• ElinFa­lk85
    Äldre 7 Apr 14:11
    3124 visningar
    9 svar
    9
    3124

    undrar om Pappa kommer vara rättvis

    Hej! För några år sen gifte sig min ena bror med sim underbara fru, och dem gjorde all mat själva tillsammans med min brors mamma (vi är halvsyskon man är ju min bror!! =)) och vår gemensamma pappa och lite andra. jag vet föräldrarna delade lika på kostnaden för maten dvs brudens mamma och pappa tog hälften och hans mamma och vår pappa tog hälften....och betalade alltså inte tog :P.
    nu ska jag gifta mig och vi har valt att vara på restaurang och bjuda på hela kalaset, dock har vi skrivit att vi gärna önskar oss bidrag till vår bröllopsresa. här kommer mitt dilemma, jag undrar om min pappa kommer vara rättvis? jag vet ju inte exakt vad maten på brorsans bröllop gick på men säkert ett par tusen per föräldrarpar. kan tänka mig att varje föräldrarpar kanske la minst 2-300kr på maten. det blir alltså 1500kr ca om man då slår ut det på alla 4 föräldrarna (eftersom vi inte har samma mamma). min pappa har alltid gjort skillnad på oss barn och jag har alltid betraktats på som det svarta fåret av honom. vi kan knappt prata om vädret utan att bli osams, och jag träffar honom inte mer än nödvändigt. han har alltid gjort skillnad på mig av nån konstig anledning som jag inte vet. det gällde alltid andra regler för mig som liten. jag fick alltid mindre godis osv än mina syskon, fick aldrig åka i kanoten hos farfar trots att reglerna sa 10 år och simkunnig, konstigt att syster fick åka i den som 7 åring och icke simkunnig. ja men ni fattar helt andra regler. jag har en känsla av att han endast kommer bidra med några hundralappar och inte mer. jag tycker då att jag har rätt att anmärka eftersom bror fick mycket mer. jag vet att jag låter barnslig men jag tycker att man ska ha rättvisa bland sina barn. min mamma har mig och mina två helbröder, hon är och har alltid varit milimeterrättvis. det enda hon hjälper mig med mer än mina bröder är medicin för jag har väldigt mycket mediciner.

  • Svar på tråden undrar om Pappa kommer vara rättvis
  • aniara
    Äldre 7 Apr 17:12
    #1

    Jag tycker du ska ta upp ämnet till en seriös diskussion med din pappa som två vuxna emellan. Inte just bröllopsmatssponsring utan att du känt dig särbehandlad och fråga varför. Sen om han vill sponsra eller inte, ja det är ju upp till honom. Han kanske inte har varit en bra pappa till dig, vad vet jag, men låt inte det förstöra ditt bröllop. Du är inte ett barn längre, du är inte beroende av honom och behöver inte ha med honom att göra om du inte vill.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 7 Apr 19:46
    #2
    aniara skrev 2012-04-07 17:12:57 följande:
    Jag tycker du ska ta upp ämnet till en seriös diskussion med din pappa som två vuxna emellan. Inte just bröllopsmatssponsring utan att du känt dig särbehandlad och fråga varför. Sen om han vill sponsra eller inte, ja det är ju upp till honom. Han kanske inte har varit en bra pappa till dig, vad vet jag, men låt inte det förstöra ditt bröllop. Du är inte ett barn längre, du är inte beroende av honom och behöver inte ha med honom att göra om du inte vill.
    jag har försökt det i flera år att ta upp ämnet, därav har jag nu valt att inte ha någon kontakt nästan alls. han är medbjuden för att jag ska slippa groll och gnäll från andra. jag har mest kontakt med honom för att slippa skit från mina syskon som annars känner att dom hamnar i klämm (fråga mig inte varför, jag har ingen aning). så det är mest för att vara artig lixom.
  • ema
    Äldre 7 Apr 23:15
    #3

    Om jag var du så skulle jag utgå ifrån att han inte kommer att göra det. Så att du slipper bygga upp förväntningar och sen bli besviken. Speciellt eftersom han alltid behandlat dig annorlunda. Tyvärr. Min pappa är likadan och jag har alltid hoppats att han ska ändra sig, speciellt om det är någon händelse som räknas som stor eller viktig. Men han ändrar sig aldrig, det är bara att acceptera. Han är också bjuden av ren artighet.

