hela:
    "VARFÖR FÅR DOM KOMMA PÅ BÅDE VIGSELN OCH FESTEN???"

    Jag blir bara så ledsen. Mest för min man som står emellan på något vis.

    Är det jag som ska bita ihop på min bröllopsfest för att "alla" ska vara nöjda?

    usch... det är så jobbigt sånt där. Hon är ju så jäkla omogen! herrejisses skärp dej quinntimmer! 


  • Myt
    Äldre 10 May 20:18
    #11

    Jag skulle bjudit båda till både vigsel och fest, låtit dem själva ha problemet med att vistas eller inte i samma lokaler och inte låtit detta ockupera utrymme i min hjärna. Du har väl förmodligen annat att tänka på...?

  • W2BE
    Äldre 12 May 02:24
    #12

    Nu är det så att om vi bjuder båda på både vigsel och fest så är det en person som kommer att visa sitt tryne där, och det är Svärmor. Jag önskade också att det var så enkelt, men jag förstår varför svärfar och hans fru inte vill vara i samma lokal, och vi har valt att sära på dem av den anledningen.

    Nu träffade jag min svåger här om dagen och fick höra att hon pratar om oss med alla hon känner. Hon har även ringt honom och spytt galla över båda honom och oss, antagligen för att han står på vår sida.

    Jag pratade med min blivande och han förstod inte riktigt, förens jag började gråta och försökte få honom att förstå att det inte bara är honom hon pratar illa om, utan även mig och vår son.
    Han är antagligen van vid att höra hennes skitsnack så att han är helt avtrubbad, men jag försöker få honom att förstå att det inte är okej och det verkar som att han förstår mig.

    Hon ska plötsligt i samma veva som hon snackar skit om oss, ta semester för att fira min blivandes födelsedag. Hon får inte sova hos oss, utan ska sova hos en vän så jag slipper träffa henne. Väl där ska han ta ett snack med henne.

    Finner hon sig inte i det vi har att säga, är hon inte välkommen på festen.

  • fruwes­terlun­d
    Äldre 13 Jun 10:01
    #13

    jag skulle också ha bjudit båda till vigseln och festen. Det är ju ändå hennes son son gifter sig. Kan man inte sköta sig så får man helt enkelt gå från tillställningen. Då har ni också satt ner foten och hon får skämma ut sig så folk får se hur hon är...

  • I Wixen
    Äldre 6 Jul 21:11
    #14

    men låt henne komma på båda om hon vill, men ge svärfar samma valmöjlighet. i värsta fall får ni slänga ut den som brusar upp först. det är er dag dom får fan ta och uppföra sig som vuxna.
    min "svärmor" klara inte av att se sin exmake men aldrig att hon skulle få hålla i taktpinnen på MIN bröllopsdag.

  • W2BE
    Äldre 8 Jul 21:46
    #15

    Fast om du vet att din svärmor har misshandlat din blivande man under hela hans uppväxt och sedan inte ens har mage att erkänna att hon gjort fel. Och dessutom snackar Skit om din familj. Då kanske man känner att man inte vill riskera att någon förstör ens bröllopsdag. (Ja hon är fullt kapabel till det) Det är min man som främst har valt att sära på dem. (För han har själv sett henne in action) Min svärfar är väldigt snäll och har aldrig gjort något ont mot oss, varför ska han straffas? Vi vill ju ha honom med. Nu har iaf min m2b tagit ett rejält snack med henne och förklarat att hon inte ska vara arg på oss, det är inte vi som har fuckat upp det. Jag har ruttnat på henne nu och känner att hon inte ska bestämma längre. Hon har sagt att hon ska försöka bättra sig, men dyker det upp en liknande situation igen så orkar vi inte mer.

  • W2BE
    Äldre 8 Jul 21:55
    #16

    Bör kanske påpeka att vi är ett väldigt litet sällskap på vigseln. Alltså kan man inte riktigt försvinna i mängden...

  • Anneli­256
    Äldre 8 Jul 22:06
    #17

    Vill dela med mig av min historia. Min mamma o pappa hade inte pratat med varandra på ung 25 år. Speciellt min mamma är och var ganska bitter. Det gick absolut inte att bjuda båda. Vågade inte berätta för henne om jag hade träffat min pappa. Han var inte så snäll i munnen alltid heller. När min mellersta son konfirmerades så vågade vi inte berätta för henne eftersom vi valt att bjuda honom. När äldsta sonen tog studenten så vägrade hon komma för att han var bjuden, sonen ringde t om och tiggde och bad om att hon skulle komma, det var hennes första barnbarn som tog studenten oxå. När jag o min make skulle gifta oss satte han ner foten dock, Han sa vi bjuder båda och dom får fan ta mig skärpa sig den dagen. Dom kom båda två. Dom pratade med varandra, och döm om min förvåning när dom tom dansade.. undrens tid är inte förbi. Men om det verkligen inte går så hade jag hellre bjudit din svärfar och hans fru än henne. Försök stötta din blivande i ett sådant beslut om det går. I mitt fall så var det min make som satte ner foten ordentligt. Jag hade ont i magen av bara tanken men i detta fallet så gick det ju jättebra. Lycka till.

Svar på tråden Svärmor från helvetet...