• MalinLarsson

    Vilka ska hålla tal på festen enligt tradition?

    Ja, som tråden heter så funderar jag på vilka som ska hålla tal på festen, enligt tradition?

  • Svar på tråden Vilka ska hålla tal på festen enligt tradition?
  • teddy

    Ttoastmastern/värden, brudens far, brudgummen, bestman, brudgummens far, bruden... 
    men de e ju va traditionen säger... man gör som man vill :) 

  • Tveket

    Bruden?? Ojdå, det var nytt för mig. Vad ska man hålla tal om? Usch nu blev jag nervös... =P

  • Strawberry

    Den som vill hålla tal gör det!! =)
    Brudparet brukar inte hålla tal vad jag vet men jag tycker att det hör till att någon av brudens föräldrar och någon av brudgummens föräldrar håller tal och även eventuell tärna och bestman.

  • teddy

    Som sagt, man gör ju som man vill! De som vill hålla tal gör de, skippa de annars! :)

  • Aniara4

    Den som vill och känner sig manad! Möjligen verkar det lite udda om ingen av brudparets föräldrar har något att säga till sitt barn... Toastmaster brukar väl ofta inte själv hålla tal utan hålla reda på alla andras, men har man ett värdpar är det väl kutym att de åtminstone hälsar välkomna.

  • MalinLarsson

    Jaha, det finns kanske inga "regler" kring detta? Att jag frågar är för att vissa utav våra närmaste har börjat prata om tal men ingen av dessa har anmält det till tostmastern. Jag påpekade då det för en av dem och fick till svar att -"Va? Ja men jag trodde jag var självskriven ändå!"... Så hade i så fall tänkt kolla upp vilka de "självskrivna" var och meddela toastmastern så att han fick kolla med dessa om de hade tänk hålla något tal eller inte.

  • Strawberry

    Vår toastmaster kommer att skicka ut ett litet mejl till alla när det är tre veckor kvar och påminna om att de gärna får anmäla tal och spex till henne. Där påminner hon även om att det redan borde sagt till om allergier och lite annat. Sen räknar hon med att folk kan missa säga till eller helt enkelt bestämma sig för att tala under bröllopet. Hon är redo att vara flexibel.

  • MalinLarsson

    Vi har en facebooksida där de flesta finns med. Kan skicka ut en liten påminnelse där kanske. Toastmasterns kommer nog att få vara lite flexibel om jag känner de bjudna rätt :)


     

  • aniara
    MalinLarsson skrev 2012-04-17 08:32:30 följande:
    Jaha, det finns kanske inga "regler" kring detta? Att jag frågar är för att vissa utav våra närmaste har börjat prata om tal men ingen av dessa har anmält det till tostmastern. Jag påpekade då det för en av dem och fick till svar att -"Va? Ja men jag trodde jag var självskriven ändå!"... Så hade i så fall tänkt kolla upp vilka de "självskrivna" var och meddela toastmastern så att han fick kolla med dessa om de hade tänk hålla något tal eller inte.
    Tala om för dem att toastmasterns roll är att tajma in alla tal och uppträden så att de passar in med övriga tidsschemat. Så oavsett om vederbörande förväntas hålla tal eller inte så bör han/hon tala om det för toastmastern så att toastmastern kan sätta in det vid lämplig tidpunkt. Några kanske vill hålla tal tidigt, några vill hålla tal sent. Några behöver styras av toastmastern så att de inte pratar för länge. Osv. En bra toastmaster håller koll på vilka "roller" som brukar förväntas hålla tal och kontaktar dem om det i förväg.
  • PiaCarina

    Den som "ska "hålla tal är egentligen först av alla brudens far, som "ska" hälsa alla välkomna och utbringar brudens skål...men man går ju mer och mer bort från vad som är "ska" och "måste" och går på känsla och vad som kan passa in på sitt eget bröllop.
    Det att brudens far är den som hälsar välkommen är eg bottnat i att brudens föräldrar bekostar bröllopet ( som inte är så vanligt längre ;)
    Har man ett värdpar eller en värd på bröllopet bör det i så fall vara den som talar först.
    Toastmasterns roll har ju blivit lite mer av en " allt-i-allo" och lekledare, om man inte har betalande föräldrar, eller en värd/värdinna kan toastmastern hälsa välkommen, prata lite kort om vad som gäller under kvällen samt utbringa brudens skål, eller brudparets.
    Brudgummen brukar hålla tal till bruden, men inte bruden till sin man...föräldrar förväntas hålla tal, samt syskon, bästa vänner samt tärna/best man...
    Prata med brudparet och hör lite fint med dem om deras förväntningar, skulle de bli besvikna om tex något syskon inte höll tal??
    Lycka till :)
     

  • anem

    Knepigt det där. Hur gör som är två brudar då? Får ingen av våra föräldrar hålla tal då? ;)

  • annapanna88

    Då kan väl bådas föräldrar hålla tal?
    Alla som vill måste ju naturligtvis få hålla tal! :)

    Jag tror att våra mammor planerar att hålla ett gemensamt tal, fast egentligen är det nog hemligt ;)

  • PiaCarina

    Eftersom en tjej efterlyste lite "regler " kring detta att hålla tal, för att kanske underlätta lite för henne , så beskrev jag  lite av en  "gamma" regel, som kunde höra ett bröllop till...som jag skrev tidigare gör man naturligtvis som man själv vill, en del vill inga tal ha alls, helt enkelt allt funkar vid sitt eget bröllop, men det finns ju " gamla" koder och etiketter som fortfarande används av en del som vill ha det så :)

Svar på tråden Vilka ska hålla tal på festen enligt tradition?