• Tez76
    Äldre 15 Apr 11:36
    4888 visningar
    28 svar
    28
    4888

    Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!

    Jag och min m2b ska inte betala för våra tärnors klänningar, vi ska ha två stycken tärnor. Färgtemat är mörkrött, därför valde vi att deras klänningar ska vara den färgen eller silvergrå. Vi har sagt att de får helt bestämma klänningen själva, bara längden och färgen är densamma, sen behöver de inte vara likadana. Vi har tom. sträckt oss lite utanför färgskalan..


    Tärnorna har nu letat klänningar i 3 månader men inte hittat något, vi har sprungit i tusen affärer, kollat på nätet och ena tärnan beställde då en klänning från JJ house, som var för stor när den kom, och såg i efterhand att man inte får skicka tillbaka den om det inte är fel på den, så nu tycker hon att hon lagt ut alldeles för mycket pengar och tjafset har börjat. Nu ska de låta sy upp varsin klänning i silver, och gud hjälp mig om det inte blir bra! Ena tärnan( som gnäller mest) är min syster och jag tycker bara att hade det varit hon som gift sig hade jag gladerligen lagt ut pengar på klänning, hade hon velat att vi skulle ha bajsbrun klänning med orangea prickar hade jag haft det för hennes skull, man kan ju sälja den sen...Man gifter sig ju förhoppningsvis bara en gång i livet och det är ens syster. Igår avslutade hon samtalet med att " ja, det är så mycket pengar, och sen ska man ha skor och inte ens sjalen betalar ni.." då blev jag arg och slutade samtalet med att " ta vilken jävla färg ni vill nu då, jag bryr mig inte." Så nu får de ha vilken färg de vill. Tråkigt men, jag vill inte förstöra en relation pga en klänning. Vi betalar deras hår och smink, mer rymmer inte budgeten.


    HUR resonerar ni andra?


     


     

  • Svar på tråden Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!
  • mimi00
    Äldre 15 Apr 11:43
    #1

    hmm, jag kommer betala min tärnors klänningar då jag har önskemål hur de ska se ut. De har dock erbjudit sig att betala dem om de är billiga och de kan använda dem igen men känner just eftersom jag har önskemål så tycker jag att jag ska stå för det. 

    Tycker det blir så mycket bråk och tjaffs kring bröllop, det är tråkigt. Ofta är det för att man ser på bröllop olika, bruden vill att allt ska vara perfekt (självklart) och tärnor och andra ser inte själva bröllopet som lika stort. det är inte deras viktigaste dag utan brudens. Så känner jag iaf :)

    men som sagt, vi kommer betala klänningarna eftersom jag har önskemål på färg och längd :)  

  • Äldre 15 Apr 11:52
    #2

    Jag har varit tärna två gånger o båda gångerna har bruden bestämt färg o hur de vill att klänningen ska se ut... och det har inte varit lätt alla gånger att få till det som de ville. Men jag har själv betalt för klänningarna o allt annat. Tärnbuketten fick jag båda gångerna...men hår o smink har jag stått för själv också.

    Att ni erbjudit er att betala för deras hår o smink tycker jag är väldigt generöst!! En klänning i silver eller rött kan ju inte heller vara så svårt  att få tag i tycker jag!!
    Att bli utvald som tärna ska ses som en ära o då tycker jag att man får stå för klänningen själv. Om man som brudpar inet har väldigt orimliga krav på hur klänningen ska se ut o vilket matrial den ska vara i osv som gör att den blir väldigt dyr!
    För även om det ses som en ära så kanske man som tärna varken kan eller vill lägga hur mycket pengar som helst på en klänning.

    Ni kan inte ge bidrag till klänningen istället för att betala deras hår o smink?? Om tärnorna hellre sminkar o fixar håret själva? Bara ett förslag :)

    Inte kul alls att det ska behöva bli en massa tjafs inför bröllopet!!
    Hoppas att det löser sig för er!
    Lycka till!

  • Frida8­7
    Äldre 15 Apr 11:52
    #3

    Jag kan förstå din irritation över att allt inte går som du har planerat. 
    Dock förstår jag även varför din syster är lite upprörd, det rör sig ändå om en hel del pengar som hon skall lägga ut och sedan skall hon inte ens få välja vilken färg klänningen skall ha.
    Jag tycker nog att om man vill ha en speciell typ av klänning med en viss färg och helst ett visst utseende då får man nog stå för kostnaden för klänningen också. Det är inte så lätt att sälja en begagnad klänning som man inte själv tycker om till ett pris som gör att man får igen lite av pengarna, oftast kommer hon att gå med förlust på klänningen. 
    Jag har bara en tärna och hon kommer att få bära vilken färg hon vill (utom svart och vitt) och vilken klänning hon vill så länge den är knälång. Tycker att detta är helt okej då hon kan välja en klänning som hon känner sig bekväm i och en färg som hon gillar vilket gör att hon säkerligen väljer en klänning hon kommer att vilja bära även i andra sammanhang.  

  • Frida8­7
    Äldre 15 Apr 11:54
    #4

    Kan dock hålla med om att hår och smink var otroligt generöst av er! Jag kommer inte att betala det för min tärna heller utan hon står för hur hon vill se ut i sin helhet. 
    Så det var snällt av er! 

