• sajenthi

    Nu sprack hela planen...

    Usch.. jag hatar när jag har rätt..

    Vi har planerat vinterbröllop. Allt är bokat och klart, kyrka, präst, lokal, mat, personal, bröllopsresa, DJ, rubbet. Det enda jag hade kvar på listan var just fotografen.

    För mig är det vikigt att min blivande inte ser mig innan vi viger oss i kyrkan, 24h innan dvs. Men som jag befarade så bekräftar nu fotografen att det kommer att vara för mörkt för porträtt fotografering efter vigseln. Solen är beräknad gå ner 14:50 den 15 dec, vilket gör att vi går miste om dagsljuset.

    Alternativet är att ta porträttbilderna innan vigseln.. men då spricker det helt för mig..
    Urk vad trist. Nu känner jag för att hoppa porträttbilderna helt.

    Visserligen är det inte helt en överraskning då vi gifter oss i mörkaste december. Men det är iallafall trist..

  • Svar på tråden Nu sprack hela planen...
  • Anneli256

    Har ni funderat på att kanske ta porträttbilderna inne i kyrkan. Om det inte är en vigsel bokad efter er så kan det kanske vara ett alternativ. Det är ju ändå bra att ha en backup då det inte alls är säkert att vädret ändå hade tillåtit en utomhusfotografering.. kanske regnar eller snöstorm vad vet vi.. Har sett en del porträttbilder som är tagna inne i kyrka..och dom har blivit jättefina. Annars det kanske finns någon annan fin byggnad som passar in..o som ni kan vara i?

  • Jenny 03

    Jag personligen hade väl i detta fall "tummat" på att min fästman inte får se mig förens vigseln. Det handlar om några timmar mot underbara , kristall vackra utomhusbilder som du ska ha med dig för resten av ditt liv..

  • sajenthi

    Jo, jag funderar på att ta portträttbilderna inne i kyrkan eller festlokalen som är jättefin. Men dagsljuset försvinner ju ändå och man måste förlita sig på elektriskt ljus..

    grrr.. vill verkligen inte tumma på att vi skall ses innan vigseln, för mig är det verkligen viktigt..men jag verkar ju inte ha något val.

  • Beccastina

    varför inte flytta fram vigseln i kyrkan så ni kan fotografera er efteråt utan att det ska krocka med festen? det var så vi hade tänkt göra iallafall :)

  • sajenthi
    Beccastina skrev 2012-04-24 08:26:44 följande:
    varför inte flytta fram vigseln i kyrkan så ni kan fotografera er efteråt utan att det ska krocka med festen? det var så vi hade tänkt göra iallafall :)
    Kollade innan med varenda kyrka i Uppsala.
    14:15 var den tidigaste tiden vi kunde få. Vi valde bort två kyrkor vi hellre ville ha då de inte hade tid för vigsel förrän 15:30 eller 16.00.

    Man skulle ju kunna tro att man var tidigt ute.. men nej..
  • ThereseV

    Kan ni boka in fotograering dagen efter/några dagar efter? Det blir ju lite jobb och lite extra pengar med att fixa hår och smink och boka fotografen för en dag till men om ni verkligen inte vill se varandra innan så är det kanske värt det? (och komplettera med bilder i kyrkan/lokalen från själva bröllopsdagen)

  • Anneli256
    sajenthi skrev 2012-04-24 08:14:00 följande:

    Jo, jag funderar på att ta portträttbilderna inne i kyrkan eller festlokalen som är jättefin. Men dagsljuset försvinner ju ändå och man måste förlita sig på elektriskt ljus..

    grrr.. vill verkligen inte tumma på att vi skall ses innan vigseln, för mig är det verkligen viktigt..men jag verkar ju inte ha något val.


    jag är ingen expert på fotografering.. och kanske det inte blir riktigt så fint som med solljus.. men borde inte fotografen kunna fixa lite med ljussättning så att bilderna kan bli fina ändå??
  • weddinghelena

    Men kan det kanske går om ni hittar en fotograf som har utrustning för att ljussätta i mörker? Det blir ju inte som dagsljus men iaf, såg att fotografen vi ska använda fotat i december utan dagsljus och det vart också jätte fint, kolla efter fotograf Malin Norlen på hennes sida så kan du se lite.


    Annars kanske man ska slopa tanken på att han inte får se dig innan iaf

  • MrsSilfverblad2b

    Jag förstår dig helt och fullt. Jag vill också ha det där ögonblicket i kyrkan och ta fotograferingen efter!

    Supertråkigt med ljuset men kan ni inte göra något romantiskt av första mötet ändå, även om ni tar bilderna innan vigseln? Ni kanske kan träffas i kyrkan ändå eller är det en vigsel innan? Ni kanske har en annan plats som betyder mycket för er som ni kan ses på? Fotografen kanske kan vara med då och fånga era ansiktsutryck när ni ser varandra? Det är ju ovärdeligt att få på bild! Tycker absolut inte att ni ska hoppa över bilderna! Det är ju världens minne.


    12-05-12
  • viqueur

    det kan ju bli extremt stämningsfulla bilde i mörker också. förutom ljussättning med lampor kan mna använda tända ljus osv. se tilatt ni har en bra fotograf bara :)

Svar på tråden Nu sprack hela planen...