• Principisessan

det här med diamanter

kollat på bluenile:s ringar och är så vilse när det gäller diamanter. Vad man ska ha. 
    Det jag vill ha är mycket storlek för pengarna. Jag behöver inte ha den allra bästa kvalitén men jag vill inte att det ska synas med blotta ögat en massa inneslutningar eller att färgen känns "dassig"

Vad tror ni om detta: 

The total diamond carat weight of your ring is 0.70.
    Round, 0.70-carat Diamond Ideal-cut, G-colour, VS2-clarity, Round, 0.70-carat Diamond. Stock #: LD02529873 SEK 19,099  
  • Svar på tråden det här med diamanter
  • KhiraLii

Den har väldigt stark fluorescence. Kan i enstaka fall göra stenen mjölkig

• Principisessan
    KhiraLii skrev 2012-04-16 22:54:57 följande:
    Den har väldigt stark fluorescence. Kan i enstaka fall göra stenen mjölkig
    åh tack för tipset.. trodde att fluorescence var nåt bra... helt fel alltså? 

• 2011

Du kan lugnt gå hela vägen ner till H innan du kan se att diamanten börjar vara gul i färgen. Jag har sett en H som jag upplevde som vitare än en G, sannolikt p.g.a bättre slipning (mer ljus reflekterades). Vi satsade på en H-diamant men med riktigt bra slipning (Ideal) och vi är jättenöjda. Det här är stenen vi köpte.
    www.jamesallen.com/diamonds/H-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1204013.asp

• KhiraLii
    majjja skrev 2012-04-18 21:48:39 följande:
    åh tack för tipset.. trodde att fluorescence var nåt bra... helt fel alltså? 
    Fluorescence kan vara bra om stenen har lägre fäg, H och neråt, men det finns enstaka fall när fluorescencen gör att stenen ser mjölkig ut i solljus. Därför säger man att skall man köpa en diamant med medel och uppåt så bör man ha en juvelerare som utvärderar stenen åt en och bekräftar att fluorescencen inte har en negativ inverkan.
  • Charlie79

Det finns ingen butik/guldsmed (inte guldfynd utan en "riktig" guldsmed om du förstår) som du kan gå till och få titta på olika stenar och låta de berätta lite hur de resonerar? Om du satsar på att få en riktigt bra slipning så ska du inte behöva köpa en F color, G stenar med riktigt bra (bäst :)) slipning och klarhet och utan flourescence är fantastiskt fina och generellt sett bra värde för pengarna. Du ska vara bra duktig för att se skillnad på en sådan sten mot en F eller bättre när den sitter på fingret.

Och undvik EGL certifierade stenar...

• Principisessan
    2011 skrev 2012-04-19 08:54:20 följande:
    Du kan lugnt gå hela vägen ner till H innan du kan se att diamanten börjar vara gul i färgen. Jag har sett en H som jag upplevde som vitare än en G, sannolikt p.g.a bättre slipning (mer ljus reflekterades). Vi satsade på en H-diamant men med riktigt bra slipning (Ideal) och vi är jättenöjda. Det här är stenen vi köpte.
    www.jamesallen.com/diamonds/H-VS1-Ideal-Cut-R...
    vad kostade den? nyfiken :) 
  • Tveket

Charlie79: varför ska man undvika just EGL certifikat? vilket certifikat bör man hålla sig till?

• Charlie79

Såvitt jag har förstått (både på diverse guldsmeder och gemmologer) så är EGL mindre strikta i sina bedömningar. En F sten enligt EGL kan i själva verket vara en H, en E i själva verket en G etc. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det skiljer som regel t.ex. nästan 2 steg på färgen och 1-2 på klarheten mellan instituten, vilket ju också förklarar den faktiska prisskillnaden på t.ex. GIA och HRD certifierade stenar gentemot EGL certifierade sådana. Visst har man "tur" kanske man kan få tag på en riktigt bra EGL-certifierade sten men jag skulle inte våga chansa, särskilt inte eftersom samtliga jag har pratat med (som är väldigt mycket mer insatta än jag) har varit av samma uppfattning.

GIA och HRD ska vara bra vad jag har förstått, sedan finns det någon eller några till som jag har tappat just nu... Tycker du att det är intressant så jämför definitivt priserna mellan EGL och GIA eller HRD t.ex., någon anledning finns det ju att det skiljer så pass mycket som det gör. Jag är dock på intet sätt någon expert, men tycker det är väldigt intressant och kul.

• KhiraLii

Helt korrekt det Charlie säger. Jag är inte så insatt i det HRD gör men vad jag har förstått så är det ett populärt certifikat i Europa. I USA är det GIA eller AGS som gäller. AGS är egentligen ännu striktare än GIA gällande slipning men det är ett yngre institut som inte fått den genomslagskraft det förtjänar än annat än i de allra diamantnördigaste kretsarna (www.pricescope.com)

• Principisessan

Diamond Details

Stock number: LD02519285 Price: SEK 19,860 Bank wire price: SEK 19,563 Price per carat: SEK 28,371 Carat weight: 0.70 Cut: Ideal Colour: F Clarity: VS2
    Depth %: 60.7% Table %: 61% Polish: Excellent Symmetry: Excellent Girdle: Medium to Medium Culet: None Fluorescence: None Measurements: 5.75 x 5.72 x 3.48 mm
    eller 

Diamond Details

Stock number: LD02506028 Price: SEK 16,511 Bank wire price: SEK 16,264 Price per carat: SEK 27,518 Carat weight: 0.60 Cut: Ideal Colour: F Clarity: VS2
    Depth %: 63.3% Table %: 57% Polish: Excellent Symmetry: Very Good Girdle: Medium to Slightly Thick Culet: None Fluorescence: None Measurements: 5.34 x 5.36 x 3.39 mm

• Principisessan

vad tror ni om de jag nyss postade. 
    och ser man verkligen så stor skillnad på dessa två i storlek? tycker det inte låter så mkt när man kollar på measurments, o man spar ju trots allt ett par tusen på att ta den mindre. Ringen den ska sitta på är 2 mm bred. (rundad form) 

• Principisessan

oo just ja.. på den undre av dem så är det medium to slightly thick på girdle. Hur noga är det med det där? läste mig att det bästa är att ha medium? 

• 2011
    majjja skrev 2012-04-21 08:15:27 följande:
    vad kostade den? nyfiken :) 
    USD3344 (utan skatt/moms), men det var för nästan tre år sedan.
Svar på tråden det här med diamanter