• LindaP87

    Gifta sig i Italien

    Hallå!


    Jag/vi =)  är i början utav vårt bröllopsplanerande. Jag föddes i Rom och har därför en koppling dit och vi har semestrat mycket i Italien så jag skulle så gärna fly Sverige för att gifta mig i Italien!


    JAg föddes som sagt i Rom men har ju varit i flera stora städer och på Sardinien och Sicilien så jag känner att jag inte riktigt kan vlja vart i landet.


    Någon som har ett ställe att rekomendera? Hur har ni andra gjort? Har ni planerat själva eller tagit hjälp av en bröllopsplanerare? Det känns ju så klart lite läskigt nr det är långt bort och att vi pratar olika språk, även om jag har tänkt att börja lsa italienska igen.


    Kom gärna med massor tips och idéer!


     

  • Svar på tråden Gifta sig i Italien
  • studs

    Hej!

    Om jag skulle få gifta mig i Italien så skulle jag utan att tveka välja  den lilla staden Bellagio vid Comosjön, en oerhört pittoresk och romantisk stad/by. Inte undra på att många av världens celebriteteter väljer att skaffa en bostad just vid denna sjö.

    Drömmen för mig vore att få fotografera ett bröllop här någon gång, jag upplever denna sjö som betydligt trevligare å gemytligare än Gardasjön.

    Nu har jag inte varit på varenda plats i Italien men dock på dom platser som du nämner  i ditt inlägg,  det finns ju massor med andra platser självklart men detta är mitt val.....

    Lycka till med eran planering//J 

  • LindaP87

    Hej Studs.


    Tack för tipset! Det verkar jättefint i Bellagio!


    Jag kikade lite runt Verona/garda sjön igår. Fördelen med att ta det där var väl att det fanns svenskar där som kan hjälpa till o boka o hålla kontakten. Har även sett att man an få hjälpa med det av Fritidsresor men det känns som att det kan bli dyrt.?


    Vart bodde du i Bellagio?


    /Linda

  • studs

    Hej Linda!

    Jag bodde i Milano och åkte fram å tillbaka på min MC under dom dagar jag besökte Como, det går även tåg till å från Milano tar ca en timme, problemet blir då att man kommer till staden Como och får därifrån åka färja vidare till Bellagio, är dock osäker på hur lång tid den turen tar. Mitt råd är varmt att man har tillgång till bil för att kunna utforska alla små ställen runt Como.

    Vill dock starkt avråda från att köra i Milano, trafiksystemet är mycket knepigt upplagt i den staden.

    Halva nöjet är att planera så planera på så mycket det bara går//J 

  • LindaP87

    Tack för dina svar Studs.


    Dock har jag nog kommit på att jag ska nog kontakta en av våra gamla grannar som bor i Grottaferrata, utanför Rom, o prata med henne och ta en vigsel o bröllop runt Rom-trakten. Då kan jag få hjälp av henne och få bra tips om resturang osv. Men det finns ju så många fina ställen i Italien så det är ju inte klokt!


     

  • LindaP87

    Jag gick in på din profil Studs o såg att det står att du jobbar med bröllop. Är det att du fotograferar?


    HAr du några tips i allmänhet angående bröllop?


     

  • milla1

    Tycker det låter bra att du har en kontakt i Rom som kanske kan hjälpa dej lite och tipsa!Vi gifter oss på Sicilien i sommar, borgligt men min blivande är därifrån så på så sätt blev det ju lättare, har släkten, språket osv.Trots det var det en hel del pappersarbete, möte på it. ambassaden osv och det är nervöst att planera på avstånd...!Men det går!Och det får liksom bli som det blir:) Det går väl också att ta kontakt med tex svenska ambassaden i rom och höra er för?!Bra att ha allt praktiskt på plats, så kan man börja med det roliga!Lycka till!

  • studs

    Hej Linda!

    Du har ju anknytning till Rom så det låter förståligt att ni väljer omgivningarna runt Rom då ni även kan få råd och tips från personer ni känner på plats.

    Du undrar om jag har några generella tips angående bröllop, och mina råd är

    1) Se till att ni har gått om tidsmarginaler på bröllopsdagen, det mesta tar längre tid än man tror
    2) Se till att ni har hjälp med att fixa det som måste fixas på bröllopsdagen, ni skall inte behöva tänka på att saker måste ordnas denna dag, det får andra göra.
    3) Nu vet jag inte när på året ni skall gifta er, men skulle det vara under den varma perioden så försök att välja bröllopskläder därefter, inte frack, svart kostym med väst, jätte stor bröllopsklänning osv osv för ni kommer troligtvis att bli oerhört varma speciellt om ni skall ha en fotograf som vill fotografera er på en massa olika ställen runt om i bröllopstrakten
    4) Se till att ni får gott om sömn natten innan bröllopet så att ni är ordentligt utsövda för det kommer att bli en lång dag (som går alldeles för fort)
    5) Njut utav ERAN dag, låt inget få er ur balans, blev inte tårtan så som ni hade tänkt er så är inte detta hela världen eller om nått annat inte blev precis som ni hade tänkt er
    6) Det är bättre med ett par sköna skor än dom där skitsnygga Louboutin skorna som skaver som attan.

