• yennie

    Överås????

    Någon som har haft/ ska ha sin mottagning där? Jag undrar om cateringkostnaden. Någon som har någon idé om vad det kommer att kosta med catering? Får man välja vilken cateringfirma man vill? Har de serveringspersonal eller fixar vi det själva?

  • Svar på tråden Överås????
  • ThereseV

    Man väljer vilken catering man vill och dom har ingen serveringspersonal, så vad det kostar beror på vilka man anlitar:)

  • yennie

    Hejsan. tack så mycket. Är det någon som vet något om festlokalerna, allatså vilka men skall använda sig av. Vi tänker oss, tet rum för själva middagen och talen och sen kanske ytterligar ett rum för dansgolv, även om man säkert kan dansa brudvalsen där man äter middag. Vilka lokaler har ni valt som har haft bröllop på överås?

  • ceciliabjerling

    Hej, nu har vi visserligen inte gift oss ännu, så vet ej om det hela blir bra.
    Men vi ska använda stora salongen för middag, och kommer ha dans i piazzan /"trapprummet"(vilket ingick i priset när man hyrde andra rum), kommer även hyra biblioteket eftersom man kan använda det som ingång och så har man en extra "hang-out" för att kunna sitta ner och ta det lite lugnt.
    Det är ju lite beroende på hur många man blir som man kan använda  stora-salongen , då det kanske får plats högst 70 pers, vi räknar med 60 och då blir det ändå ganska trångt när jag räknat på det.
    Om man blir fler kan man ju va i festvalvet på nedervåningen, men är ju inte riktigt lika tjusigt som det där uppe =)

  • yennie

    Cecilia, vet du hur mycket det skulle gå på? Har ni varit där och tittat? var gifter ni er? Ska ni servera öl och vin? När gifter ni er?


    tack för alla svar.

  • ThereseV

    Vi hade också tänkt ha middagen i stora salongen, men vi blir nog för många för det. Ska dit och provduka i festvalvet och se om det funkar annars får vi kanske banta ner gästlistan lite.. 
    Dansen blir antagligen i stora salongen om vi inte röjjer upp och fixar till där nere i festvalvet (måste ha i åtanke att vi har gäster som inte gärna går i trappor, så att sprida ut det på tre våningar är egentlige ingen hit..) . Vi kommer också boka biblioteket och antagligen biljardrummet också, men vi kommer nog bli runt 85 pers, plus lite fler på kvällen efter middagen..   

  • ceciliabjerling
    yennie skrev 2012-04-16 13:34:11 följande:

    Cecilia, vet du hur mycket det skulle gå på? Har ni varit där och tittat? var gifter ni er? Ska ni servera öl och vin? När gifter ni er?


    tack för alla svar.


    Yes, har vart där ett par gånger och tittat, det är verkligen jättefina lokaler.
    Ja för själva lokalerna kostade det 11600 , då hyr vi dem kvällen före bröllopet för att fixa och hela dagen+kvällen på själva bröllopsdagen. Sedan tillkommer 25kr P/P om man vill ha tillgång till köket, vilket inte är mycket till kök men det ingår porslin,kylar,kaffebryggare,diskmaskin m.m i dem 25kr.
    Vi kommer gifta oss på plats, förmodligen ute i trädgården om vädret tillåter, annars funderar vi på inne på trappan.
    Och ja vi serverar öl och vin och annat som hör en bröllopsfest till :)
  • ceciliabjerling

    Glömde säga att vi gifter oss 28 Juli =)

  • yennie
    ceciliabjerling skrev 2012-04-16 14:12:12 följande:
    Glömde säga att vi gifter oss 28 Juli =)
    åh underbart skall tänka på er då. min dotter fyller 4 den dagen. 11600 låter ju inte alltför farligt för stora salongen, piazzan och biblioteket. hur gör ni med mat och servering?
  • yennie

    Var tycker ni att man skall ha festen sen efter middagen? funkar det med stora salongen för det? Finns det scen där? Dansgolv? Kan man ha någon slags bar?

  • ceciliabjerling

    Ja vi kommer som sagt använda trapprummet för dans/fest, tror det blir superbra där.
    Om du har middagen i salongen, så blir det nog svårt att ha dans där också eftersom rummet inte är så stort, så då får man ju isåfall ta bort alla borden.
    Eventuellt skulle man ju kunna ha något av rummen i källarn bara för dans.
    Finns ingen scen eller bar någonstans, men det kan man ju säkert fixa till om man är lite påhittig.

    Men jag rekomenderar dig att gå och titta på lokalerna, då kommer det nog kännas självklart hur just du vill ha det.
    Så kändes ialla fall när vi var där första gången, att det var självklart att vi skulle ha dem rummen som vi valde.

  • yennie
    ceciliabjerling skrev 2012-04-17 10:38:18 följande:
    Ja vi kommer som sagt använda trapprummet för dans/fest, tror det blir superbra där.
    Om du har middagen i salongen, så blir det nog svårt att ha dans där också eftersom rummet inte är så stort, så då får man ju isåfall ta bort alla borden.
    Eventuellt skulle man ju kunna ha något av rummen i källarn bara för dans.
    Finns ingen scen eller bar någonstans, men det kan man ju säkert fixa till om man är lite påhittig.

    Men jag rekomenderar dig att gå och titta på lokalerna, då kommer det nog kännas självklart hur just du vill ha det.
    Så kändes ialla fall när vi var där första gången, att det var självklart att vi skulle ha dem rummen som vi valde.
    Ja, jag skall försöka att boka in ett möte med dem! Tack för all hjälp, lär väl höra av mig sen igen
Svar på tråden Överås????