• basilika17

skillnad på brud - och vanlig håruppsättning?

Det kostar 2900 kr på hair and beauty i örebro för en bruduppsättning. och en håruppsättning kostar 1350 kr står det. Vad är skillnaden? Jag som inte ska någon avancerad uppsättning utan utsläppt och vågigt bara lite uppsatt med luggen o lite annat hår tycker nästan det känns lite onödigt att säga att man ska ha en bruduppsättning för det är det ju inte riktigt då ...eller? Kan man komma överens om ett billigare alternativ kanske tror ni? Eller ska man ljuga o säga att man ska på bal eller nåt hi hi

Är det någon som har erfarenhet av dom med brud make up och brudhår?

Och är det nån som har erfarenhet av Studio Green med brud make och hår? DeT är dom 2 jag kollat på och han Daniel åp Hair and Beauty ska vara bra har jag hört :) Ge mig tipps annars på någon som är bra på make och hår här i Örebro :).

• Svar på tråden skillnad på brud - och vanlig håruppsättning?
  • Chicita

Oftast ingår konsultation och provuppsättning i bruduppsättningen, men inte i en vanlig festfrisyr.
    Många frisörer kommer in tidigare, eller på stängda dagar också för bruduppsättningar,. Vissa lånar ut löshår och hos några frisörer så ingår en lättare lunch med bubbel också i priset.
    Det kan också ingå hjälp med påklädning (en brudklänning är inte alltid så lätt att få på sig själv med snörning och allt...
    Men det är i första hand tiden för konsultation och provuppsättning som gör att det kostar mer alltså...

Det är inte helt shysst att ljuga för frisören och sen ser denne kortet på dom nygifta i tidningen. (som någon frisör skrev i en annan tråd angående detta).
    Jag tyckte nog att priserna var rätt höga för både festfrisyr och bruduppsättning i den frisersalong du pratar om. Har du kollat runt med några andra?
    En seriös frisör kan deala på priset om du exempelvis inte vill ha konsultation och provuppsättning eller om det är en väldigt enkel frisyr som går fort att göra.
    Tänk också på att vissa "enkla" fisyrer faktiskt tar rätt lång tid att göra om dom ska hålla en hel dag.
    Lockar är lätta att göra, men håret raknar efter ett relativt kort tag om dom inte får tid att "sätta sig"...
    Och om man har sånt hår som jag har (rakare än spik som mamma brukade säga) så är det inte ens säkert att det går att göra lockar. Så det skulle jag i så fall hellre få reda på en månad innan på provuppsättningen - än på förmiddagen innan bröllopet Flört 

• Pyttsan

jag tycker också att priserna låter ganska dyra. Jag har frågat min frisör om hon kan gå ner i priset om vi skippar provuppsättning. Jag har ganska kort hår och klipper mig hos henne, så vi har tittat på lite bilder hur jag vill ha och det var ok för henne, eftersom jag vill ha en så enkelt frisyr och hon kan mitt hår, hon har fixat det förut. 

Så jag får det för "festfrisyr" och på det tar just min frisör timlön på 350kr, tror jag det var. (inte helt säker) Det kommer inte att ta mer än en timme, eftersom det inte ska rullas.

Jag skulle inte heller ljuga, men visa bild på frisyren och fråga vad den skulle kosta. Sen kan du säga att du gifter dig, då och då och om hon kan laga den till det priset? 

Ibland ingår provuppsättning, champagne, att du får vara ensam på salongen med dina vänner och att du kan klä på dig där. Då har de ju kanske städat golven extra, förberett och så tar de inga andra kunder just då. Det blir såklart dyrare än om du sitter i en stol nån timme under deras vanliga öppettider. Min hårfrisör kommer också hem till mig eller till hotellet, det är ju också ett extra besvär som hon tar lite extra för.

Det lönar sig att fråga runt på flere ställen! 

Svar på tråden skillnad på brud - och vanlig håruppsättning?