  • AnnLi
    Äldre 15 Apr 13:15
    #5

    Jag tycker ärligt talat att det är för mycket hysteri. Varför ska man tvinga sina bästa vänner att färgmatcha inredningen i lokalen och dessutom lägga massa tid och pengar på att hitta något som duger... Har man krav på hur de ska se ut tycker jag man får betala kläderna och vara glad om de tar på sig dem...

  • Äldre 15 Apr 13:26
    #6
    AnnLi skrev 2012-04-15 13:15:06 följande:
    Jag tycker ärligt talat att det är för mycket hysteri. Varför ska man tvinga sina bästa vänner att färgmatcha inredningen i lokalen och dessutom lägga massa tid och pengar på att hitta något som duger... Har man krav på hur de ska se ut tycker jag man får betala kläderna och vara glad om de tar på sig dem...
    Ska dom matcha soffan eller stolarna? Förvånad
    Det hade jag ingen aning om...
    Snarare är det väl brudbuketten eller dekorationer (dukning) som man ska matcha? Eller är jag helt ute och cyklar? 
    Om man hyr en lokal så är den ju förhoppningsvis redan inredd med möbler, gardiner mm. Dekorationerna får man själv fixa dock...

    Åter till TS:
    Jag tycker nog att om man inte har krav på en exakt klänning eller en färg/ modell som är svårburen vid andra tillfällen så kan dom bekosta klänningen själv.
    Om kravet är - ni får välja mellan rött eller silver bara ni pratar ihop er och tar samma färg.
    Så tycker jag nog inte att det är ett helt orimligt krav.
    Dom kan ju bestämma att dom tar en röd klänning och sen köper den ena en bommullsklänning på HM liksom om det är det hon vill ha och som passar hennes budget, även om den andra tärnan köper en specialuppsydd sidenklänning... 
    Men som några andra sagt. Om det är mycket tjafs över klänningarna så säg till tärnorna då att ok, ni köper varsin klänning till dom. Men då får dom fixa hår och smink själva istället.
    Handla varsin klänning på bonprix sen där det finns mycket fint till billiga priser... 
  • Tez76
    Äldre 15 Apr 13:42
    #7

    Vi tvingar inte tärnorna att matcha någon inredning, de ska matcha min bukett och m2b´s plastrong.. Vi tog silver också eftersom m2b har det i sin väst. Tycker inte att det borde vara så svårt att hitta en klänning i de färgerna, vi har ju som sagt inga krav på att det ska vara en svindyr klänning i dyraste tyget, utan en klänning de gillar i valfri längd och modell. Är såklart medveten om att om man har skyhöga krav på deras klänningar, får vi bekosta dem, men jag tycker inte vi har det.


    Det där med att betala deras klänningar och låta de stå för hår och smink själv, var ingen dum idé...... Dessvärre beställde ena tärnan en klänning på Bonprix och sen en på Halens´, bonprix var inte bra, och Halens var jättefin och bra pris, dock inte i rätt färg, men det sa jag att om syrran väljer den också så går vi med på det, men då tyckte inte syrran den var bra, utan beställde som sagt från JJ house..

  • Madreh­73
    Äldre 15 Apr 14:35
    #8

    Jag tycker inte heller du hade för  höga krav från början och det var snällt att stå för smink och hår, men om din syster ska hålla på och bråka så ge henne ett ultimatum då. Det är väl inte hons om ska bestämma över ert bröllop vad gäller färger osv. Vill hon inte ha någon av dom fäger ni valt, ta bort henen som tärna, det är väl jätteenkelt!? 

    Hoppas det löser sig.. och lycka till!

  • brideo
    Äldre 15 Apr 14:35
    #9

    Visst, som brud är det "ens egen" dag men samtidigt betyder inte det att man äger andra människor eller deras kroppar eller plånböcker. Om man som brudpar har önskemål/åsikter/krav om hur tärnklänningarna ska se ut vad gäller färg, material, snitt etc + skor + sjal etc måste man erbjuda sig att betala för kalaset. Gör man det tycker jag man med all rätt kan ha åsikter om färg och form, även om nån i brudföljet skulle tycka färgen är fel etc. 

    Min tärna kör på en vacker klänning som hon redan har och som hon tycker om, samma sak med pumpsen till. Ingen anledning att köpa nytt och heller ingen anledning för mig att ha några åsikter om vad hon ska lägga sina pengar på.

    Suck it up och lös problemet med dina tärnor! En tärnklänning gör inte en bröllopsdag däremot kan en god vän gör det!

  • brideo
    Äldre 15 Apr 14:39
    #10

    Tycker det är en riktigt dålig idé att börja ställa ultimatum. Prata igenom det med dem istället. Vem 17 vill ha en viljekamp med sina närmaste inför sitt eget bröllop?! De står dig nära och vill dig sannolikt väl, även om de bråkar med dig just nu. Var "the bigger person" och lös problemet oavsett vem som har rätt/fel i dina ögon. Lycka till! 

Svar på tråden Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!