    Lycka till//J 

  • LindaP87
    milla1 skrev 2012-05-01 08:33:13 följande:

    Tycker det låter bra att du har en kontakt i Rom som kanske kan hjälpa dej lite och tipsa!Vi gifter oss på Sicilien i sommar, borgligt men min blivande är därifrån så på så sätt blev det ju lättare, har släkten, språket osv.Trots det var det en hel del pappersarbete, möte på it. ambassaden osv och det är nervöst att planera på avstånd...!Men det går!Och det får liksom bli som det blir:) Det går väl också att ta kontakt med tex svenska ambassaden i rom och höra er för?!Bra att ha allt praktiskt på plats, så kan man börja med det roliga!Lycka till!


    Milla! Vart på Sicilien ska ni gifta er? Hur går en borglig vigsel till i Italien? Låter ju helt underbart! Vad är det för papperarbete? Kanske är enklast att kolla med ambasaderna. Jag känner, o framför allt så känner min m2b att det är nervöst eftersom det är långt bort. 
  • LindaP87
    studs skrev 2012-05-01 10:18:51 följande:
    Hej Linda!

    Du har ju anknytning till Rom så det låter förståligt att ni väljer omgivningarna runt Rom då ni även kan få råd och tips från personer ni känner på plats.

    Du undrar om jag har några generella tips angående bröllop, och mina råd är

    1) Se till att ni har gått om tidsmarginaler på bröllopsdagen, det mesta tar längre tid än man tror
    2) Se till att ni har hjälp med att fixa det som måste fixas på bröllopsdagen, ni skall inte behöva tänka på att saker måste ordnas denna dag, det får andra göra.
    3) Nu vet jag inte när på året ni skall gifta er, men skulle det vara under den varma perioden så försök att välja bröllopskläder därefter, inte frack, svart kostym med väst, jätte stor bröllopsklänning osv osv för ni kommer troligtvis att bli oerhört varma speciellt om ni skall ha en fotograf som vill fotografera er på en massa olika ställen runt om i bröllopstrakten
    4) Se till att ni får gott om sömn natten innan bröllopet så att ni är ordentligt utsövda för det kommer att bli en lång dag (som går alldeles för fort)
    5) Njut utav ERAN dag, låt inget få er ur balans, blev inte tårtan så som ni hade tänkt er så är inte detta hela världen eller om nått annat inte blev precis som ni hade tänkt er
    6) Det är bättre med ett par sköna skor än dom där skitsnygga Louboutin skorna som skaver som attan.

    Lycka till//J 

    3) Jag har funderat på det där med klädsel, för vi vill ju gifta oss på sommaren ev sensommaren för att slippa den värsta hettan. O jag vill inte ha någon överfluffig klänning men jag vet inte hur min m2b skulle klä sig..? Han är ju ganska varm utav sig ändå så han vill ju inte ha för mycket på sig men samtigit vill man ju inte att han ska ha shorts.. Några idéer där?


    Milla, hur gör ni? Har ni valt ut era kläder redan?


    5) Jag ska verkligen försöka att inte bli en Bridzilla! Och speciellt om det blir ett bröllop i Italien, då är det ju ännu svårare att styra över och då känner jag att vi kommer inte t.ex. dekorera borden vid middagen på samma sätt som vi kanske hade gjort om vi gift oss hemma osv..


    6) Haha, skomisstaget gjorde jag på min bal, hade 10 cm klack o blåsor under hela foten vid kvällens slut! Aj.

  • lmcl

    Jag har kompisar som gifte sig i Italien i höstas, och det är tydligen ett enormt pappersarbete för att kunna gifta sig där. De tog hjälp av en agentur som översatte alla dokument, och sen fick de lämna in papper hos borgmästaren några dagar i förväg, och enligt agenturen kan man inte vara säker på att italienarna är nöjda med alla dokument förrän själva bröllopsdagen... Det verkar vara något av ett lotteri med den italienska byråkratin, så det kan ju vara bra att kolla upp innan vad som gäller!

  • LindaP87
    lmcl skrev 2012-05-01 11:46:12 följande:
    Jag har kompisar som gifte sig i Italien i höstas, och det är tydligen ett enormt pappersarbete för att kunna gifta sig där. De tog hjälp av en agentur som översatte alla dokument, och sen fick de lämna in papper hos borgmästaren några dagar i förväg, och enligt agenturen kan man inte vara säker på att italienarna är nöjda med alla dokument förrän själva bröllopsdagen... Det verkar vara något av ett lotteri med den italienska byråkratin, så det kan ju vara bra att kolla upp innan vad som gäller!

    Jaha, där ser man!


    Jag ska nog ta o kolla med någon ambassad innan vi planerar allt för mycket. Borde väl vara Svenska Ambassaden i Rom som man kontaktar eller?

