• ichbol­l
    Äldre 3 Apr 14:42
    1663 visningar
    4 svar
    4
    1663

    Mailat prästen men utan svar :(

    Jag har mailat vårat präst med anleding av att jag vill att min pappa ska gå med mej in i kyrkan och "överlämna" mej.... Jag vet att detta inte är en svensk tradition och att det är upp till varje präst att avgöra om det är ok med deom lr inte.
    Jag vill väldigt gärna ha det på detta viset och är det så att denna prästen inte kan tänka sej detta så skulle jag vilja hinna höra mej för om det kan tänkas finnas någon annan präst som går med på denna önskan...
    Vad jag nu är lite besviken över är att det var en vecka sen jag mailade och har inte hört ett dyft :(
    Är det jag som är för ivrig?
    Är det för påfluget av mej att maila igen o höra om mailet överhuvudtaget har kommit fram lr hur hade ni gått till väga?
    Vill inte vänta till sista stund då jag inte tror att man hinner få tag på någon annan... :/

  • Svar på tråden Mailat prästen men utan svar :(
  • Äldre 3 Apr 14:55
    #1

    Lägger mig inte i sakfrågan men jag har fått intrycket att alla präster i SK fått en mailadress tilldelad men om de sen har koll på den verkar vara en annan femma.


    Detta baserar jag på att vi mejlade "vår" präst för tre månader sedan och fortfarande inte fått nåt svar :)


    Ring expeditionen istället och be dem koppla dig till prästen du söker.

  • Anneli­256
    Äldre 3 Apr 15:10
    #2

    vet inte när ni ska vigas.. det kanske ändå är läge att boka in en tid med prästen snart. Det lättaste är att ringa för att få tag på dom. Själv ringde jag ung ett halvår innan för att jag var nyfiken på vem det var som var "vår" präst... men då hade dom inte lagt schemat ännu. Nu för några veckor sedan ringde jag pastorsexpeditionen och har nu fått prata med vår präst.


    Det kan vara för tidigt helt enkelt att få tag på rätt präst.. i den församling där vi ska vigas så finns det flera olika personer samt olika kyrkor..så schemat var helt enkelt inte klart då. Men som sagt var ring och fråga.


    Ett alternativ är om ni har en präst som ni tex haft tidigare vid konfirmation eller liknande, som ni har en relation till..även om han är i en annan församling att ni pratar med honom / henne och hör er för om det finns möjlighet att den personen förättar vigseln.

  • Dejli
    Äldre 3 Apr 15:13
    #3

    Vill man veta att frågan gått fram är det bättre att ringa. Har samma erfarenhet som Sara, att det är många präster som har dålig koll på sin mail och sånt som hör till.

  • ichbol­l
    Äldre 3 Apr 19:05
    #4

    Tack så jättemycket för era svar! jag får helt enkelt ta o ringa upp henne o höra mej för.... Tråkigt att de tilldelas mailadresser o antaligen inte kollar dem (utifrån våra erfarenheter) jag tyckte att de va ett bra sätt o kanske enklare för henne o ger henne lite tid o fundera men nu när det e testat utan framgång får jag testa nästa :)
    Tack för era svar iaf!! :)

Svar på tråden Mailat prästen men utan svar :(