• sabz

Blomarrangemang på borden?

Har varit och pratat med vår restaurang där vi ska ha vår bröllopsfest och kom då in på blommorna som ska stå på borden. Jag hade tänkt mig ngt sånt här på bilden:

för jag vill bara ha ngt lätt och enkelt då jag inte är så intresserad av blommor. Tjejen som är vår kontaktperson sa då att det kommer att se väldigt kalt ut och det kan jag hålla med om. Vi behöver nog lite mer blommor och lite "större".

Hon sa då att hon kunde göra blomsterarrangemangen och att det skulle kosta mellan 300-600kr/st och vi behöver ca 8 stycken. Det blir en vääääääääääldigt massa pengar känner vi, på blommor som ska stå på borden under en middag, och ja hur länge sitter man? 3 timmar max (2-rätters, tårta som efterrätt och då flyttar vi på oss)?

Jag har nu funderat på om man inte istället ska köpa några fina vaser och sedan på själva bröllopsdagen gå ner på torget och köpa fina snittblommor istället? Det blir betydligt billigare och det kommer ändå se snyggt ut.

Plocka blommor själv är inget alternativ. Har inte tid för det och jag vet itne ens vart jag ska hitta fina blommor i Stockholm som kan handplockas lagligt utan att rycka de från en rabatt :)

Så, hur gör ni andra med sånt här? Hur är ert tänk?

• Svar på tråden Blomarrangemang på borden?
  • durrasflikka

Vi ska ha runda bord med kandelaber, murgröna och dekorationsdiamanter. På honnörsbordet kommer vi ha min och tärnornas buketter i 3 vaser tänkte vi. Ska prata med lokalen (de fixar mat, dukning, personal m.m.) om det när vi ska på möte med dem.

• Chicita

Har du funderat på att ha sizoflor på borden som löpare annars?
    Det finns i massa olika färger, och om du ställer ut dom här mindre blomsterarrangemangen du tänkt dig och varvar med exempelvis blockljus så får du något som liksom fyller ut utan att ta plats.
    Har du färg så behöver du inte så mycket volym om du förstår hur jag tänker Glad 

• sabz
    Chicita skrev 2012-04-27 15:17:00 följande:
    Har du funderat på att ha sizoflor på borden som löpare annars?
    Det finns i massa olika färger, och om du ställer ut dom här mindre blomsterarrangemangen du tänkt dig och varvar med exempelvis blockljus så får du något som liksom fyller ut utan att ta plats.
    Har du färg så behöver du inte så mycket volym om du förstår hur jag tänker Glad 
    Vi ska ha bordslöpare i organzatyg är tanken (köpt från Ebay), i färgen fuchsia/hot pink. Så det blir ju väldigt mycket färg. Hade bara tänk att ha små värmeljus i ljushållare från ikea (ganska så små). Sen ska vi även sprida ut dekorationsdiamanter över bordslöparen. Känns ju lite som att vi bör ha något som är lite högre på borden, och därav blommorna.
  • Chicita
    sabz skrev 2012-04-27 15:47:23 följande:
    Vi ska ha bordslöpare i organzatyg är tanken (köpt från Ebay), i färgen fuchsia/hot pink. Så det blir ju väldigt mycket färg. Hade bara tänk att ha små värmeljus i ljushållare från ikea (ganska så små). Sen ska vi även sprida ut dekorationsdiamanter över bordslöparen. Känns ju lite som att vi bör ha något som är lite högre på borden, och därav blommorna.
    Ok, du skrev ju ingenstans om varför det skulle se kalt ut med såna arrangemang. Så jag trodde du menade att du inte fick in så mycket färg och / eller "liv" i dukningen.

Jag kan ju säga att jag föredrar att det som står på bordet är lågt.
    Högre arrangemang gör att det kan vara svårt att se och prata med personerna på andra sidan.
    Och allt ser annorlunda ut när folk har satt sig.
    Men vill du ha högre grejor på borden så satsa istället på vanliga ljus i ljusstakar. Det kostar inte så mycket heller...

