• tessank

Festlokal i Torshälla/Eskilstuna

Hej
    Håller på att planera vårat bröllop som vi tänkt ha nästa sommar.
    Vet dock inte vart man ska ha själva festen, håller på att titta runt lite men blir inte riktigt klok på det:)
    Tänkte om det kanske är någon annan här som också ska gifta sig eller som redan har gift sig i Torshälla/ Eskilstuan och vart ni då hade eran fest.

• Svar på tråden Festlokal i Torshälla/Eskilstuna
  • lillzan

Vi gifter oss nu på midsommarafton och kommer ha festen i Majas Matsal, ligger vid assa typ så inte så himla fint runt omkring, men lokalen är fin och maja har ställt upp på mycket. 

Solvik är ju fint och där kan man ju även sova över i stugorna som finns där. Men är ju under vissa tider på sommaren uppbokat  för kollo. 

Mälarvik ligger i mälarbaden fint vid vattnet, de har också viss kollo verksamhet. Privatpersoner måste dock vänta 6månader innan dom kan boka lokalen. 

Skjulstastugan liogger ju också fint vid vattnet, läst förut nått om att toaletterna är offentliga så dom inte är så fräsch men var aldrig där och kollade.

lite nummer:
    Rothoffsparken och Strömsholmen hyrs ut av stadsbyggnadsförvaltningen, tfn: 016-710 76 83.
    Mälarvik hyrs ut av Torshälla Stads förvaltning, tfn: 016-34 32 16.
    Sågarsvedet och Åshorn hyrs ut av arbetsmarknad och familjeförvaltningen, tfn: 016-710 24 35.
    Solvik hyrs ut av KFUM Eskilstuna, tfn: 016-12 59 80.

annars står all info om kommunägda lokaler här:
    http://www.eskilstuna.se/PageFiles/49690/prislista11.pdf?epslanguage=sv

sen finns ju brunstavärdshus vid volvo, sundbyholmsslottt, holmberget i torshälla och PRO lokalen (måste någon medlem i PRO boka) i torshälla. 

Om man gifter sig kyrkligt så är ju husby/rekarne kryka populärt och dom har ju även ett församlingshem att låna ut

Hoppas detta hjälpte dig lite och du hittar någon lokal.

• tessank

Tack så mycket för alla förslagen.
    Har varit i kontakt med Mälarvik men som du säger får privatpersoner inte boka förrän 6 månader innan och det är nog stor risk att det redan är uppbokad då, då vi planerar att gifta oss den 8/6-2013 och jag tror det är studenten här i stan då och ibland hade dem studentfirande på mälarvik. 

Sovik har jag också tittat lite på men måste nog åka dit och se hur det är innan jag kan bestäma mig.

Har även funderat på holmberget men vet inte riktigt hur det är med det eftersom dem förra ägarna har gått i konkurs och det ska öppnas på nytt nu till sommaren så får man väl avvakta och se vad det blir där. Annars är det ett jätte fint ställe

Hur är det där ni ska vara på Majas Matsal.
    -  har dem mat eller kan man ta in catering och hur har dem det med bar?
    - Har dem serveringspersonal?
    - Hur länge får man ha festen
    - vad kostar det? 

tack för alla tips
    någon som har fler förslag tar jag gärna emot det:) 

• lillzan

På majas kommer vi ha midsommarbuffe (typ julbord) hon tar 195kr/person för det + 1000kr för lokalen.
    Så helt klart överkommligt. I det priset ingår hjälp med dukning, Maja är med minst till kaffet är serverat och borttaget och städning dagen efter! (guld värt!) 
    Hon kan säkert ordna med mer serveringpersonal till extra konstnad om man vill. (inget vi frågat efter då vi har en bartjej som kommer även hjälpa till med servering m.m.)

Bra är ju också att dom är en lunchrestaurang och därför har inget utskänkingstillstånd så man får ta med sitt egna dricka . Luncherna stänger ju 15 på vardagar så efter det får man komma och börja duka så då har man ju gott om tid på sig att få det som man vill. Vet att hon även gjorde bröllopstårta till något bröllopspar. 

Åk dit och titta och ät lunch med din blivande!
    I lokalen är det svårt att få till  E formation eller liknande med borden ( vi kommer ha långbord), finns en avgränsning där man kan ha bar med disk och sen innanför ett valv finns ett utrymme där man kan ha dansgolv och en liten scen där eventuellt band eller dj får plats.  

Vi har ingen tidsbegräning hur länge man får vara där utan vi får nyckle och låser när vi går helt enkelt. Och det är ju guld och det var bara att lämna presenter och personlig tillbehör om vi ville så skulle hon spara dom till oss när vi sen kom och hämtade dom.

Känner mig jätte trygg att vår fest kommer bli jätte bra med god mat och det är helt klart mycket tackvare Maja.  

Svar på tråden Festlokal i Torshälla/Eskilstuna