• elfenben

    Vi som ska ha festen på Margullgården

    Hej vi har bokat Margullgården för vår bröllopsfest,
    Är det någon som fått priser från cateringföretag. Vi har svårt att hitta någon prisvärd som kan leverera varm mat. Och vi vill gärna inte ha kall buffé.

  • Svar på tråden Vi som ska ha festen på Margullgården
  • zoolin

    Hej
    vi ska också ha vår bröllopsfest på Margullgården. Roligt att höra att det är fler :)
    Vi letar just nu efter catering, vill också ha varm mat och det är himla synd att det inte finns uppvärmningsmöjligheter där. Så nu är vi på jakt efter ställe som leverar sån mat vi vill ha i värmeskåp tror vi.
    När ska ni gifta er?

  • elfenben

    Hej Vad kul att hitta någon!
    vi gifter oss 29/9 gifter i flädie kyrka. Med middag/fest efteråt. Hoppas de blir klara snart. De hade fortfarande en hel del att fixa när jag var där till påsk. Verkar som de har nästan fullboakt hela säsongen. Då fick jag även veta att de kräver att cateringföretaget lägger upp maten på fat, att serverignspersonalen inte har tid med det....att de behöver en kock på plats
    Jag tog kontakt med Kummingårdens Catering. o han åkte ut till gården för att kolla... men han sa att det hade blivit alldeles för dyrt att hålla maten varm o fräsch. så han rekomenderar kall buffé med varma inslag.. inte riktigt det vi hoppades på.
    Ska få en offert/förslag av ÖrestadsGolfrestaurang på fredag. Har 2 andra företag också som ska lämna. 

    Hur många blir ni? Vilket datum har ni bokat? 

  • zoolin

    Vi gifter oss 25/8. Det där med kock har jag inte hört något om.
    Vad för sorts mat vill ni ha? Vi vet vad vi vill ha men det är det där med det vore trevligt om något av maten var varmt. Vi kommer köra med buffé och så förhoppningsvis ha något av det varmt, annars får det bli kallt.
    Har börjat ta kontakt litegrann med olika cateringställe.
    Vi kommer nog vara runt 40 personer så inte så stort.

  • elfenben

    Vi blir 50-60 pers
    Vi tänkte oss förrätt + huvudrätt. eftersom vi har bokat tårta från tårtrummet o det kostar 60 kr / bit.
    förrätten vet vi inte riktigt. (rökt lax eller kalkon med en gräslökscreme?
    Huvudrätt tänkte vi anka eller vildand., kanske hallonsås då vårt tema är ivory/vinrött , samt att det komerm vara i tårtan...
    Har halvt gett upp ideerna på fågel som huvudrätt om maten ska levereras i frigolitlåda = det blir segt.
    Fick svar från Flädie Mat&vingård.(några hungra meter därifrån)  De kan utan problem fixa varmrätt åt oss (med kock på plats). Men det ligger (som väntat) lite högt i pris, samt att de inte kan ge förslag på september-meny förrän om en månad. Bor ni någonstan i närheten eftersom ni valt denna festlokal?

  • zoolin

    Okej, ja Flädie Mat och vingård är ju superfint men alldeles för dyrt för oss.
    Vi ska ha förrätt och sen buffé och ingen efterrätt, det räcker med tårta.

    Bor i Malmö men jag är ifrån Bjärred och ville gifta mig i kyrkan där. Sen letade vi efter lämplig lokal och av en slump hittade jag Margullgården i vintras och besökte den och tyckte det passade bra och rätt pris :)

    Hur kom ni dit?

  • elfenben

    Jag är uppvuxen i Önnerup (gått i skola i Bjärred) .Nu bor vi utanför malmö. Jag konfirmeraded i Flädie Kyrka o körde av en slump förbi när vi var på besök i kyrkan i höstas. googlade namnet o insåg att de helt har ändrat riktning (jag var där på utförsäljning när de hade grossistföretaget). 
    Ang Mat& Vingården, så fick vi pris på 320 kr för för+ huvudrätt. Vi hoppades hitta något för 200 kr för 2 rätters. men vi får ju tydligen ha i åtanke det här med varmhållningen. har fler offerter att få in...

    Vilken kyrka är det du har fastnat för?

  • zoolin

    Jag är också konfimerad i Flädie kyrka. Det är fin kyrka men alldeles för stor för vårt bröllop och vår smak.
    Vi gifter oss i Bergakyrkan, jag är döpt där och vi båda tycker den passar oss så bra.