    Om din pappa sen skulle ge dig lika mycket pengar som till din bror så blir det ju en stor överraskning. Om han inte betalar lika mycket, och du vill ta upp det så tycker jag att du ska ta upp det med honom efter bröllopet så att det inte påverkar er bröllopsdag. 

  • jessic­aW
    Äldre 7 Apr 23:23
    #4

    Hmmm va svårt. Jag förstår hur du tänker och kanske känner att ni jäklar ska det va rättvist men samtidigt känns det ju inte shysst att din pappa ska betala lika mycket när han blev bjuden på nåder. Sen är jag emot att folk förväntar sig att ens föräldrar ska betala, oavsett vad dom har betalat i andra sammanhang. Är det inte skönare i ditt fall att känna att du klarar dig utan din pappa, att du inte behöver hans pengar för att gifta dig. Oavsett om det är rättvist eller inte. Är ju inte helt rättvist att din pappa ska betala när han knappt fick bli bjuden.  Kanske har din bror en annan relation till er pappa och också andra krav från din pappa.
    Jag är iaf väldigt glad över att vi betalar allt för vårt bröllop och jag struntar i vad mina andra syskon har fått eller inte fått. Det är vi som valt att gifta oss och då får vi också räkna på att stå för kalaset själva.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 8 Apr 09:27
    #5

    kloka ord ni kommer med =)

  • ElinFa­lk85
    Äldre 8 Apr 09:38
    #6

    jag vill bara tillägga att jag har gett min pappa jättemånga chanser att bättra sig, men när jag flyttade hemifrån som 23 åring så tröttnade jag. (mina päron är skillda). jag började säga till pappa att jag inte skulle ha någon relation till honom nästan när jag var typ 15 om han inte bättrade sig, så det är alltså nästan 10 år av chanser han fick. då träffade jag honom för att han hävvdade umgängesrätt eftersom mamma och pappa hade delad vårdnad om mig.

  • Lillan
    Äldre 8 Apr 10:10
    #7

    Räkna inte med att du kommer få ett lika stort bidrag, så blir du inte besviken som någon här skrev redan.

    Hade jag varit i dina skor hade jag inte orkat bry mig om 1000-1500kr i den situationen. Det är inte värt allt grubbel och funderingar, tycker jag. Lättare sagt än gjort kanske.. Hans ev bidrag ska inte få påverka din stora dag! :)

    Men mirakel kan ske och han kanske ger dig lika mkt som han gav din bror! :)

  • brideo
    Äldre 9 Apr 15:21
    #8

    Förstår verkligen att det är en tagg i hjärtat hos dig men varför fokusera på ett par tusenlappar när det uppenbarligen handlar om något annat; att du känner dig förbigången och kränkt över att han har behandlat dig annorlunda än sina andra barn?

    Fundera över vad du vill lägga din energi på i ditt liv och vilka människor du vill ha omkring dig. Om han inte kan reda ut detta med dig kanske det är dags att lägga honom "åt sidan" och se honom för den han egentligen är utifrån vad han kan göra. Genom att fokusera på pengar och om han har gett tillräckligt eller inte - vilket du redan nu är helt inställd på att han inte kommer göra - letar du ju efter bekräftelse på att han kommer att behandla dig illa igen. Oavsett vad han gör, sluta leta efter situationer där du blir sämre behandlad. Tyvärr är det ju ofta så att söker man så hittar man, särskilt när det gäller gamla relationer som inte fungerat bra under lång tid. Du kan bryta ditt eget mönster och inte bli lika besviken på honom längre. 

    Om du gör det eller inte kan bara du bestämma. Kram och lycka till!  

  • brideo
    Äldre 9 Apr 15:25
    #9

    Vill tillägga att jag är av uppfattningen att man inte alls "måste" älska eller ens tycka om sina föräldrar. En del människor är inte schyssta helt enkelt. Det är dock fel att såna personer ska få definiera vem man är som person och hur man ska må i sitt eget liv. Man kan göra mycket åt det på egen hand, även om det kan vara både svårt och jobbigt. Det fina med att vara vuxen är att man är fri att fatta egna beslut om vem man vill vara med.

    Lycka till!  

Svar på tråden undrar om Pappa kommer vara rättvis