• Noomi01

Toastmaster for dummies? :)

Hej! I sommar ska jag vara toastmaster på en av mina närmaste vänners bröllop och jag ser verkligen fram emot det. "Problemet" är dock att jag knappt aldrig varit på bröllop så jag har inte så bra koll på vad som ska göras för att allt ska bli så lyckat som möjligt. Jag har pratat med paret och tanken är att jag ska ha koll på det mesta och vara ansvarig för en stor del av festen, något som känns väldigt roligt! Men paret har knappt aldrig varit på bröllop innan (vi är alla i yngre 20-åren) så de har inte heller så bra koll på vad som "brukar" göra en trevlig fest. De är mest fokuserade på att få gifta sig - festen har de inte så mycket tankar om än och därför hamnar ett stort lass på mig att planera och fixa (vilket jag tycker är roligt). Därför behöver jag tips! Vad brukar en toastmaster göra? Vad gör en bra fest? Vad ska jag tänka på?
    Även om jag har huvudansvaret för festen så har jag en stab av goda vänner som alla är väldigt måna om att få hjälpa till där det behövs.
    Tack på förhand för svaren! Glad

• Svar på tråden Toastmaster for dummies? :)
  • JuliBrud89

Jadu.. Jag undrar också! Min bror ska vara vår toastmaster. Men som jag førstått det så ær ett stort jobb att passa in med taler under middagen (och på festen om alla gæster inte kommer på middagen), om någon vill gøra något (typ arbetskamerater som sjunger) bla bla så ska toastmastern tajma detta med maten/kaffe kaker, samt att hælsa alla vælkomna (?) och sånna saker som att sæga, "nu ær det kaffe och kaker", ja, berætta før folket vad som kommer hænda under dagen/kvællen :) Så tror jag :P Lycka till!!

• Misswert

Vår tanke är att vår tastmaster skall vara något av en spindel i nätet. Vi har skrivit ut hans namn och nummer i inbjudan så att de som vill hålla tal eller något skall höra av sig till honom. Så då kan han på så sätt styra upp festen efter bästa möjliga förutsättningar. Han kommer ha lite ögonkontakt med kökspersonalen så att det inte blir ett tal just när maten kommer. Han kommer också hålla ett välkomst tal, med lite info (typ att rökning enbart få ske på framsidan). Lösa diverse mindra problem som dyker upp under dagens gång. Han kommer också hålla i min sambos svensexa då han inte har någon maskalk.

Jag veta att vissa vill att deras toastmasters skall göra festhäftet, men det ville jag göra själv, då vi skall ha en karta över borden med namn på alla gästerna.

Annars så tror jag det är väldigt olika vad paret förväntar sig av dig som toastmaster/madame. Prata med dina föräldrar, eller någon annan som är lite äldre eller som ahr varit med på några bröllop.

Vad du bör tänka på:

Planera inte för mycket, låt festen flyta lite. Det kan lätt bli för mycket.

Lägg upp ett preminärt schema, och snåla inte med tid för maten. Det tar ganska lång tid att äta medans man pratar med de andra runt bordet.

Lägg inte alla talen efter varandra, det kan då bli långtråkigt att sitta och bara lyssna.

Hur har de gjort med musiken? Liveband eller Dj? Kan vara bra att någon möter upp den/de så att de vet var de skall vara någonstans.

Beroende på hur dina vänner är, så kan du ju lägga in en lek eller två.

Ett förslag är en frågelek, där brudparet sitter på varsin stol med ryggen mot varande och har en sko av varje (en herrsko och en brudsko). Sedan skall man ställa frågor som de svarar antingen han eller hon på. Tex. Vem städar mest hemma? Vem bäddar sängen oftast?..... Svarar då bruden att det är hon så håller hon upp sin sko och tycker hon att det är hennes man så håller hon upp hans sko.

En annan lek är den då bruden skall känna igen sin mans ben. Ställ upp tre eller fyra killar med ett byxben uppdraget och sätt ögonbindel på bruden. Sedan skall hon känna på benen och försöka lista ut vem av dem som är hennes man.

Det finns lekar i oändlighet.

Det är vad jag så på rak arm kommer på, men som sagt det är väldigt olika.

Hoppas jag har hjälpt er något!

• PiaCarina

En toastmaster/madam ska egentligen bara hålla reda på talen och logistiken med köket, så att seritörerna inte kommer med varmrätten just som någon ska hålla tal.Det är ju så att servisen stannar upp helt så fort det är tal, så även om de står beredda med varmrätten så ska de inte ställa fram den om det är någon som talar
    Toastmastern läser även upp ev. telegram.

Men rollen har utökats bl a till festfixarrollen, så det är upp till brudparet och toastmastern vad som ska åligga honom/henne.

Det är då bra att hälsa alla välkomna, då alla sitter ner, och kort informera om vad som händer, tex paus mellan varmrätt och kaffet för en bensträckare, rökning tillåten, i så fall var o lite så...
    Stäm av med köks/restauranansvarig om vad som ska hända under kvällen, och hur talen o spex ska ligga så de kan servera maten i lugn och ro.

Lycka till!

Svar på tråden Toastmaster for dummies? :)