• LitenSandra

Vill bara få skriva av mig

Måste bara få avreagera mig lite. Jag har ett problem. Jag och min sambo kommer att gifta oss 11/8 2012. Det mesta är ordnat och inbjudningarna skickade för mer än två månader sen. Till saken hör att min mamma fyller 50 år den 22/6, men kommer att ha fest 7 juli (dvs. 4 veckor före vårt bröllop). Det är inget konstigt med det, kul att hon vill ha fest! Det tråkiga är nu att hon vill boka samma lokal som vi har bokat till bröllopet! Och hon kommer bjuda samma personer som vi bjudit på bröllopet (släkten) och jag får henne inte att förstå att det inte passar att vara i samma lokal med samma gäster med bara 4 veckors mellanrum. Jag tycker att det förtar hela känslan av lokalen som vi vill skapa. Ingen i vår släkt har varit i den lokalen tidigare heller... Har sagt det till henne, men hon förstår inte och skämtar bort det. Är det jag som är känslig?? Min sambo känner lika, hur ska jag få henne att förstå??

• Svar på tråden Vill bara få skriva av mig
  • Linda L
    LitenSandra skrev 2012-05-01 22:51:54 följande:
    Måste bara få avreagera mig lite. Jag har ett problem. Jag och min sambo kommer att gifta oss 11/8 2012. Det mesta är ordnat och inbjudningarna skickade för mer än två månader sen. Till saken hör att min mamma fyller 50 år den 22/6, men kommer att ha fest 7 juli (dvs. 4 veckor före vårt bröllop). Det är inget konstigt med det, kul att hon vill ha fest! Det tråkiga är nu att hon vill boka samma lokal som vi har bokat till bröllopet! Och hon kommer bjuda samma personer som vi bjudit på bröllopet (släkten) och jag får henne inte att förstå att det inte passar att vara i samma lokal med samma gäster med bara 4 veckors mellanrum. Jag tycker att det förtar hela känslan av lokalen som vi vill skapa. Ingen i vår släkt har varit i den lokalen tidigare heller... Har sagt det till henne, men hon förstår inte och skämtar bort det. Är det jag som är känslig?? Min sambo känner lika, hur ska jag få henne att förstå??
    Oj, hur är din relation till din mamma? förlåt att jag frågar, menar inget illa men det är otroligt okänsligt av henne. tråkigt, men prata allvar med henne, säg som du känner och tänker så borde hon väl förstå?

• Em284

Det är inte du som är känslig LitenSandra! Jag kan förstå att ni inte vill att hon har festen i samma lokal som ni bara 4 veckor innan.  Ni var faktiskt först med att boka just denna lokal så därför får hon byta. Varför vill hon ha just den lokalen? Kan ni hjälpa henne att hitta en annan lokal?

Samtidigt tror jag dock inte att gästerna bryr sig lika mycket som ni om de får komma till samma lokal igen, det är ju två helt skilda tillställningar men jag förstår verkligen er känsla.

• Stike

Jag förstår dig skulle också blivit ledsen. Man kan ju inte låta bli att känna att hon snor lite uppmärksamhet! Fånigt eller ej, vi vill alla känna oss speciella till bröllopet, i all planering osv. Att hon tar samma lokal innan bröllopet känns som att hon snor uppmärksamheten lite. Jag skulle också blivit ledsen! Jag förstår dig!Rynkar på näsan

• LitenSandra

Jag och min mamma har en riktigt bra relation, har alltid haft det! Därför blev jag så förvånad att hon nu, helt plötsligt vill boka samma lokal till hennes 50års fest som vi ska ha till bröllopet... Jag får se vad som blir av det hela, hon har inte bokat något ännu. Men jag ska försöka säga precis vad jag känner och vara tydlig. Men det känns jobbigt... Tack för att det inte bara är jag som känner så!

• Linda L

Skickar en kram, och hoppas det löser sig för er

• SkövdeSophie

TS: Jag tror du gör helt rätt som pratar med henne. Säg precis hur du känner det. Ett tips kan vara att skriva upp stödord så att du verkligen får sagt vad du vill. Du kan ju även hjälpa henne att hitta andra bra lokaler. Lycka till!

• Vilse

Och jag säger tvärt emot alla andra.

Vad är där att bli sur över??

Det är en lokal - hon lär ju inte pynta den som om det vore ett bröllop. (då kan jag förstå om du hade reagerat)

• Aniara4

Jag tycker det beror på vad man bor och hur utbudet av lokaler är där. Bor man i en större stad med många fina ställen att välja mellan kunde hon väl säkert hitta något eget, men om det bara finns några få ställen att välja mellan kanske det är svårt att hitta något annat som passar.

Hälften av era gäster kommer ju inte att vara på hennes fest, och som sagt, ni får väl satsa på dekorationerna. Om hon inte kan tänka sig att byta lokal då.

• niriel

Oh, jag förstår dig, verkligen. Jag skulle bli väldigt ledsen, även om man självklart kan dekorera och duka annorlunda etc etc. Men man vill ju att bröllopsdagen ska vara så unik som det går, och om hälften av gästerna har varit i samma lokal så kort tid innan, det kommer ju säkert "jamen när din mamma hade festen hade hon så hiiimla fina dukar/servettvikningar/blabla" att det troligen förtar känslan för ert bröllop. Så skulle jag känna. Men om jag tänker hur min mamma skulle ha tänkt så gissar jag att hon mest skulle tänka att oj så smidigt, om min dotter har kollat in den lokalen är den säkert bra och lagom i budget, det blir enkelt och praktiskt och skulle nog inte tänka att jag tyckte det var jobbigt om jag inte uttryckligen satte mig med henne och förklarade precis hur jag kände det.

Jag vet inte om det här var till någon hjälp alls, men jag förstår dig och hoppas att det löser sig för dig!

• Anneli256

jag har inte läst igenom alla inläggen.. men jag tänker så här..

Jag tror inte din mamman menar något illa.. men kan du inte hjälpa henne att hitta en "egen" lokal då.. samtidigt som du förklarar för henne hur du känner.. Jag tror att det hade blivit ett bra sätt att reda upp det...utan att det hade blivit sura miner

Lycka till.

• Anonym (TS)

Tack alla. Det var bara skönt att få skriva av sig. Mamma har inte bokat något ännu och jag har förklarat för henne hur jag/vi känner. Jag hjälper henne allt jag kan med att hitta en annan lokal och det är inga sura miner eller bråk.

• brideo

Men hallå?! Knasbollemamma tycker jag! Det klart hon inte ska ta "er" lokal! Låter som ett typsikt fall av "min dotter ska gifta mig och nu får jag fnatt, trots att jag annars är en sansad och bra person". Det händer runt omkring brudpar har jag märkt, att både föräldrar och släktingar, beter sig korkat och okänsligt och sedan inte kan förstå varför. Jag tror det handlar om uppmärksamhetstörst. Prata med henne och var mycket tydlig med att ni inte accepterar att hon tar samma lokal. Ert bröllop är faktiskt "viktigare" än hennes födelsedag. Hon kommer ju fylla jämt igen men ni gifter er bara en gång. 

• MalinH84

Vad skönt att ni pratat om det och du sagt vad du känner. Tror inte alls hon menade något illa med det, tänkte nog bara att det var en trevlig lokal och perfekt till fest. Men hade kännt precis som du, man vill ju helst inte ha en fest i samma lokal så tätt inpå, även om man dekorerar olika och så. Hoppas ni hittar en ny fin lokal till hennes 50-årsfest!!!

Svar på tråden Vill bara få skriva av mig