    Spännande att höra hur andra tänker sitt bröllop och hur deras planer går :)

  • elfenben

    Har du fått något napp på Catering?
    Jag fick svar från Nians catering. De var villiga att servera buffé på vårt datum.  (= inte det vi vill ha, men kanske något för er?)
    Har fått förslag från Örestads golf. 3 förrätter + 3 huvudrätter o de verkar kunna servera varmt..
    +har fått kontakt med Lillans catering om att de kan servera varmt inkl kock men vill boka möte för att gå vidare..
    = lite skönt att det åtminstone fiiiinns möjligheter.
    Hoppas du hittar något snart.

    Glöm inte att dukar /servetter samt ölglas inte ingår i lokalen.. 

  • zoolin

    Vi ska iväg imorgon och titta på ett cateringsställe. Vi vill inte ha det så uppstyrt med servering och trerättersmiddag så vi tänker på typ grillbuffé och de säger att man får maten i värmeskåp så ska kolla på det.
    Nians catering, det ska jag kolla upp.Tack för tipset :)

    Lillans catering verkar ha väldigt god mat, menyerna ser trevliga ut.
    Det finns en hel djungel därute så ni hittar säkert det ni vill ha, man får ha tålamod och sen bestämma sig till slut ;)

    Dukar och servetter visste jag att man själv skulle ordna men ölglas hade vi inte tänkt på så bra att du nämnde det.

    Tänker ni utnyttja hela huset? Alltså ex. äta däruppe och sen festa vidare därnere eller?

  • elfenben

    Ja planen är att vi äter däruppe. (vi får inte rikigt plats där nere då vi blir 50 pers (tror vi)  sen flyttar ner o tar tårta. + dans + bar. (o då tänkte jag att det skulle va dukat till ca 30 pers. sen får resten mingla + sitta i övriga miljöer på nedervåningen .
    Sitter just nu o oroar mig över att folk ska stå utomhus o vänta innan vi kommer, det finns ju inget att sitta på!

    Har ni något färgtema? 

  • zoolin

    Vi tänker nästan likadant fast tror vi kör kaffe och tårta däruppe också och sen dans och bar och umgås därnere.
    Det kan nog bli riktigt bra :)

    Vi hoppas på fint väder såklart och då tror jag inte folk har emot att stå upp och mingla utomhus innan vi kommer, om dåligt väder så får de ju vara inne och använda möblemanget där. Inget vi lägger fokus på men kanske något vi kommer lösa senare.

    Färgerna vi går efter är naturliga och jordiga färger - naturfärgat, sand, champagne, gammeldagsrosa och liknande då vi vill ha en avslappnad och lite lantlig känsla på det hela.

    Ni då? Hur tänker ni när det gäller övrig dekoration?

  • elfenben

    hej igen.
    funderar på om vi ska hoppa in i gästboksformat istället för att ockupera de allmänna trådarna??
    ang mingel så har vi lite gamlingar på festen och det var främst de jag tänkte på. var på en bröllopsfest där vi fick vänta minst 2 timmar på brudparet ute på en gård. Inte jättekul.
    vårt färgtema är ivory /vinröd
    Dukning: Vi kommer att köra dukar o servetter i vitt (med vävt mönster). +  jag ska sy 3 låååånga taftlöpare i mörk vinröd med svart sammetsblom-mönster.  o på de sätter jag 3 små galej ljustakar med 1 stor vinröd ros + 2 vita värmeljus. tänkte limma på satinband i ivory + vinrött längst upp på ljusglasen. I varje ros kommer en strassten, samma som i min bukett.
    Jag vill ha en ganska elegant o lyxig känsla men som samtidigt blir rustik eftersom festlokalen har så mkt kalkat vitt + svart gjutgärn. Har köpt på mig en massa vackra stora pärlor på e-bay och tänkte trä på tråd till servettringar, men då blir det ingen elegant servettbrytning...
    Dekorationer till nedervåningen tror jag inte behövs? tänkte flytta ner ljushållarna när festen flyttar ner. 
    Vi kommer att hänga 20 rosor på bänkraderna  i kyrkan, och de flyttar vi så klart med till festlokalen o arrangerar på något sätt. 

  • zoolin

    Hej, jag har skrivit i din gästbok så vi släpper denna tråden :)

Svar på tråden Vi som ska ha festen på Margullgården