• blackopal

Hjälp med vigselring som passar!

Hej!
    Jag hade behövt lite tips och råd angående min visgelring.
    Jag har en förlovningsring som ser ut ungefär så här:

Var på guldfynd för några veckor sedan och fick hjälp av ett jätte gulligt biträde som rekomenderade en lite rakare modell och en kvarts mindre strl än min förlovningsring då denna stundtals är lite stor.
    Så hon beställde hem en sån här i 0,15 ct i min strl:

Jag tyckte jätte mycket om ringen, men kände kanske att den inte riktigt passade ihop med min förlovningsring då dom inte kändes som "ett".
    Men hon tyckte som så att det blev en snyggare övergång vid kanten än om jag valt en mer rundad ring.
    Jag tyckte priset var så himla bra för en så fin ring 5698 kr och så hade jag en 25 % rabattkupong från amelia brud.
     Jag kände att jag ville lägga max 5000 kr på ringen då jag vill våga använda den varje dag och jag jobbar.

Vad känner ni spontant?
    Kan ni rekomendera någon annan ring? Helst från guldfynd i så fall.
    Behöver inte vara en massa stenar och så bara något som gnistrar lite fint :) .
    Jag funderade lite på om jag istället skulle välja en ring som stack ut lite mer från förlovningsringen typ som en sån här i 0,15 ct:

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Hjälp med vigselring som passar!
  • zgreiner

Jag tycker att det är jättefint som ni hade tänkt! Min förlovningsring är något bredare än din, men jag hade Också tänkt köra på en sån kombination!

• Niini

Ja.. jag vet inte riktigt. Är rätt svårt att säga då man inte ser dom brevid varann men såhär spontant så tycker jag inte skenorna verkar passa då din förlovningsring verkar rätt rundad o den påtänkta vigselringen rätt platt skena. Den kombinationen fungerade inte ett dugg då jag provade, jag tycker det är snyggast med ungefär lika skenor o sen sätter bara fantasin (och plånboken) stopp då du har en slät guldring från tidigare :)

Denna kombination har jag:

• Head Over Heels

Vill också se kombinationer till den typen av förlovningsring :) Jag har funderat på något liknande den nedre i rödguld som ts har på bild fast med sju stenar.... Fast jag har fått höra att det är en "tråkig" kombination! (Håller inte med, men det fick mig att börja fundera)

Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder i sitt inlägg...

• Lommila1

Jag har en 2 mm förlovningsring och har köpt en sådan vigselring som du visade, fast med 7 diamanter à 0.05 carat. 3mm bred. båda i rött guld. har tyvärr ingen bild

Tråkigt o tråkigt...kanske inte så orginellt, men för mig gick det praktiska i första hand. Ja jobbar i ett praktiskt yrke och behöver en hållbar ring som inte fastnar i allt. Sen ville jag ha en som man enkelt kan förstora/förmiska-ifall om man går upp ner i vikt i framtiden ( troligt senario)

Önskar dock mig en enstensring i mårgongåva- får se om det dyker upp någon sån...
    Där har vi tittat på ca 2mm breda ringar med diamanter mellan 0,2 och 0.25. Men den skall jag ha mer som "finring"

• Lommila1

jag menade alltså den nedre ringen. Tittade först på såna som den övre med "inlagda diamanter" men den kulle vara svårare att försora/förminska

• JuliBrud89
    Niini skrev 2012-04-17 08:58:16 följande:
    Ja.. jag vet inte riktigt. Är rätt svårt att säga då man inte ser dom brevid varann men såhär spontant så tycker jag inte skenorna verkar passa då din förlovningsring verkar rätt rundad o den påtänkta vigselringen rätt platt skena. Den kombinationen fungerade inte ett dugg då jag provade, jag tycker det är snyggast med ungefär lika skenor o sen sätter bara fantasin (och plånboken) stopp då du har en slät guldring från tidigare :)

Denna kombination har jag:

Det var ju jættefint att blanda vitt guld (eller silver?) med guldringen! Funderar på att gøra det jag också :) Superfin ring førresten!!!
  • Amejuli

Tycker som någon annan nämnde att skenorna ska vara lika. Så länge de är det tycker jag mycket passar ihop. Provade dock en platt och en rundad tillsammans en gång och det kändes bara som att de inte alls passade ihop.

I övrigt tycker jag det verkar jättefint.

Finns det ingen med lite mer rundad skena (som din förlovningsring) med stenar i på guldfynd?

• Amejuli

Vet att den här är lite för dyr men kunde inte låt bli att visa dig den ändå. tror den hade vart väldigt fin till din förlovningsring. 7500 kr med rabatt tyvärr.

Annars kanske den här med rundad skena skulle passa`?? ca 5000 (innan rabatt!)

Andra ringar i din prisklass och med rundad skena:

Några fler i 7500 kr-klassen (med rabatt tyvärr) som också skulle kunna passa:

Alla ringarna går att köpa på guldfynd!!

Stort lycka till!

