• AnnL

    HJÄLP mig med dryck!

    Jag behöver hjälp med dryck, eller rätt är det sagt vinet. Vill ha ett vitt och ett rött vin som ska passa till fisk resp vilt. Någon som har koll på detta? Vill helst att det ska gå att köpa i Tyskland, någon som köpt och kan rekommendera ett bra och prisvärt vin i denna djungel? Tacksam för alla tips!! Solig

  • Svar på tråden HJÄLP mig med dryck!
  • Brud2012

    Hej,


    vi kanske kan hjälpa till lite, vi bor i Tyskland. Kan inte lova något, men ska prata med fästmannen som säkert har något tips...


    Vilken typ av vin vill ni ha? Torrt eller ej? Vilken prisklass?


    :)

  • AnnL

    Det vore hemskt vänligt av dig!! Ett halvtorrt-torrt vitt och ett ganska kraftigt rött då det blir viltkött. Kan inte ange exakt pris men det bör finnas i boxvariant och vara prisvärt. Billigare vin kan ju också vara bra Glad

  • durrasflikka

    Vi har problem med alla viner till vår meny. Det jobbiga är att vi inte har bestämt menyn med cateringfirman för de vill inte bestämma det förrän senare, men vi behöver handla alkoholen snart.


    Menyn vi funderat på är:
    Förrätt: Grekisk sallad med hjärtformat bröd (ev. vitlöksbröd).
    Varmrätt: Chili och vitlöksmarinerade kycklingfileér med potatiskaka (alt. potatisgratäng) och någon god sås.
    Efterrätt: Citronmarängpaj


    Jag och sambon är inga vinmänniskor så vi kan inget om det alls. Hjälp oss gärna också, vi vill ha ett gott vin som inte är så dyrt. Vi ska prata med sambons pappa om det också, men det är bra att redan ha förslag när vi ska prata med honom.


  • Sebastiána

    Vi köpte Rawson's retreat på box i Tyskland. Vin är inte så mycket billigare i Tyskland jämfört med Sverige. Det är på öl och sprit man kan spara stora slantar.

  • Sebastiána

    Vi hade grillat vilt och tyckte att det vinet passade bra.

  • Memsan
    durrasflikka skrev 2012-04-18 09:59:43 följande:

    Menyn vi funderat på är:
    Förrätt: Grekisk sallad med hjärtformat bröd (ev. vitlöksbröd).
    Varmrätt: Chili och vitlöksmarinerade kycklingfileér med potatiskaka (alt. potatisgratäng) och någon god sås.
    Efterrätt: Citronmarängpaj


    En grekisk sallad innehåller väldigt mycket salta saker om jag minns rätt. Sälta med lite syra brukar gå bra ihop, ett krispigt torrt mindre fylligt vitt kan funka. Men om ni vill servera ett rött så ska det vara väldigt lätt. Tanniner och sälta är inte kompisar.

    Chili reducerar sötman i vin så det kan få torra viner att bli ökentorra. Annars så är lite kryddigare mat rätt bra med olagrade, kryddiga unga viner som har en trevlig mogna bär/frukter arom och smak i sig.
    Så pga fylligheten i en kycklingfile och potatis så skulle jag välja ett medelfylligt vin. Pga chilin och vitlöken som reducerar sötma så hade jag kanske tagit ett halvtorrt men ändå kryddigt ungt vin som inte har blivit lagrat.

    När det gäller efterrätter så försöker man matcha sötman i desserten med sötman i vinet då båda slår ut varandra och andra aromer kommer fram både i maten och vinet.

    Hoppas att du blev lite klokare.
  • durrasflikka
    Memsan skrev 2012-04-18 10:54:59 följande:
    En grekisk sallad innehåller väldigt mycket salta saker om jag minns rätt. Sälta med lite syra brukar gå bra ihop, ett krispigt torrt mindre fylligt vitt kan funka. Men om ni vill servera ett rött så ska det vara väldigt lätt. Tanniner och sälta är inte kompisar.

    Chili reducerar sötman i vin så det kan få torra viner att bli ökentorra. Annars så är lite kryddigare mat rätt bra med olagrade, kryddiga unga viner som har en trevlig mogna bär/frukter arom och smak i sig.
    Så pga fylligheten i en kycklingfile och potatis så skulle jag välja ett medelfylligt vin. Pga chilin och vitlöken som reducerar sötma så hade jag kanske tagit ett halvtorrt men ändå kryddigt ungt vin som inte har blivit lagrat.

    När det gäller efterrätter så försöker man matcha sötman i desserten med sötman i vinet då båda slår ut varandra och andra aromer kommer fram både i maten och vinet.

    Hoppas att du blev lite klokare.
    Tack så mycket för hjälpen. =)
  • alexandrasjoberg85

    Vi var nere i Tyskland i helgen och handlade vin på Calles i Burg. Vi skulle ha vitt vin till räkförrätt och rött till viltkött och fick hjälp i affären:
    Det röda vinet vi köpte heter Roodeberg och det vita var ett Alsace vin (riesling) minns inte exakt vilket, men det finns några bra att välja på.

  • AnnL
    alexandrasjoberg85 skrev 2012-04-18 13:58:04 följande:
    Vi var nere i Tyskland i helgen och handlade vin på Calles i Burg. Vi skulle ha vitt vin till räkförrätt och rött till viltkött och fick hjälp i affären:
    Det röda vinet vi köpte heter Roodeberg och det vita var ett Alsace vin (riesling) minns inte exakt vilket, men det finns några bra att välja på.
    TACK! :)
Svar på tråden HJÄLP mig med dryck!