För att se vilken skillnad gästerna gör till dukningen så bidrar jag med två bilder från vårt bröllop
    (även om vi ju hade temabröllop)

• sabz

Ja precis, livlöst var väl det ordet jag menade.
    Blommor gör ju att det blir lite liv i det hela och det skulle jag vilja ha.
    Ni körde alltså inga blommor alls? För min smak blir det lite stelt, men som du säger, det blir stor skillnad på när gästerna satt sig ner :)

• Chicita
    sabz skrev 2012-04-27 16:18:22 följande:
    Ja precis, livlöst var väl det ordet jag menade.
    Blommor gör ju att det blir lite liv i det hela och det skulle jag vilja ha.
    Ni körde alltså inga blommor alls? För min smak blir det lite stelt, men som du säger, det blir stor skillnad på när gästerna satt sig ner :)
    Passade inte riktigt med blommor till medeltidstemat.
    Dessutom hade vi en sorts "halvbuffé" där det bars ut stora fat på borden och 6 personer delade varje sånt uppläggningsfat / terrin. Så då hade massa dekorationer bara varit ivägen. Maten och faten var ju dekorationer i sig Glad

Överdekorera inte.Det kostar bara pengar och det gör inte jättemycket för det slutgiltiga intrycket ändå.

Vill du få höjdvariation så satsa på antingen smala vaser med en enstaka blomma i eller höga ljus och det går att blanda, exempelvis ett högt ljus på varannat ställe och ett värmeljus på varannat, en vas med blomma i på varannat ställe och en sån lägre dekoration som du visade ovan på varannat... 

Alltså om man skulle haft ljus - vas - ljus - vas
    Så blir det: högt ljus, låg vas, lågt ljus, hög vas... 
  • sabz

Misstänkte attd et var ngt medeltida över det hela :D
    Antagligen så blir det snittblommor i någon stilren vas. :)

• Chicita
    sabz skrev 2012-04-27 17:00:26 följande:
    Misstänkte attd et var ngt medeltida över det hela :D
    Antagligen så blir det snittblommor i någon stilren vas. :)
    Är det enstaka blommor så är det ju bara trevligt Solig 
  • Aodailady

Hej! Jag ska ha asiatiskt/stilla havet-tema på mitt bröllop. Enkelt och stilrent. Köper orkidéer på Hötorget (Stockholm) för 100 kr/kruka= billigt. Så klipper man av blommorna och lägger 2 st blommor i några höga glasvas med färgat vatten i och ett flytande ljus. Vackert och avslappnande. Sedan beror det ju på hur många gäster du har, själv kommer jag ha ett litet bröllop med 30 gäster ca, så det behövs inte så mycket bordsdekoration. Men jag tycker att man kan hålla det enkelt. Värmeljus i hållare gör mycket. Jag får låna en massa ljusstakar etc av mina vänner, det är väldigt bra då man slipper slänga saker efteråt.

• sabz
    Aodailady skrev 2012-05-13 19:54:36 följande:
    Hej! Jag ska ha asiatiskt/stilla havet-tema på mitt bröllop. Enkelt och stilrent. Köper orkidéer på Hötorget (Stockholm) för 100 kr/kruka= billigt. Så klipper man av blommorna och lägger 2 st blommor i några höga glasvas med färgat vatten i och ett flytande ljus. Vackert och avslappnande. Sedan beror det ju på hur många gäster du har, själv kommer jag ha ett litet bröllop med 30 gäster ca, så det behövs inte så mycket bordsdekoration. Men jag tycker att man kan hålla det enkelt. Värmeljus i hållare gör mycket. Jag får låna en massa ljusstakar etc av mina vänner, det är väldigt bra då man slipper slänga saker efteråt.
    Låter jättemysigt! Vi kom fram till att vi köper billiga vaser på ikea (de har jättefina som inte kostar så mkt) och sen köper vi snittblommor på torget bara :)
  • ninisbrud

Vi ska ha små vaser med rosor och nått blad i sen block ljus på små speglar.. Vita dukar med rosa tyll i mitten av bordet.. sen rosa små kristalhjärtan som ska ligga på borden

Svar på tråden Blomarrangemang på borden?