• Niini
    JuliBrud89 skrev 2012-04-17 19:46:59 följande:
    Det var ju jættefint att blanda vitt guld (eller silver?) med guldringen! Funderar på att gøra det jag också :) Superfin ring førresten!!!
    Tack :) Finns ju så många tvåfärgade ringar numera så jag tänkte att varför inte en av var då lika bra :)
  • blackopal

Åh tack för alla svar!!
    Jätte svårt är det.
    Jag ska in i morgon och prova igen.
    Ska be om att få prova med lite fler modeller. :)
    Amejuli: Den andra ringen du lade upp bild på var riktig fin! :)
    Även den sista till vänster (fast det var lite för dyrt :( )
    Niini: Din kombination var riktigt snygg! Så har jag aldrigt tänkt att man kan "matcha" :)

• Head Over Heels
    blackopal skrev 2012-04-17 21:29:38 följande:
    Åh tack för alla svar!!
    Jätte svårt är det.
    Jag ska in i morgon och prova igen.
    Ska be om att få prova med lite fler modeller. :)
    Amejuli: Den andra ringen du lade upp bild på var riktig fin! :)
    Även den sista till vänster (fast det var lite för dyrt :( )
    Niini: Din kombination var riktigt snygg! Så har jag aldrigt tänkt att man kan "matcha" :)
    Hur gick det när du var o provade igen? :)
  • blackopal

Det blev faktiskt på ett helt annat ställe! 
    Jag och min mor gick förbi en guldsmeds affär och bestämde oss för att gå in och kika.
    Möttes av en jätte trevlig tjej där jag berättade om mitt problem att jag ville ha en ring som stämde med förlovningsringen.
    Hon sa att dom kunde göra en likadan som min förlovningring fast smalare och lägga i några stenar.
    Jag hade lite guld hemma som jag inte använde och då kunde dom använda det. :)
    Så även fast det inte blev direkt billigare (då jag hade guldet själv) så får jag en ring som passar precis.
    Jag skulle få betala ca 2000 kr för gjutning av den nya skenan och 330 kr per 0,01 carat sten jag valde att lägga i. Jag valde 7 stenar.
    Man kan lägga i fler stenar efter hand sa dom.
    Fast nu vet jag inte om jag skulle lagt i 10 stenar som symboliserar hur många år vi varit tillsammans...

Lite nu i efterhand känns det kanske som om det var onödigt att göra en ny ring och lämna in guldet då jag kanske hade fått in likvärdig ring för samma pris utan att lämna in guldet?
    Blev lite stressad över att jag inte hittat "min" ring och rycktes med i möjligheten att göra en ring som passade precis.

• J8783
    blackopal skrev 2012-04-22 20:08:03 följande:
    Det blev faktiskt på ett helt annat ställe! 
    Jag och min mor gick förbi en guldsmeds affär och bestämde oss för att gå in och kika.
    Möttes av en jätte trevlig tjej där jag berättade om mitt problem att jag ville ha en ring som stämde med förlovningsringen.
    Hon sa att dom kunde göra en likadan som min förlovningring fast smalare och lägga i några stenar.
    Jag hade lite guld hemma som jag inte använde och då kunde dom använda det. :)
    Så även fast det inte blev direkt billigare (då jag hade guldet själv) så får jag en ring som passar precis.
    Jag skulle få betala ca 2000 kr för gjutning av den nya skenan och 330 kr per 0,01 carat sten jag valde att lägga i. Jag valde 7 stenar.
    Man kan lägga i fler stenar efter hand sa dom.
    Fast nu vet jag inte om jag skulle lagt i 10 stenar som symboliserar hur många år vi varit tillsammans...

Lite nu i efterhand känns det kanske som om det var onödigt att göra en ny ring och lämna in guldet då jag kanske hade fått in likvärdig ring för samma pris utan att lämna in guldet?
    Blev lite stressad över att jag inte hittat "min" ring och rycktes med i möjligheten att göra en ring som passade precis.
    Detta kanske inte löser ditt dilemma, men jag och min fästman valde från början en ring med tio stenar i som skulle symbolisera att vi kommer vara tillsammans i 10 år samma sommar vi gifter oss, men efter att ha sett min vigsel ring jag kommer ha, 1 juni med sju stenar i istället är jag helt såld. Han sa att jag kunde få en annan ring med 10 stenar på som morgongåva, alt samma dag vi firar 10år. 
    Men denna ångesten känner jag lite av ännu trots att ringen redan är inköpt. Ser en massa andra fina ringar här och får tvivel tankar, skulle jag valt en sån istället.

Tror du inte att när du väl är gift så finner sig känslan av den nya ringen, med att din man trädde den på ditt finger? Förlåt om jag verkar elak, menar inte det om du uppfattar denna text så.

Ger dig en bamse kram {#emotions_dlg.flower} 
  • Green

Jag lämnade eget guld och köpte till stenar för att få den ringen jag ville ha fast i likadan ringskena som förlovningsringen.
    Betalar 3000:- för arbete och stenar.
    Orginalringen som min är gjord efter (exakt samma stenar) kostar 5100:-
    Så det är inte säkert att du gör av med mer pengar bara för att den blir specialgjord Solig

• blackopal

J8738 Jag uppfattade inte alls din text som elak!
    jag tror du har rätt med att det förmodligen blir jätte bra då han väl trätt den på mitt finger. :)

Green: Vad har du gjort för ring?
    Nej det är inte alls säkert att jag gör av med mer pengar.
    Men just nu känns det lite som om att
    jag kunde fått en sån ring för samma pris utan att lämna in guldet om du förstår vad jag menar...
    Men som sagt så hade jag aldrig använt det där guldet som jag hade ändå så det spelar ju ingen roll egentligen.

Svar på tråden Hjälp med vigselring som passar!