• thean
    Äldre 2 Apr 21:14
    2478 visningar
    8 svar
    8
    2478

    Dramacirkus för att jag inte bjöd "alla"... råd?

    Blir så ledsen av allt drama, när vi gjorde en gästlista till vårt bröllop hade vi begränsat antal "platser" att fylla (bla på grund av budget). Vi ville bjuda den närmsta släkten och våra närmsta vänner. Resultatet blev att vi inte bjöd M:s kusiner på hans fars sida, detta för att han inte träffar dem mer än ytterst sporadiskt och har eg inget samröre med. No hard feelings.

     På min sida bjöd vi inte min moster med man samt hennes två barn men min morbro och en annan kusin. Detta pga att mostern för länge sedan avsagt sig alla former av firanden tex födelsedagar (även jämna) osv för att deras familjesituation varit krånglig med dålig ekonomi (självförvållat). Min mamma har ingen kontakt med sin syster på många år eftersom mostern o mannen dricker och härjar och sköter sig inte. Mina två kusiner följer mer eller mindre deras fotspår, men kusinen jag bjöd är familjens vita får och har varit hemma hos mig flera gånger av olika anledningar och han är även bra kompis med min brorsa. Jag ville inte ha ursäkta, fyllesvin på mitt bröllop. Men det är problemet, alla vet att de inte sköter sig, men ingen vågar yppa problemet. Tills nu när jag INTE bjöd dem på mitt bröllop.

    Men nu när det uppdagas att mostern o två kusiner inte är bjudna på middagen och festen får min mormor (!) spel och ställer in allt påskfirande för att hon är så upprörd, hur kan jag vara så elak osv, jag får ett mail från min morbror (som inte heller har nån relation med mostern) om hur jag mobbar min egen familj och går på hårt mot mig i detta mail.

    Jag blir jätteledsen, jag avskyr bråk och drama och har aldrig sett dessa sidor hos min familj förut. Min mamma, pappa och brorsa har rutit tillbaka åt morbror och mormor och jag har själv ringt upp dem för att förklara hur jag bjudit in gäster osv...

    Måster man verkligen bjuda folk bara för att man har blodsband? Men ingen relation... Ringer man innan och säger -du förresten, vi kommer inte bjuda er...

    Är väldigt ledsen och tar illa vid mig av detta, fy!

  • Svar på tråden Dramacirkus för att jag inte bjöd "alla"... råd?
  • Äldre 2 Apr 21:23
    #1

    Nej, Jag tycker inte att man behøver bjuda folk bara før att man delar blod med dem. Det är en ära att bli bjuden på brøllop och inte en självklarhet. Kan inte folk respektera de val ni gør på er dag behøver de inte komma. Stå på dig och bjud de människorna som du vill dela dagen med.

    Førsøk att vara som en gås och låt allt rinna av dig. Jag vet att det är svårt.

  • august­esen
    Äldre 2 Apr 21:25
    #2

    Herregud, förstår att du är ledsen och jag skulle vara detsamma :(

    Det känns som människor inte förstår vad en budget innebär..det handlar ju inte om att man inte tycker om vissa människor utan att man tyvärr måste välja. Har också släktingar som har "problem" med intaget och skulle aldrig bjuda dom..jag vill inte ha drama på min bröllopsdag.

    Sen att vuxna människor beter sig sådär är inte okej what so ever!!! Man får försöka tänka sig in i den andres situation och även om man inte delar uppfattningen får dom faktiskt förstå att det är upp till er vem ni vill ha med på bröllopet.

    Jag orkar inte bry mig om "måsten" och vilka man "borde" bjuda - mitt bröllop mitt val! Men blir så ledsen när man läser sådant..förstår dom inte hur ledsen man blir? Kram på dig!


  • 987654­321
    Äldre 2 Apr 21:27
    #3

    Det är ERT bröllop så ni bjuder de ni önskar komma men jag vet hur det är... har själv bjudit ett par som jag tror har vett att tacka nej :)

  • Skövde­Sophie
    Äldre 3 Apr 07:01
    #4

    Fan va folk är eleka och egoistiska när det kommer till bröllop. Och beter sig som om det vore en rättighet att bli bjuden på bröllop, och inte en ära. Skönt att dina föräldrar är på er sida. Stå på er!

  • thean
    Äldre 3 Apr 07:19
    #5

    Tack för era ord, det känns bra att få utomstående bekräftelse på att man ändå inte tänker fel. Det som förvånar mig i den här soppan är dels att moster o kusinerna såg sig som självklara på vårt bröllop, för så tänker jag inte alls. Våra kompisar gifte sig för nåt år sen och de sa tidigt att de bara skulle ha de närmsta, okej tänkte jag närmasta familjen, men blev sedan jätteglad när de bjöd in oss. Det var inte alls självklart för mig. Dels förvånar det mig att mormor och morbror reagerar så kraftigt som de gör, att kalla mig för mobbare är en väldigt stark anklagerlse för mig eftersom jag arbetar aktivt mot det på mitt arbete (engagerad lärare)...

    En kollega till mig myntade uttrycket "papperfigurer": energitjuvar som fladdrar förbi likt pappersfigurer, ska ta till med av det uttrycket!

    Kram!

  • lindus­pindus­76
    Äldre 3 Apr 07:24
    #6

    Åh vet precis hur det är! Vår familj har åxå sin beskärda del av relationsdrama.. Min mormor tänkte inte komma på min förstföddas dop tex o det var superjobbigt. Men stå på dig! Det gjorde jag o det löste sig. Nu till vårt bröllop har jag varit noga med att säga att vi bjuder dem vi har en relativt nära relation med alltså de vi träffar regelbundet! Man har ju inte råd att bjuda precis alla man kanske hade önskat eller behövt(!) Prata med de som blir mest upprörda eller skriv ett brev om det inte går att prata o berätta att du bara försöker göra det så bra som möjligt o att ekonomin inte klarar fler gäster. Om de inte kan acceptera det så är det deras problem! Ditt bröllop o du måste göra som ditt hjärta känner! Lycka till!

  • Äldre 6 Apr 19:31
    #7

    Naturligtvis ska ni bjuda folk som ni VILL ha där. På vårt bröllop bjöds inte min farmor och min mans far. (Och alla som kände dem kunde lätt förstå varför.) Däremot med självklarhet min farmors yngsta dotter och min mans plastpappa. Lyckligtvis var det ingen som ens kom på tanken att kritisera oss för detta. De kanske inte vågade utsätta sig för min vassa tunga? Flört

  • muminm­amman 81
    Äldre 6 Apr 21:39
    #8

    hej!
    har samma problem..min m2b kusiner är inte bjudna+faster å farbror...dom har han tappat kontakten med. Han är uppvuxen med sina kusiner då dom är i samma åldrar...men alla har fått sin egna lilla familj och då blir det tyvär så som det är
    .Och vi ville ha närmsta familjen...dom ända som är xtra är hans moster ( som lever ensam) å min moster med man..om dom nu kan komma då dom inte bor i sverige....hoppas verkligen inte min m2b:s kusiner m.m l´kommer att börja bråka om detta sen när dom får reda på att vi ska gifta oss..(24/8) ..det är många som kan tyvär försäga sig innan bröllopet äger rum...

    Lycka till!!!
    du e inte ensam...
    mvh Nina
     

Svar på tråden Dramacirkus för att jag inte bjöd "alla"... råd?