• thessan

Var får man mest för pengarna???

Hej.

Jag och min sambo ska sälja gamla ringar m.m. som är i 18k guld.

Vi har kollat i en smyckesaffär men det var läskigt lågt och även butiksbiträdet bad oss kolla andra ställen då hon visste att andra betalar mer.

Är det någon som vet var man kan sälja guld och få ut mest?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Var får man mest för pengarna???
  • brud 201208

Min sambo lämnade in en väldigt enkel ganska klen guldring på hebergsgul.och fick 500 spänn.
    Det trodde vi aldrig,hem och leta efter mer guld,det va ju riktigt kul,med extra klirr i kassan:)

• M040812J

Ja helt galet vad lite man får! Hade en kedja, vet inte hur många gram men en jättetunn som man brukar få med ett litet hjärta. Vi skulle egentligen bara laga den, svetsa ihop länken, de ville ha 400kr för det, då ville jag sälja istället, 200kr skulle jag ha fått Förvånad kedjan kostade 900kr i affären! 
    Ni ska inte köpa nya ringar då? Det är ju bättre att byta in mot omarbetning. Om ni ska gifta er eller så? Då får man ju full valuta för guldet iaf! 

• thessan
    M040812J skrev 2012-04-28 20:10:26 följande:
    Ja helt galet vad lite man får! Hade en kedja, vet inte hur många gram men en jättetunn som man brukar få med ett litet hjärta. Vi skulle egentligen bara laga den, svetsa ihop länken, de ville ha 400kr för det, då ville jag sälja istället, 200kr skulle jag ha fått Förvånad kedjan kostade 900kr i affären!
    Ni ska inte köpa nya ringar då? Det är ju bättre att byta in mot omarbetning. Om ni ska gifta er eller så? Då får man ju full valuta för guldet iaf!

Jo vi ska gifta oss. Vi ska köpa nya ringar och hade tänkt lämna in dem mot lite av betalningen men vi tyckte det var lite dåligt betalt och även expediten sa att det lönar sig att kolla var man kan få mer för de ringarna.. Därav att vi frågar här om någon har erfarenhet.

Omarbetning blir dyrare än nya...

• thessan
    brud 201208 skrev 2012-04-28 20:03:02 följande:
    Min sambo lämnade in en väldigt enkel ganska klen guldring på hebergsgul.och fick 500 spänn.
    Det trodde vi aldrig,hem och leta efter mer guld,det va ju riktigt kul,med extra klirr i kassan:)
    Vet du vad de betalade per gram?
  • Amanda547

vart i landet befinner du dig? Jag sålde mitt guld nyligen och fick bra betalt för det!

• thessan

Jag bor i Stockholm, Sollentuna.

Kan ta mig en bit om det ger mer. Har även släkt i Borlänge.

• Amanda547

Jag bor med i sthlm och kollade runt massor efter de som betalade mest.. Hur mycket guld rör det sig om? 
    Jag rekomenderar dig att åka till upplands väsby centrum och gå in på glanzen de betalar riktigt bra.. Vi sålde ca 17 gram guld och fick strax över 4000:- plus att han vägde med en stor safirsten som vi fick ta med oss hem igen..  

• Amor in aeternum

Skrämmande tanke och jag drar mig för att göra det själv men du kanske är modigare än mig, du kanske skulle skicka efter ett sånt där guldbrev? De betalar mycket mer än vad någon butik gör.

Vi har också guld, ca 38 gram som vi vill sälja men vi går i valet och kvalet om vi ska omarbeta eller om vi ska sälja och löpa nya, vet inte vilket som blir billigast.

• Amor in aeternum

*köpa* skulle det vara, inte löpa

• M040812J

Jaså, vi lämnade in en ring på 15gr och gjorde omarbetning på. Vi fick den nya ringen gratis, men fick betala 300kr för omarbetning. Visst väger den nya lite mindre men de sa att en viss % försvann i nedsmältning och omarbetning. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det var. Detta var tvåhjärtan i Skärholmen.

• Green

Fråga ett par olika guldsmeder vad det skulle kosta om dom gör ringar av ert befintliga guld!

Jag hade guld som precis täckte behovet till min ring. Köpte till 5 mindre diamanter av guldsmeden.
    Betalade 2900:- (arbete+diamanter) Orginalringen som min är gjord efter kostade 5500:- Den enda skillnaden är att jag har en rundare ringskena, guldvikt och diamanter är lika.

• Hipo1

jag har sålt via guldbrev två ggr. mycket smidigt. går att kolla på nätet vad de betalar per gram också.

Svar på tråden Var får man mest för pengarna???