  • milla1
    LindaP87 skrev 2012-05-01 10:53:08 följande:
    Milla! Vart på Sicilien ska ni gifta er? Hur går en borglig vigsel till i Italien? Låter ju helt underbart! Vad är det för papperarbete? Kanske är enklast att kolla med ambasaderna. Jag känner, o framför allt så känner min m2b att det är nervöst eftersom det är långt bort.
    Hej Linda! Vi gifter oss i en liten stad söder om Taormina/Giardini Naxos, där min (snart!) man är född. Jag vet knappt själv hur en borglig vigsel går till...(hjälp!) Det kommer vara en vigselförättare från "il comune" - som jag hoppas få träffa innan och se vad han ska säga - så jag förstår ordentligt...!Det finns plats för 80 gäster, ett gammalt vackert rum har jag hört - och vi ska ha lite musik också där. Får nog berätta mer efteråt hur det var.. Har köpt våra kläder här - det finns inte tid att göra det där då man ofta måste beställa kläder. Allt har planerats härifrån. Min kära var nere för att prata med "il comune" och han som har restauranten osv.....Hans kusin har också hjälpt oss mkt. På plats är det mest detaljer kvar, blommor, dekorationer, hår, tårta osv...OM det är krångligt med alla papper (kolla it. amassaden i sverige och skatteverket plus konsulatet i Rom? vad ni behöver plus få tips av dem) Ofta är det vissa papper som behövs i Sverige, och andra som ska till Italien. Annars kan man väl gifta sig direkt på Svenska konsulatet i Rom el. i svenska kyrkan ochg sedan ha fest på ngn underbar restaurant?? Det borde vara det lättaste??Ska ni bjuda ner gäster?Eller vara själva...?
  • LindaP87
    milla1 skrev 2012-05-01 19:58:19 följande:
    Hej Linda! Vi gifter oss i en liten stad söder om Taormina/Giardini Naxos, där min (snart!) man är född. Jag vet knappt själv hur en borglig vigsel går till...(hjälp!) Det kommer vara en vigselförättare från "il comune" - som jag hoppas få träffa innan och se vad han ska säga - så jag förstår ordentligt...!Det finns plats för 80 gäster, ett gammalt vackert rum har jag hört - och vi ska ha lite musik också där. Får nog berätta mer efteråt hur det var.. Har köpt våra kläder här - det finns inte tid att göra det där då man ofta måste beställa kläder. Allt har planerats härifrån. Min kära var nere för att prata med "il comune" och han som har restauranten osv.....Hans kusin har också hjälpt oss mkt. På plats är det mest detaljer kvar, blommor, dekorationer, hår, tårta osv...OM det är krångligt med alla papper (kolla it. amassaden i sverige och skatteverket plus konsulatet i Rom? vad ni behöver plus få tips av dem) Ofta är det vissa papper som behövs i Sverige, och andra som ska till Italien. Annars kan man väl gifta sig direkt på Svenska konsulatet i Rom el. i svenska kyrkan ochg sedan ha fest på ngn underbar restaurant?? Det borde vara det lättaste??Ska ni bjuda ner gäster?Eller vara själva...?

    Det kommer säkert att gå jättebra ska du se! =)  Vilket datum gifter ni er? Ja, du får mer än gärna skriva hur det var sen! Men i och med värmen, vad ska din blivande man ha på sig? Blir det liksom skjorta, kavaj/smoking osv eller hur gör ni? Jag ska börja med att maila IT. ambassaden och skatteverket och se vad de säger om det hela. Ja, jag vet inte riktigt hur vi har tänkt heller, jag skule absolut kunna tänka mig att gifta mig i en kyrka i Rom men då får vi väl kolla med Svenska kyrkan om det finns präset osv där. Annars vore det väl charmigt att ha det på IT :P


    Sen är väl min tankar att vi abonerar en bra resturang o har middag osv där. Ja, vi ska bjuda ner gäster, de som kommer kommer o de som inte kommer "skiter vi i" så att säga. O vi kommer att avböja presenter så klart, presenten är ju att de kommer och delar våran dag med oss!

  • milla1

    vi gifter oss den 30 juni!Snart!Ja...det kommer vara väldigt varmt, men cermonin är senare, 16.30 och middagen på en uterestarant vid havet så det hjälper Lite iaf. Men det kommer nog vara varmt ändå..Min man har kostym men är ju van....och jag lång brudklänning..Vi får se hur det går;)! Vi har oxå avtackat oss presenter och fast det är långt/dyrt kommer familjen och en hel del vänner:)! Glädje! Ja hör med alla myndigheter och skriv en lista på allt ni behöver göra på resp. ställe.! Ta hjälp av kvinnan i Rom med restaurant eller ta en resa dit och leta/kolla upp....!Allt går ju om man vill och ni verkar ju ha lite tid på er så det kommer bli jättebra!!!Följ er dröm tycker jag!!

  • LindaP87

    Ja, det är ju om inte allt för lång tid! Vad spännande! Hur långt innan bröllopet kommer ni att åka till Sicilien?


    Man skulle ju inte bli ledsen om man hinner dit o få lite solbränna o så innan =)  Ja, men det känns ju som att man bara vill att folk kommer och deltar på ens bröllop, det är present nog det!


     


     

Svar på tråden Gifta sig i Italien