• Ranadar

    Bröllop i två länder eller var?

    Hej!
    Jag och min fästmö funderar på att gifta oss, vi har ett litet intressant problem... Jag är svensk och hon är Ryska. och hur skall vi kunna få ihop våra familjer till en plats på ett smidigt sätt till en plats utan att ruinera oss? min enkla fråga, hoppas på att kunna få hjälp  Glad

  • Svar på tråden Bröllop i två länder eller var?
  • BlåAugustibröllop

    Hyr in er på en vandrarhem. Det är ca 50-80 bäddar och brukar kosta ca 10 000- 20 000 att hyra hela stället.
    Tyvärr så är det egentligen det enda alternativet, ifall inte gästerna ska få betala själva.

  • BlåAugustibröllop

    Hela min släkt bor inte i Sverige, och min m2b släkt är utspritt över hela Sverige, så vi själva har funderat mycket runt det, men till slut valde vi att spara de där 15 tusen extra och lägga på boende till gästerna, så alla har möjlighet att komma, även de med lite sämre ekonomi.

  • Ranadar

    Problemet för oss är ju också visum till sverige/ryssland... och kostnader för transport av familj, jag menar bara mina syskon med barn och respektivar är ju sisådär 25 stycken...

  • BlåAugustibröllop

    Jag förstår.
    Varför inte ha bröllopet i Ryssland och låta de svenska gästerna betala för resan och visum själva. Se bara till att bjuda de in till bröllopet och vara klara med vilka kostnader det blir tidigt - kanske 1 år i förväg.
    Man kan göra tvärtom också,  men min gissning att de flesta svenska kan tillåta sig den resan ifall de får veta tidigt.  Eller önska sig det som bröllopspresent - deras resa, boende m.m.

  • BlåAugustibröllop

    Nu var kanske lite oklar - alltså att istält för bröllopspresent de betalar sin egen resa och boende.

  • BlåAugustibröllop

    *Gud vad trött jag måste vara.
    Det ska såklart stå:
    Nu var jag kanske lite oklar - det jag menade att istället för bröllopspresent de betalar sin egen resa och boende.

  • Koloratur

    Hej Ranadar!

    Det skulle ju kunna vara helt ypperligt att ha bröllopet i Ryssland! Fast förstås helt beroende på var bröllopet skulle hållas. Bor släktingarna i St Petersburg eller Moskva? Då är det ju lätt att ordna med flyg och boende. Moskva är lite dyrare i hotellpriser, men går att undvika ifall man bokar lång tid i förväg. Om det däremot är så att fästmöns släktingar bor långt från storstad blir det ju helt andra svårigheter logistiskt....

    Sedan är det ju inte alls så dyrt att hyra in sig på restaurang med god rysk mat och drycken är heller inte dyr. Har flera bekanta som gjort så, har ett s.a.s traditionellt ryskt bröllop med fantastisk mat och musikunderhållning och ryska folkdansare. Kan vara kul för de svenska gästerna.

    Har ni isåfall tänkt över hur ni skulle viga er i Ryssland? I Ortodoxa kyrkan? Eller borgerligt? I kyrkan kommer åtminstone krävas att ni båda är döpta och att en av er tillhör Ortodoxa kyrkan. Vad som gäller för borgerlig vigsel vet jag inte. Ett alternativ skulle ju vara att ni gifter er borgerligt/kyrkligt här och sedan har festligheterna i Ryssland. 

    Har ni annars kollat upp möjligheterna med den nya färjan som går mellan Sverige och Ryssland? Man kan åka den visumfritt i två dagar eller något sådant har jag för mig. Kanske går att klämma in ett litet kryssningsbröllop...? ;)

    Hälsningar,
    Koloratur

     

Svar på tråden Bröllop i två länder eller var?