• Jeram

Köpa is i Umeå

Vi kommer att behöva massor av is till festen. Nån som vet var man kan köpa det i Umeå?

• Svar på tråden Köpa is i Umeå
  • Chicita

Jag vet inte hur det är i Umeå.
    Men på vissa McDonalds och MAX kan man köpa is. Men ta det inte för givet även om ni har McD och MAX i närheten.

ICA Maxi och vissa Hemköpsbutiker (säkert andra butiker också) säljer påsar med "partyis" och om du har någon affär med fiskdisk i närheten så kan du säkert prata med dom också. 

• hjgs

jag brukar köpa på willys i umeå party is finns vid glassen typ 20 kr för 2,5 kg

• Jeram

Åh, tack snälla för tipsen! Kanon!

• Vichy

Det ska tyvärr inte vara okej att köpa is på McDonalds åtmindstonde!
    För säkerhetsrisken ska man egentligen inte få köpa is från dem. Vet det då jag jobbar inom branchen.
    Det finns inget säkert sätt att förvara och handla med den isen utanför restaurangen!
    Det är inte det den finns till för!

Skulle istället satsa på Ica Maxi eller Coop...
    Eller köpa sånna där påsar som man fyller med vatten och fryser in. Finns ju plas för massa is i sånna! 

• Chicita
    Vichy skrev 2012-04-21 00:22:44 följande:
    Det ska tyvärr inte vara okej att köpa is på McDonalds åtmindstonde!
    För säkerhetsrisken ska man egentligen inte få köpa is från dem. Vet det då jag jobbar inom branchen.
    Det finns inget säkert sätt att förvara och handla med den isen utanför restaurangen!
    Det är inte det den finns till för!

Skulle istället satsa på Ica Maxi eller Coop...
    Eller köpa sånna där påsar som man fyller med vatten och fryser in. Finns ju plas för massa is i sånna! 
    Jag vet, har jobbat på både McD och MAX.
    Men vissa ställen säljer ändå (eller skänker bort). Därför kan man alltid fråga. Men man ska som sagt inte ta det för givet.
    Största bakteriehärden inom restaurangbranchen är ismaskinen. Därför vill man ogärna släppa iväg is, då det troligtvis inte kan transporteras och förvaras på ett ok sätt.
    Men vissa ställen säger ok om man bara ska ha isen för kylning (typ stora tunnor där man slänger i flaskor och burkar) men tvärnej om man vill ha is till drinkar mm. 

Ska man ha en större tunna med burkar och flaskor så rekommenderar jag att man fryser in större block av is, typ i glassförpackningar eller liknande. Och att man också saltar vattnet för att sänka fryspunkten. Då kyls drycken av snabbare också. 
Svar på tråden Köpa is i Umeå